Oprava defektu na bicykli

Oprava defektu. Zdroj: Shutterstock

Najčastejšia porucha na bicykli je defekt. Je to zároveň aj najjednoduchšia oprava, ktorú by mal zvládnuť každý. Vyžaduje si základné náradie, ktoré nesmie chýbať vo výbave každého cyklistu, či už v kapsičke na bicykli, alebo v batohu na chrbte.

Základné vybavenie je :

  1. Pumpička
  2. Lepenie
  3. Montpáky
  4. Náhradná duša
  5. Multikľúč

Vybratie kolesa z rámu alebo vidlice:

Ideálna poloha na opravu defektu je otočiť ho hore nohami na riadidlá a sedadlo. Takmer každý bicykel má rýchloupínaky, pomocou ktorých sa veľmi ľahko demontuje koleso. Stačí povoliť páčku a vybrať koleso. Pri V-brzdách najskôr odpojíme lanko zo zaistenia na brzdových čeľustiach. Pri prednom kolese má vidlica väčšinou poistné zahĺbenie na matici upínaku, a preto je nutné trocha vyskrutkovať jeho maticu, aby sme koleso bez problémov vybrali z vidlice.

Demontáž plášťa:

Ak používame duše s ventilom na galusku alebo velo ventil, je nutné najprv odskrutkovať ich poistné matice. Väčšina plášťov sa dá vyzuť rukou, no vyžaduje si to určitú prax a techniku. Základom je, že si vyfúkneme dušu tak, aby sme mohli pätku plášťa odtrhnúť od hrany ráfu. Posunieme ju do jeho stredu, kde je ráf najhlbší, a tak si vytvoríme dostatočný priestor na manipuláciu. Pätku podoberieme montpákou, no dávame pozor, aby sme nezachytili aj dušu, a zapáčením ju presunieme cez hranu ráfu (nikdy nezačíname vyzúvať plášť pri ventile). Niektoré plášte sa dajú vyzuť veľmi z tuha, a preto je dobré mať viac montpák, ktoré si po podobratí môžeme zaistiť o špice. Po vyzutí jednej strany plášťa vyberieme dušu, a ak meníme plášť, tým istým spôsobom vyzujeme aj druhú stranu.

Zistenie príčiny defektu a kontrola plášťa:

Dušu nafúkame tak, aby pevne držala svoj tvar a po celom obvode ju prezrieme, aby sme odhalili diery. Tie môžu byť veľmi malé a objavíme ich pri vyššom tlaku v duši; diery väčšie ako 1 cm sa spravidla nedajú zalepiť. Malá dierka znamená pravdepodobne prepichnutie, dve diery oproti sebe preseknutie. Defekt často spôsobuje aj odtrhnutie ventilu alebo poškodenie jeho spoja s dušou. Toto poškodenie sa nedá opraviť a vtedy použijeme náhradnú dušu. Zriedkavo sa stáva, že príčinou defektu býva posunutie ochrannej pásky v strede ráfu (diera z vnútornej strany duše). Ak je páska posunutá, narovnáme ju tak, aby boli všetky diery zakryté. Ak je páska poškodená, treba ju vymeniť. Pri kontrole vždy prehliadneme aj plášť, v ktorom sa môže nachádzať pôvodca defektu: tŕň, sklo, klinec a pod. Z vnútornej strany plášťa priložíme prsty a prejdeme po jeho celom obvode (prehmatáme). Pre istotu ho skontrolujem aj vizuálne z obidvoch strán.

Lepenie duše:

Pri lepení duše postupujeme podľa návodu výrobcu, pretože pre jednotlivé sady sa postup môže odlišovať. No základom je zdrsnenie povrchu duše pomocou šmirgľa či škrabky. Odmastíme ho kriedou (ak je v sade). Nanesieme lepidlo v tenkej vrstve tak, aby lep kúsok presahoval obvod lepiaceho fľaku, po obschnutí lepidla (1  až 4 minúty) odstránime ochrannú fóliu z lepiacej záplaty a pevne ju pritlačíme na lepené miesto. Spoj držíme 1 až 2 minúty, čím silnejšie stlačíme, tým bude spoj pevnejší. Potom stačí už iba opatrne odstrániť vrchnú fóliu zo záplaty.

Vloženie duše a obutie plášťa:

Ak máme úplne vyzutý plášť, nasadíme jednu stranu na ráf, pričom postupujeme podobne ako pri vyzúvaní. Osadíme pätku plášťa do stredu ráfu a postupne ju nasádzame cez jeho hranu, pričom si pomáhame montpákami. Zľahka nafúkame dušu tak, aby po vložení do plášťa držala svoj tvar a obujeme aj druhú stranu plášťa. Pri obúvaní dávame pozor na to, aby sme nezachytili dušu pod montpákou alebo pod hranou plášťa, inak hrozí jej precvaknutie. Ďalej dorovnáme ventil, aby vychádzal kolmo von z ráfu, jemným posúvaním plášťa po obvode kolesa.

Nafúkanie kolesa:

Nasadíme pumpu a nafúkame koleso na približne jednu tretinu požadovaného tlaku. Ďalej skontrolujeme osadenie plášťa v ráfe roztočením kolesa. Pokiaľ nám plášť nesadol správne, prípadne je jeho pätka vyskočená cez hranu ráfu, dorovnáme ho zatlačením alebo vysunutím. Niekedy je nutné trochu popustiť alebo pridať tlak vzduchu, aby sme plášť lepšie dorovnali.

Ak nám plášť nehádže a je správne nasadený, nafúkame ho na požadovaný tlak. Maximálny a minimálny tlak sú vždy udané výrobcom na boku plášťa. Zvyčajne sa používajú tieto tlaky:

Detský bicykel 12“ – 20“         okolo 1 baru
Horský bicykel 24“ a 26“      2,5 až 3,5 baru
Trekingový a crossový bicykel  4 až 5 barov
Cestný bicykel                        6 až 10 barov

Text: Lukáš Booc, článok bol pripravený v spolupráci s profesionálnou servisnou firmou Suspension Clinic (www.susp-clinic.sk)
Foto: Shutterstock

1/1
Zavrieť reklamu