Do kúpeľov na bicykli? Potom poďte do Rajeckých Teplíc

Výhľad Rajec. Foto: Filip Nagy

Hovorí sa, že v raji nájde každý presne to, čo hľadá. Čo je raj pre cyklistu? Aj medzi nimi existujú rozdiely, no v zásade sa v niektorých veciach zhodnú: krásna príroda všade naokolo, rôznorodé trasy plné zábavných pasáží, pekné miesta, ktoré sa dajú vytýčiť ako ciele.

A v neposlednom rade záleží aj na určitej úroveni služieb, takže sa po návrate z výletu človek nemusí rozčuľovať, ale naopak, oddýchne si a naberie novú energiu.

Na Slovensku k takýmto miestam patrí Rajecká dolina. Keď prichádzate od Žiliny a vchádzate do údolia, musí vám byť od prvého pohľadu jasné, že táto lokalita je ako stvorená na cyklistiku a turistiku. Po pravej strane najskôr uvidíte Slnečné skaly a následne CHKO Strážovské vrchy, ktorých súčasťou sú aj Súľovské skaly. Z opačnej strany vás obklopujú vrchy výbežku Malej Fatry a následne Martinské hole.

Súľovské skaly. Foto: Juraj Novotný

Čo tak pozrieť si tri hrady na jednom výlete bikom a ísť takmer stále po lese? Žiaden problém! Hrady Súľovský, Hričovský a Lietava sú vám k dispozícii. Môžete sa zastaviť v Slovenskom betleheme alebo za Veľkou čiernou vylepšiť techniku úderov na golfovom greene.

Bonusom je veľké množstvo voľne dostupných prírodných prameňov, takže obľúbenú minerálku si môžete vychutnať aj inak ako z plastovej fľašky.

Ak ste Rajeckú dolinu ešte nenavštívili, napravte túto chybu a choďte. Nech už je vaša predstava o peknom cyklovýlete akákoľvek, tu si ho dokážete naozaj naplno užiť.

Začínate prejazdom cez Zbyňov a Jasenové až ku križovatke lesných ciest. Nepôjdete však smerom doprava na Žibrid, ale pokračujete rovno ďalej až do Malej čiernej. Približne v strede dedinky odbočíte doľava do údolia a po ceste pokračujete smerom na Rajec. Nikam neodbočujte.

Pri poľnohospodárskom družstve sa dajte vpravo, prekrižujte okresnú cestu a napojte sa na poľnú cestu na opačnej strane. Tá vás dovedie k prekrásnemu Čierňanskému rybníku – ideálnemu miestu na zaslúženú prestávku.

Pokračujte rovno ďalej a napojte sa na okresku. Po nej však pôjdete len chvíľu – odbočíte a ponad Šujské rašelinisko zídete do obce Trstená. Za ňou sa musíte napojiť na okresnú cestu a odbočiť na Rajeckú Lesnú. Držte sa smerovníkov, ktoré vás dovedú až k unikátnemu Slovenskému betlehemu. Pokochajte sa majstrovskou rezbárskou prácou a pokračujte.

Rajecká dolina je na cyklistiku a turistiku ako stvorená. Foto: Juraj Novotný

Pôjdete rovno, pri prvej možnosti doľava, prejdete cez malý most za ním hneď doprava do kopca. Stúpať budete po rozbitej asfaltke, ktorá vás dovedie do obce Durčiná. Na ypsilone sa dáte vľavo a po okreske klesáte smerom na Rajec. Ak ste ho nenavštívili, urobte tak, naša trasa však pred Rajcom odbočuje doľava – akoby do poľa.

V tomto momente sa napájate na oficiálnu cyklotrasu 024. Opäť sa pripravte na rozbitý asfalt, no aj prekrásne výhľady na celé okolie. Z cesty odbočíte (opúšťate cyklotrasu 024) vpravo a klesáte do Kamennej Poruby. Pokračujete medzi domy v priamom smere až k stúpaniu, ktoré vás vyvedie z dediny.

Popod elektrické vedenie budete stúpať a následne klesať po tankodróme, ktorý z pôvodnej vozovky ostal. Snažte sa ísť úplne po krajnici a najväčším jamám sa vyhýbať. Následne zídete do Kuneradu.

Z Kuneradu môžete ísť priamo dole (opäť cyklotrasa 024) až do Rajeckých Teplíc. My sme sa rozhodli celú trasu predĺžiť a pri prvej možnosti z asfaltky odbočiť doprava „do poľa“. Výživný výšľap a ešte výživnejší zjazd vás dostanú do dedinky Stránske. Po ľavej strane uvidíte zrúcaninu starého kostola, ak máte záujem o trošku kultúry a histórie, odporúčame sa zastaviť.

Zo Stránskeho pokračujete na Poluvsie. Stále pôjdete v priamom smere bez odbočovania. Na konci Poluvsia sa budete napájať na okresnú cestu do Rajeckých Teplíc. Tej sa môžete vyhnúť tým, že odbočíte doľava a popri pohostinstve U pltníka pôjdete pomedzi domy a hotely stále rovno až do centra Rajeckých Teplíc.

Ak máte po návrate do Rajeckých Teplíc chuť na oddych a občerstvenie, odporúčame navštíviť výletnú reštauráciu hotela Encián, ktorého fasáda je umeleckým dielom a rovnaké stvárnenie nenájdete nikde inde.

Okolo Rajeckých Teplíc vedú krásne cyklotrasy. Foto: Filip Nagy

Naše tipy

1. Kúpeľný dom a hotel Aphrodite

V raji by sa podľa všetkého mali vyskytovať aj nejakí tí bohovia. V Grécku by to bol napríklad Poseidon, boh vodných živlov, Áres, boh vojny, alebo Afrodita, bohyňa lásky a krásy. Tú nájdete priamo v Rajeckých Tepliciach, respektíve luxusný kúpeľný dom v antickom štýle s jej menom (Aphrodite) spojený na priamo s vynoveným hotelom Aphrodite Palace.

Kúpele Rajecké Teplice. Foto: Kúpele Rajecké Teplice

Termálne bazény, sauny, masáže, turecký kúpeľ či pre nežné pohlavie kozmetické kúry, to všetko na jednom mieste s príjemnou atmosférou a profesionálnym prístupom. Skrátka, pokiaľ ste sa na bicykli veľmi unavili, tu vás dajú opäť dokopy.

Liečia sa tu najmä ochorenia pohybového ústrojenstva, nervové choroby a choroby z povolania. Sedem termálnych bazénov zariadených v antickom štýle, turecký kúpeľ, pitné kúry či špičkové balneocentrum.

Hotel Aphrodite Aphrodite Palace Osloboditeľov 131/4,
013 13 Rajecké Teplice
www.spa.sk
e-mail: balneo@spa.sk, spa@spa.sk
+421 41 5494 256, +421 41 5494 257

Kúpeľný dom Aphrodite, Rajecké Teplice. Foto: Filip Nagy

2. Ubytovanie v Rajeckých Tepliciach

Meritto – reštaurácia & apartmány

Útulné apartmány sa nachádzajú priamo v centre Rajeckých Teplíc cca 30 m od kúpeľného domu Aphrodite. Sú priestranné, vkusne zariadené, s vlastnou kuchynkou, ideálne nielen pre rodiny s deťmi.
Súľovského 101
013 13 Rajecké Teplice
web: www.meritto.sk
e-mail: restaurant@meritto.sk
tel.: +421 911 66 99 66, +421 41 54 94 544

Slnečné skaly Green camping

Green camping Slnečné skaly je vhodný najmä pre rodiny s deťmi a pre každého, kto hľadá oddych a relax v prírodnom prostredí.
013 13 Rajecké Teplice-Poluvsie
web: www.camping-raj.sk
e-mail: info@camping-raj.sk
tel.: +421 905 32073

3. Slovenský Betlehem Rajecká Lesná

Obraz práve vidieckeho života na Slovensku, jeho prírodných krás, stavieb, ale najmä práce i zábavy jeho obyvateľov nájdete na monumentálnom rezbárskom diele Slovenský betlehem v Rajeckej Lesnej.

Vytvoril ho majster Jozef Pekara, ktorý začal na tomto diele pracovať v roku 1980. Vznikal pätnásť rokov a je umiestnený v Dome Božieho milosrdenstva (používa sa však aj pomenovanie Dom Božieho narodenia), kde je dielo inštalované. Celé je 8,5 m dlhé, 2,5 m široké a 3 m vysoké. Spolu je tu rozmiestnených cca 300 postáv, z ktorých sa polovica pohybuje.

Nádherná expozícia nezobrazuje iba Kristovo narodenie, ale aj dejiny slovenského národa. Betlehem je zapracovaný do scenérie najvýznamnejších slovenských pamiatok, je tu stvárnený bežný život aj pracovné činnosti slovenského ľudu v minulosti.

Súčasťou budovy Slovenského betlehemu je Galéria na prvom poschodí, kde sú vystavené drevorezby významných rajeckých rezbárov, ako Brieštenský, Veselý, Bača.

www.betlehem.rajeckalesna.org,
betlehem@rajeckalesna.org

4. Múzeum dopravy Rajecké Teplice

Prechádzka dejinami dopravy od praveku po súčasnosť, modelové koľajisko, inštalácia železničnej stanice z medzivojnového obdobia. Expozícia je umiestená v priestoroch budovy Železničnej zastávky v Rajeckých Tepliciach.

Prvých návštevníkov múzea doviezol historický vláčik 19. a 20. 10. 2013 počas podujatia „Rajecká Anča 2013“ tradičným motorovým vozňom M131.1443 – Hurvínek. Vstupné: základné 2 eurá.

5. Múzeum Čičmany

Rázovitá obec leží v kotline Strážovských vrchov, takmer pri prameni rieky Rajčianky. Je najvyššie položenou obcou v Žilinskom okrese. Je známa starobylou a unikátnou architektúrou, dobre známymi maľovanými zrubovými drevenicami. Pre ich záchranu bola dolná časť obce v roku 1977 vyhlásená za pamiatkovú rezerváciu ľudovej architektúry.

Obec je zaujímavá aj ľudovým krojom a výšivkami s geometrickou ornamentikou. V obci je národopisná expozícia, kaštieľ a kostol.

Maľovaný domček v Čičmanoch. Foto: Shutterstock

Príroda v okolí je príťažlivá pre turistov, vhodná na oddych, zber húb a liečivých rastlín. V zimnom období majú návštevníci možnosť lyžovania v lyžiarskom stredisku Javorinka, v lete sú využívané turistické a cyklistické trasy a z vrchu Javorinka je možný paraglajding a závesné lietanie.

Architektúra obce Čičmany, najmä jej dolnej časti, pripomína i dnes perníkové domčeky, a to hlavne pre geometrickú ornamentálnu výzdobu vonkajších stien domov, ktorá sa začala používať asi pred 200 rokmi. Tieto objekty sú cenným dokladom technickej vyspelosti, majstrovskej zručnosti a estetického cítenia obyvateľov.