8 najčastejších chýb po cvičení

16. apríla 2018
Po tréningu. Foto: Shutterstock

Aj keď je vaším cieľom „len“ udržať sa vo forme, neničte svoju drinu hlúpymi chybami. Prinášame vám prehľad tých najčastejších, aby vaša námaha skutočne prinášala ovocie.

chyba: Nemyslíte dopredu

Vyberiete sa do fitka, dáte si do tela a pravdepodobne posledná vec, ktorá vám bezprostredne po tréningu napadne, je plánovať a značiť si do diára ďalší. Zvlášť, keď ste ešte zadýchaná z toho aktuálneho. Ale ak sa nebudete držať dopredu naplánovaného harmonogramu, je veľmi pravdepodobné, že budete tréningy vynechávať a dávať prednosť alternatívnym plánom.

Navyše, ak si naplánujete ďalší tréning zatiaľ čo ste ešte plná endorfínov z predchádzajúceho, vytvoríte si k tréningu pozitívne asociácie a verte, či neverte, pomaly si bez pravidelného cvičenia život ani nebudete vedieť predstaviť.

chyba: Zostanete v rovnakom oblečení

Keď si idete zaplávať a vyjdete z bazéna, tiež neostávate v mokrých plavkách, tak prečo si na sebe nechávať mokré a prepotené oblečenie z fitka?

Po tréningu sa prezlečte. Foto: Shutterstock
Po tréningu sa prezlečte. Foto: Shutterstock

Vlhké zapotené oblečenie je živnou pôdou pre baktérie, ktoré môžu viesť k nepríjemným podráždeniam. Keď cvičíme, vytvárame telesné teplo a vlhko (vďaka potu) v tých miestach, ktoré baktérie milujú. Počas fyzického zaťaženia telo potom prirodzene vylučuje vodu, ale zároveň aj chemické zlúčeniny, ktoré sa nakoniec rozložia na baktérie. A tie spôsobujú, že vaše oblečenie zapácha.

Nemáte čas na sprchovanie pred cestou domov? Spravte aspoň aké-také opatrenia. Ak sa teda nemôžete opláchnuť, nezabudnite sa vybaviť balíčkom vlhčených obrúskov, aby ste mohli zo seba aspoň čiastočne utrieť potréningový pot. Prezlečte si aspoň spodnú bielizeň a tričko. Zabudnite na bavlnu – siahnite po funkčnom oblečení, ktoré odvádza vlhkosť a bude vás udržiavať v suchu.

chyba: Vynechávate jedlá

Najesť sa po tréningu je základ k tomu, aby ste budovali a regenerovali svalové tkanivá – inými slovami, aby ste zužitkovali to, na čom ste celý tréning poctivo pracovali. Váš metabolizmus dosahuje vrchol približne 30 – 60 minút po tréningu, takže toto je najlepší čas na doplnenie energie, pretože naše telo v tomto čase páli najviac kalórií.

Na doplnenie energie siahnite po kombinácii sacharidov a bielkovín, napríklad proteínový šejk s jednou odmerkou srvátkovej bielkoviny, vodou a banánom je ideálnym potréningovým jedlom.

chyba: Vynechávate saunu

Tak, ako strečing predstavuje ideálne ukončenie tréningu, rovnako dobrá je aj rýchla sauna. Uchýliť sa na chvíľu do tepla po zvlášť intenzívnom tréningu poskytuje unaveným svalom výborné uvoľnenie a efektívne pomáha odplaviť z tela toxíny. Aby ste sa vyhli dehydratácii, neostávajte v teple dlhšie ako 10 – 15 minút a potom uchlipkávajte vodu, aspoň jeden liter.

chyba: Nechodíte na masáže

Možno masáž považujete za rozmar ľudí, ktorí nevedia, čo s peniazmi. Ale je to viac ako len bezbrehé rozmaznávanie svojho tela.

Pravidelné športové masáže po náročných tréningoch môžu zažehnať svalovú únavu a dokonca aj zlepšiť budúcu výkonnosť. Je to vďaka tomu, že masér postupne „vytláča“ kyselinu mliečnu zo svalov.

Po tréningu je dobré ísť aj na športovú masáž. Foto: Shutterstock
Po tréningu je dobré ísť aj na športovú masáž. Foto: Shutterstock

chyba: Ponocujete

Spánok a fyzická záťaž idú ruka v ruke. Cvičenie napomáha dobrému spánku, ak športujete aspoň dve a pol hodiny týždenne.

Platí však aj druhá strana mince. Nedostatok spánku má na športový životný štýl negatívny dopad, pretože oslabuje schopnosť regenerácie. Mali by ste teda pamätať na to, aby ste sa po tréningu dostali do postele skoro.

Nedostatok spánku rozhadzuje hormóny, zvyšuje hladinu stresového hormónu kortizolu a znižuje syntézu svalových bielkovín. Taktiež zapríčiňuje pokles produkcie rastového hormónu, ktorý podporuje odbúravanie tukových zásob.

chyba: Neviete odolať sladkostiam

Máte problém obmedziť sladkosti? Možno ste práve spálili 300 kalórii na 45-minútovej spinningovej lekcii, ale ak sa potom „odmeníte“ sladkou nádielkou, vaša snaha na tréningu bola vlastne zbytočná.

Čo keby ste sa namiesto jedla odmeňovali radšej nejakými peknými vecami? Čo tak nové cool tričko do fitka? Ak si však svoje chuťové poháriky ani tak nedokážete udržať na uzde, skúste sa poobzerať po nejakej inej dobrote, ktorá bude priateľskejšia k vašej línii.

Napríklad biely jogurt s čerstvým ovocím a lyžičkou medu, alebo niekoľko jahôd namočených v horkej čokoláde (minimálne 70-percentnej), alebo ovsené palacinky mierne poliate javorovým sirupom.

chyba: Príliš často sa vážite

Ak sa snažíte o redukciu hmotnosti, samozrejme, že je dôležité sa vážiť. Ale nie je dobré vážiť sa príliš často. Je to kontraproduktívne a ak nebudete vidieť pravidelné výsledky, bude to viesť k demotivácii.

Keďže zdravé znižovanie hmotnosti je pomalé, je veľmi pravdepodobné, že viditeľné výsledky sa nedostavia hneď a nebudú hmatateľné po každom jednom tréningu. Najlepšie je určiť si jeden deň v týždni, keď sa budete vážiť pravidelne v rovnakom čase. Vážiť sa častejšie je zbytočné.

Text: Redakcia
Foto: Shutterstock

Vaše reakcie
Najnovšie vydanie

RELAX 6/2018

Relax na Facebooku