10 tipov ako naštartovať imunitu!

16. apríla 2017
Ako naštartovať imunitu. Foto: Shutterstock

Nachladnutie, nádcha, chrípka… Podporte svoju imunitu a udržíte si zdravie z ocele. Nezáleží na tom, koľko máte rokov, choroba si nevyberá. Jeden z najlepších spôsobov, ako uchrániť svoj organizmus, je neustále podporovanie imunity.

Imunita môže byť oslabená viacerými nežiaducimi faktormi – nevyváženou a nedostatočnou stravou, znečisteným prostredím, stresom, ale aj pretrénovaním. Dobrou správou je, že máme pre vás niekoľko tipov, ktoré vás udržia na nohách.

1. Zabráňte pretrénovaniu

Áno, športovanie stimuluje obranyschopnosť organizmu. Ale nesmie sa to prehnať. Ak nie ste teda výkonnostný športovec, hovoríme približne o 30 až 40 minútach tréningu 3- až 5-krát za týždeň.

Pretrénovanie vystresuje náš imunitný systém a odčerpáva dôležité živiny, prevažne vitamíny B a antioxidanty. Aj tu teda platí – menej je niekedy viac. Príliš veľká fyzická záťaž znamená, že telo nestíha regenerovať, pretože mu na to nedáme dostatok času a v tomto bode sa začína náš imunitný systém rozsypávať.

Medzi znaky pretrénovania patria choroby, zranenia, zníženie výkonnosti, únava… Dôležité je počúvať svoje telo, ale odporúčame vám dať si minimálne jeden voľný deň za týždeň a ak sa cítite unavený a niečo vás bolí, radšej zvoľnite pri tréningu.

Menej je niekedy viac. Príliš veľká fyzická záťaž znamená, že telo nestíha regenerovať. Foto: Shutterstock
Menej je niekedy viac. Príliš veľká fyzická záťaž znamená, že telo nestíha regenerovať. Foto: Shutterstock

2. S vitamínom C na večné časy

Vitamín C je ten najlepší kamarát nášho imunitného systému. Biele krvinky ho potrebujú, aby mohli bojovať proti infekciám. Ak sa cítite pod psa, určite siahnite po tomto zázračnom vitamíne. Najlepšie je, ak si dennú dávku nešupnete naraz, ale rozložíte na niekoľko častí počas dňa. Samozrejme, všetkého veľa škodí, tak ani s C-čkom to neprežeňte. Predávkovanie zistíte jednoducho – ak ostane v črevách nestrávený, viaže vodu a spôsobí miernu jednorazovú hnačku.

3. Bazová prvá pomoc

Nie je veľa rastlín, ktoré sú liečivé celé od korienkov až po končeky. Baza je tak trochu zázračná. Má vysoký podiel antioxidantov a je výborným pomocníkom na podporenie imunity.

Ak ste počas sezóny riešili úplne iné veci ako zbieranie bazových kvietkov, listov a plodov, nemusíte zúfať. Na trhu sú dostupné doplnky výživy z bazy, ktoré určite vyskúšajte. Baza je vhodná pri horúčkach, vírusoch a bolestiach hrdla.

Baza spolu s vitamínom C sú vynikajúco podporia obranyschopnosť organizmu. Foto: Shutterstock
Baza spolu s vitamínom C sú vynikajúco podporia obranyschopnosť organizmu. Foto: Shutterstock

4. Echinacea vás vzpruží

Echinacea je vo všeobecnosti považovaná za jednu z najlepších rastlín, pokiaľ ide o zlepšovanie imunity. Účinne bojuje proti chrípke, vírusu herpes a obsahuje zložky, ktoré napomáhajú imunite. Siahnite po nej hneď, ako pocítite prvé symptómy blížiacej sa choroby, neodporúča sa ju však užívať dlhodobo (viac ako tri mesiace vkuse). Na trhu je dostupná vo forme kapslí alebo extraktov.

5. S cesnakom je život (nielen) voňavejší

Alicín je zložka cesnaku, ktorá je zodpovedná za silný a nie práve vyhľadávaný odér. Ale alicín má aj svoje silné stránky. Účinne pôsobí proti vírusom, baktériám a mykózam. Vďaka bohatým zásobám síry je výborný na detoxikáciu. Na podporenie imunity by ste mali jedávať aspoň jeden strúčik denne, keď však zdravie začne pokrivkávať, treba zvýšiť dávky. A ak vám záleží na svojom okolí a chcete si udržať svojich priateľov, stojí za zváženie siahnuť po cesnaku vo forme suplementu.

Cesnak používajte surový či pečený. Foto: Shutterstock
Cesnak používajte surový či pečený. Foto: Shutterstock

6. Mačací pazúr vás nepoškriabe

V našom slovníku mačací pazúr označuje rastlinu známu aj pod názvom Vilcacora alebo akademicky Uncaria tomentosa. Zabudnite na zelený čaj, prieduškový čaj… Budúcnosť je jasná, budúcnosť je mačací pazúr. Posvätná rastlina Inkov bola storočia používaná na liečenie najrôznejších neduhov. Navyše, okrem toho, že je výborný antioxidant a bojuje proti mikróbom, má vysoko imunitno-stimulačný účinok. Uvarte si teda čaj, dve šálky denne, a dochuťte si ho medom manuka, ktorý je tiež vynikajúcim doplnkom pre zdravý život.

7. Probiotiká? Áno!

Vedeli ste, že najväčším imunitným orgánom v našom tele sú črevá? V reči čísel – až 70 – 80 percent imunitných buniek žije práve tu. Užívanie antibiotík a ďalších liekov vymetie síce „zlé“ baktérie, ale, bohužiaľ, agresívne vojnové ťaženie neprežijú ani tie „dobré“ baktérie, ktoré náš organizmus potrebuje (viac) ako soľ. Nezabúdajte teda každý deň na situáciu vo vašich útrobách a doprajte si probiotiká. Najlepšie v kombinácii s vlákninou. Probiotiká si môžete kúpiť vo forme doplnkov výživy alebo v prírodnej forme v jogurtoch, zákysoch, kyslom mlieku…

8. Základ je mať nohy v teple

A žiaden stres. Vieme, ľahko sa povie, ťažšie vykoná. Ale stres je masový vrah, ktorému nič nie je sväté. Stres znamená adrenalín a kortizol – nič, po čom by náš organizmus túžil. Vtedy sme totiž náchylnejší na ochorenie. Ak je to čo len trocha možné, upokojte sa, vyložte si nohy, uvarte si čaj… Jednoducho, spravte všetko pre návrat duševnej rovnováhy. A zvážte, či nesiahnete po rastlinke s názvom kozinec blanitý – dodáva energiu a podporuje obranyschopnosť organizmu.

Základ je mať nohy v teplých ponožkách, alebo skúste horúci kúpeľ nôh. Foto: Shutterstock
Základ je mať nohy v teplých ponožkách, alebo skúste horúci kúpeľ nôh. Foto: Shutterstock

9. Napumpujte sa železom

Železo je dôležité pre náš imunitný systém a jeho zásoby môžu byť priam zdecimované intenzívnym cvičením. Dobrým zdrojom železa je hydina, ryby, sušené ovocie a zelená listová zelenina. Pri dávkovaní sa však neutrhnite z reťaze – priveľa železa býva kontraproduktívne. Ak ste na pochybách, poraďte sa so svojím lekárom.

10. Minerály sú základ

Na chladničku si veľkým nalepte dve magické slovíčka zimného obdobia: zinok a selén. Aby náš imunitný systém fungoval ako švajčiarske hodinky, potrebuje obidva minerály. Nedostatok zinku spôsobuje zmenšovanie týmusu (žľaza dôležitá na produkciu T-lymfocytov).

A v ktorých potravinách nájdete zinok v najväčšom množstve? Sú to hlavne celozrnné výrobky, orechy, semiačka, hydina, jogurt a mäkkýše. V našich končinách je obsah selénu v potravinách nízky, pretože pôda, v ktorej vyrastajú, je chudobná na tento minerál. Dobrým zdrojom selénu sú para orechy, huby, ryby.

Zinok nájdete najmä v celozrnných obilninách, orechoch a semienkach. Foto: Shutterstock
Zinok nájdete najmä v celozrnných obilninách, orechoch a semienkach. Foto: Shutterstock

Rýchly test vašej imunity

  • Bývate prechladnutý viac ako trikrát za rok?
  • Je pre vás ťažké zbaviť sa choroby?
  • Bolia vás často kĺby a ste často unavený?
  • Stáva sa vám, že počas tréningu alebo pretekov je vaša výkonnosť neuspokojivá?
  • Trápia vás ekzém, astma alebo artritída?
  • Užívate antibiotiká aspoň raz ročne?
  • Máte časté problémy s dýchaním?
  • Spíte menej ako 5 až 7 hodín denne?
  • Nechutí vám jesť?
  • Pomaly sa vám hoja modriny a odreniny?

Ak ste na 5 a viac otázok odpovedali ÁNO, určite si prečítajte celý článok – váš imunitný systém potrebuje pomôcť.

Text: Redakcia
Foto: Shutterstock

Vaše reakcie