Nové cykloznačky: zmeny v dopravnom značení

Nové cykloznačky. Foto: Juraj Novotný

Na Slovensku je 611 cyklotrás, na ktorých si mo-žete dopriať až 11 000 km športového vyžitia. Na našu malú krajinku sešte menšou cyklistickou tradíciou pomerne slušné číslo. Od nového roka by mala byť časť týchto trás označená novými dopravnými značkami.

Novela zákona vréžii našich politikov už je hotová, počkáme si už „len“ na vyhlášku a normu, ktoré spresnia všetko, čo sa na cykloznačkách spresniť dá.

„Už bolo na čase, všetky okolité štáty majú podrobné dopravné značenie pre cyklistov dávno vyriešené – Česi, Maďari, Rakúšania… Nedávno som bol v Albánsku, dokonca aj tam ho mali. Povedal by som, že nové cyklotabule u nás meškajú aspoň desať rokov,“ ohodnotil situáciu Ladislav Findl – referent pre cyklodopravu a šport na Úrade Bratislavského samosprávneho kraja.

Dostať túto zmenu do novely cestného zákona stálo zainteresovaných dosť úsilia. „Bol som prekvapený, že to vyšlo. Policajti neradi pridávajú na cesty nové tabule. Je ich veľmi veľa, rôzne druhy – diaľničné, mestské, turistické. Ale skutočnosť, že u nás neboli cykloznačky, bránila budovaniu nových trás. Navyše, pri tom množstve, ktoré na Slovensku už máme, je toto značenie nevyhnutné. Bude farebne odlíšené od ostatných tabúľ. My sme navrhovali čierne písmo na zelenom podklade, aby to bilo do očí. Návrh, ktorý sme dostali od polície, prišiel so zeleným písmom na bielej ploche. Keď v závere tohto roka ministerstvo vnútra schváli vyhlášku, uvidíme, ako to bude vyzerať. Ale pravdepodobne prejde všetko tak, ako je to v policajnom návrhu,“ dodáva Findl.

Okrem zvislých značiek sa na cestách objavia aj ďalšie novinky. Priamo pod bikom si nájdete nové cyklopruhy, cyklokoridory a priechody pre cyklistov. Za všetky tieto sympatické zmeny sa treba poďakovať petícii, ktorú presadili združenia Cykloaliancia a Cyklokoalícia. Bratislavský referent však upozorňuje na chybičku krásy – kvalitu ciest. „Nejde iba o to, namaľovať na cesty čiary a šupnúť k nim tabule. Nesmie to byť tankodrom, cyklocesty musia byť doslova zjazdné.“

Pravdaže, všetko má svoj háčik. Aj taká jednoduchá vec ako biela tabuľka so zeleným bicyklíkom a číslom cestičky. Nové značky vláda schválila a pravdepodobne schváli aj ich konečnú podobu. Rozmiestnenie po celom území Slovenska však nebude garantovať správa ciest, každé mesto bude o tom rozhodovať samo. To znamená, že cykloznačky sa pravdepdobne objavia iba vo väčších mestách, ktoré budú mať potrebné finančné prostriedky. S úplnou istotou sa tak môžu začať tešiť asi len Bratislavčania. Ale existujú aj menšie mestá, ktoré môžu ostatným slúžiť ako príklad.

„Piešťany sa o svojich cyklistov postarali ukážkovo. Ako jediné mesto na Slovensku vyriešili napríklad ich vjazd do protismeru,“ usmieva sa Findl.

„Ideálne by bolo, keby mestá zabezpečili aj zmapovanie svojich trás. S tým, samozrejme, súvisí aj ich číslovanie. Asi 95 percent cyklotrás má svoje číslo, zvyšok bude treba dotiahnuť podľa číselníka Slovenského cykloklubu. Mala by to byť povinnosť obcí.“ Ladislav Findl tiež odporúča, aby mestá vyrábali pre cyklistov mapy a infopanely. Hlavne pre turistov, ktorí sa vedia prekvapujúco rýchlo a precízne stratiť.

Ako to bude vyzerať?

Nové cykloznačky. Zdroj: BSK
Nové cykloznačky. Zdroj: BSK
Smerové tabule pre cyklistov s jedným cieľom – naľavo nad piktogramom bicykla je číslo cyklotrasy, po ktorej sa dostanete k vybranému miestu (v našom prípade do Patiniec alebo Dobšinej), vedľa smerovej šípky je počet kilometrov, ktoré vás delia od cieľa.
Nové cykloznačky. Zdroj: BSK
Nové cykloznačky. Zdroj: BSK
Návesť pred križovatkou pre cyklistov je jedna z veľkých smerových tabúľ, ktorých bude na cestách pravdepodobne poskromnejšie. Pred križovatkou vám pomôže vybrať si správny smer a číslo cyklocesty na konci smerovej šípky prezradí, ktorou trasou sa k uvedenému cieľu máte vybrať.
Nové cykloznačky. Zdroj: BSK
Nové cykloznačky. Zdroj: BSK

To isté (iba v zelenom) sa dozviete zo smerovej tabule s dvoma cieľmi – vpravo je počet kilometrov od tabule po začiatok obce a naľavo nad bicyklom je opäť číslo trasy. Tieto čísla budú v praxi buď trojciferné – označujúce diaľkové cyklocesty –, alebo štvorciferné – pre národné, mestské, regionálne a všetky ostatné domáce trasy.

Text: Katarína Habánová
Foto: Juraj Novotný, BSK
1/1
Zavrieť reklamu