Ako vybrať elektrobicykel

Ako vybrať elektrobicykel. Foto: Shutterstock

Rozhodli ste sa kúpiť si elektrobicykel, no vybrať si ten správny nie je vôbec jednoduché? Ak nie ste elektrikár, ste v pojmoch ako kapacita a výkon batérie určite stratení. Ako to teda funguje?

Podobne, ako pri kúpe klasického bicykla, aj pri elektrobicykli je prvou najdôležitejšou vecou ujasniť si, na aký druh jazdenia ho budete využívať. Táto informácia značne zúži výber a správne vás
nasmeruje.

Našťastie, trh s elektrobicyklami nie je taký široký a komplikovaný ako pri klasických bicykloch. Aj tu však existujú určité kategórie ako horské, celoodpružené, cestné, skladacie, mestské a krosové, takže vôbec nie je na škodu mať o nich prehľad.

Čo hovorí vyhláška

Ak si nebudete dávať bicykel vyrábať na zákazku, ale budete si ho vyberať z radov štandardne dostupných modelov, mali by ste sa držať elektrobicyklov, ktoré spĺňajú normu EAPC (Electrically Assisted Pedal Cycle). Tá upresňuje viacero požiadaviek týkajúcich sa konštrukcie elektrobicyklov.

Pre vás však bude hádam najdôležitejšie to, že elektrobicykle spĺňajúce túto normu majú túto normu spĺňa, takže môžu byť využívane legálne ako bicykel.

Čokoľvek, čo nepotrebuje pedálovanie alebo má trvalý výkon 250 W, je pred zákonom moped alebo skúter a na jazdenie na ňom potrebujete vodičský preukaz, poistku a podobne.

Otázka využitia

Ak plánujete jazdiť výlučne na cestách alebo na spevnených cyklochodníkoch, hľadajte bicykle s úzkymi, rýchlymi plášťami a so štandardným rozmerom kolies 700c. Na trhu nenájdete veľa pretekárskych bicyklov s elektromotorom, takže pod úzkymi plášťami u elektrobicyklov rozumieme rozmer 30 – 40 mm.

V rámci širokého spektra elektrobicyklov na cesty nájdete rôzne variácie. Od úžitkových bicyklov ideálnych na nakupovanie so vzpriameným posedom, nosičmi a košíkmi až po bicykle zamerané viac na výkonnostnú stránku, ktoré majú nižšiu hmotnosť a športovejší posed. 

Elektrobicykle určené na cestu majú širšie využitie v porovnaní s klasickými cestnými bicyklami. Takéto elektrobicykle zvládnu aj viacero druhov nespevnených ciest. Napríklad, ani taká lesná štrková cesta by nemala byť pre ne problém, no tu sa už oplatí zvážiť krosový model.

Ako vybrať elektrobicykel. Foto: Shutterstock
Ako vybrať elektrobicykel. Foto: Shutterstock

Ak však vaše cyklochúťky siahajú do ťažšieho terénu, mali by ste sa poobzerať po horských elektrobicykloch. Tie, so svojimi širokými „traktorovými“ plášťami a s predným (niekedy aj zadným) odpružením, zvládnu všetko to, čo je doménou klasického horského bicykla.

Ich nevýhoda tkvie v tom, že sú ťažšie ako elektrobicykle primárne určené na cesty. Hmotnosť cestných elektrobicyklov sa zväčša pohybuje zhruba do 25 kg, hmotnosť horských elektrobicyklov sa niekedy blíži aj k hranici 40-tich kg. 

Cenová hladina

Cena elektrobicykla je značne vyššia ako klasického bicykla s porovnateľnou výbavou. Môže za to motor, baterky a elektronika. Preto veľmi nemá zmysel premýšľať nad elektrobicyklom s cenou pod 1 000 €, a ak chcete kvalitný celoodpružený horský elektrobicykel, pod 4 000 € ho pravdepodobne nenájdete.

Ak však nepotrebujete absolútne špičkový stroj, v cenových reláciách okolo 2 000 € nájdete veľa veľmi slušných ponúk.

Ovládanie na riadidlách

Väčšina elektrobicyklov funguje na princípe toho, že pomáha cyklistovi počas pedálovania úmerne jeho sile. Čiže výkon, ktorý produkuje motor, zodpovedá výkonu, ktorý odvádza jazdec.

Ovládacia jednotka na riadidlách vám dáva možnosť vybrať si, koľko „šťavy“ navyše vám motor poskytne. Nastavenia sa rôznia, ale zvyčajne máte k dispozícii štyri „rýchlosti“. Tá najnižšia vám zväčša pridá k vášmu výkonu približne 25 % pomoci a najvyššia dokáže ísť až k 300 percentám.


Niektoré elektrobicykle majú užitočný mód „Walk“. Zvyčajne totiž motor elektrobicykla funguje, len keď točíte pedálmi, ale keď budete držať stlačené tlačidlo Walk, motor bude pracovať aj bez pedálovania. Držte toto tlačidlo stlačené, keď potrebujete bicykel tlačiť, a značne vám to uľahčí prácu.

Túto funkciu môžete využiť v situáciách, keď zistíte, že strmé stúpanie je predsa len nad vaše sily, prípadne keď budete potrebovať odtlačiť ťažko naložený bicykel cez pešiu zónu.

Na niektorých elektrobicykloch môžete tiež využiť akceleračnú páčku na manuálne ovládanie motora, ktorá funguje podobne ako u motocyklov. Jej stláčaním môžete ovládať a dávkovať výkon motora. Jeho výhody oceníte pri rozbiehaní sa z miesta (napríklad na semaforoch), prípadne v členitom teréne.

Kde má byť motor

Obľúbenými motormi poslednej doby sú stredové motory. Ich výhodou oproti koncepčne starším motorom umiestneným v náboji kolesa je, že poháňajú kľuky, nie priamo koleso. Môžete tak využívať štandardné prevody, čo je zvlášť v kopcoch značná výhoda.

Jeho ďalšou výhodou je, že používa štandardné kolesá, čo uľahčuje opravu defektu či iné servisné úkony. Jeho nevýhodou je, že sa nedá domontovať do existujúceho bicykla – rám musí byť vyrobený špeciálne preň.

Ideálne je, ak je motor umiestnený v strede a bicykel je tak vyvážený. Foto: Shutterstock
Ideálne je, ak je motor umiestnený v strede a bicykel je tak vyvážený. Foto: Shutterstock

V tomto je výhodný motor v náboji, pretože sa dá namontovať do existujúceho, klasického rámu, čím si môžete znížiť počiatočné náklady.

Celá prestavba však značne pridá vášmu bicyklu na hmotnosti a zväčša prídete aj o niekoľko prevodov. Jeho nevýhodou je posunuté ťažisko bicykla, zatiaľ čo pri stredovom motore je bicykel oveľa lepšie vyvážený, pretože ťažisko zostáva v strede.

Prehľad v batériách

Moderné elektrobicykle podobne ako notebooky a mobilné telfóny využívajú lithium-iontové batérie. Akurát tie elektrobicyklové sú, samozrejme, väčšie.

Hádam najväčšou výhodou Li-ion batérií oproti ich predchodcom je, že majú vyššiu kapacitu a nižšiu hmotnosť. Majú však aj iné plusy. Medzi nimi je napríklad to, že sú tolerantné k čiastočnému dobitiu a zostanú nabité, aj keď ich určitý čas nepoužívate.

Ich nevýhodou je vyššia cena v porovnaní s tradičnými olovenými batériami, aké sa používajú napríklad v autách, pretože ich výroba je zložitejšia.


Kapacita batérie je zvyčajne udávaná vo Wh (Watt hodinách). Batéria so 400 Wh (asi najvyššia kapacita, ktorú na bežne dostupnom elektrobicykli uvidíte) je schopná po dobu jednej hodiny podať výkon 400 W, alebo 100 W za štyri hodiny.

Niektoré elektrobicykle s motorom v náboji sú vybavené tzv. regeneračným brzdením. Čo to znamená?

Je to ako keď počas jazdy autom brzdíte motorom. Už pri čiastočnom stlačení brzdovej páky – skôr, než sa brzdové planičky dotknú kotúča, začne bicykel postupne spomaľovať pretože riadiaca jednotka zapojí motor tak, aby vás brzdil. Vtedy sa kinetická energia bicykla premieňa na elektrickú, ktorá prúdi naspäť do batérie a tým ju nabíja. Pri klasickom brzdení brzdami sa kinetická energia bicykla premieňa trením platničiek o kotúč na tepelnú.

Regeneratívne brzdenie využívajú zväčša elektromobily a elektroskútre, ale cyklista so svojím bicyklom sú príliš ľahkí na to, aby bol účinok tohto dobíjania významný. Hlavná výhoda je v tom, že predlžujete životnosť bŕzd, ale pri jazdení po rovine to skutočne nemá význam.

Baterky sú ťažké, ale nie tak ťažké, ako by ste si možno mysleli. Moderná 400 Wh li-ion batéria váži približne 2 kg. Je oveľa ľahšia ako piatkový nákup v potravinách, alebo ako dieťa v cyklosedačke.

Lacnejšie elektrobicykle často používajú baterky upevnené na zadnom nosiči, nevýhodou však je, že vám to limituje priestor pri prevoze nákladu a posúva ťažisko bicykla ďalej od stredu.

Sofistikovanejšie modely zvyknú mať batériu namontovanú k rámu alebo ju majú integrovanú priamo do rámu. Najčastejšie sa batérie umiestňujú na spodnú rámovú trubku. Kdekoľvek však máte batériu umiestnenú, dôležité je, aby sa ľahko vyberala. Nie vždy totiž k nabíjačke môžete dopraviť celý bicykel. Malý dodatok na záver – ideálne je, keď je batéria na ráme uzamykateľná.

Dojazd a výkon

Trh je pestrý a ponúka bicykle s rôznym dojazdom. Môže to byť pokojne aj 100 a viac kilometrov. Môže, ale nie je. 

Spotrebu ovplyvňuje veľa faktorov a je ťažké odhadnúť, aký dojazd nakoniec dosiahnete. Pamätajte si, že údaje, ktoré udáva výrobca, sú zvyčajne vypočítavané pri čo najnižšom využívaní elektromotora a na rovinatých cestách. A to zväčša nie je prípad ľudí, ktorí si kupujú elektrobicykel.

Pri kúpe hľadajte elektrobicykel, ktorého udávaný dojazd bude aspoň dvakrát väčší ako je vzdialenosť, ktorú chcete jazdiť na jedno nabitie. Foto: Shutterstock
Pri kúpe hľadajte elektrobicykel, ktorého udávaný dojazd bude aspoň dvakrát väčší ako je vzdialenosť, ktorú chcete jazdiť na jedno nabitie. Foto: Shutterstock

Keď sa na bicykli dostanete cez rýchlosť chôdze, väčšina vášho výkonu (a výkonu elektromotora) ide do prekonávania odporu vzduchu. Výkon potrebný na prekonanie odporu vzduchu sa zvyšuje ako tretia mocnina vašej rýchlosti.

Nechceme vás nudiť rovnicami, takže to vysvetlíme jednoducho. Ak chcete ísť dvakrát rýchlejšie, potrebujete štvornásobný výkon. Zvýšená spotreba energie má samozrejmý dopad na váš dojazd. Napríklad, s batériou kapacity 400 Wh prejdete pri rýchlosti 20 km/h odhadom 100 kilometrovú vzdialenosť a pri rýchlosti 25 km/h už iba 80 kilometrov.

Aby sme to zhrnuli, pri kúpe hľadajte elektrobicykel, ktorého udávaný dojazd bude aspoň dvakrát väčší ako je vzdialenosť, ktorú chcete jazdiť na jedno nabitie.

Napríklad, ak to máte do práce 10 kilometrov, tam a späť to je 20, hľadajte bicykel, ktorého dojazd bude minimálne 40 km. 

Kde kúpiť elektrobicykel

Bicyklové obchody sa snažia neustále rozširovať svoje ponuky, takže elektrobicykle v dnešnej dobe nie sú len výsadou špecializovaných obchodov zaoberajúcich sa výhradne elektrobicyklami.

Na jednej strane je to dobré, máte tak viac možností vyskúšať si rôzne modely, ale keď príde na lámanie chleba, poväčšine najlepšie informácie dostanete v špecializovanom obchode. Tam by mal mať personál detailnejšie znalosti nielen o modeloch a výrobcoch, ale aj o motoroch a batériách.

Či tak alebo onak, vždy je najlepšie navštíviť kamenný obchod a niekoľko bicyklov si vyskúšať. Je to ako s topánkami. Ani tie nemusíte trafiť pri nákupe cez internet. Bicykel vám musí sedieť, a keď sa už do neho chystáte investovať nemalé peniaze, nebolo by múdre kupovať mačku vo vreci.

Údržba

Väčšina výbavy elektrobicykla je presne taká istá, ako je výbava klasického bicykla. Vďaka tomu sa údržby nemusíte nijak zvlášť obávať. 

Ak ste aj elektrobicykel kúpili v špecializovanej predajni, každý bežný bicyklový servis vám zvládne odservisovať väčšinu toho, čo treba. Pravidelná údržba zahŕňa čistenie a mazanie reťaze, dofúkavanie duší a počúvanie, či elektrobicykel pracuje tak, ako vždy.

Motory sú viac-menej bezúdržbové, môže sa však stať, že v ňom bude treba vymeniť ložiská. Lithium-iontové batérie, ktoré sa používajú na väčšine dnešných elektrobicyklov, sú tiež zväčša bezproblémové.

Akurát ich budete musieť raz za niekoľko rokov vymeniť, pretože ich výkonnosť sa časom znižuje. Batérie by mali mať aspoň dvojročnú záruku.


Text: Redakcia
Foto: Shutterstock

1/1
Zavrieť reklamu