Cyklodoplnky. Do ktorých investovať?

Cyklodoplnky. Foto: Shutterstock

Na trhu je veľké množstvo rôznych vecičiek, ktorými môžete vylepšiť svoj bicykel. Ktoré z nich skutočne potrebujete, a ktoré sú len pre radosť?

Keď vstúpite do serióznejšieho bicyklového obchodu, možno sa až zarazíte pri všetkých tých veciach, ktoré tam okrem bicyklov uvidíte vystavené.

Ešte pred minútou ste si totiž mysleli, že na bicyklovanie potrebujete len bicykel. A zrazu sa vám pred očami vŕšia police všakovakých vecí a niektoré z nich vidíte možno prvýkrát v živote.

Skutočnosť je taká, že úplne všetky tieto veci z predajne nepotrebujete. Veľa ľudí si vystačí so svojím normálnym oblečením a keď potrebujú niečo odviezť, na chrbát si dajú klasický batoh. Ak však máte s bicyklovaním väčšie plány ako len občasný krátky výlet alebo pár kilometrov do práce, niektoré doplnky spravia vaše jazdenie príjemnejšie, bezpečnejšie a jednoduchšie. Ale pekne poporiadku.

Aby nám bicykel neukradli

Ak svoj bicykel potrebujete z času na čas nechať niekde na ulici, je to pomerne veľké riziko. Najjednoduchšie riešenie je vyriešiť veci tak, aby ste na tento krok neboli odkázaní, ale niekedy to inak nejde. A preto je dôležité investovať do kvalitnej zámky.

Počítajte s tým, že dobrá zámka, s ktorou si zlodeji neporadia za 10 sekúnd, bude niečo stáť. Mali by ste počítať s cenou vyše 50 €.

Ak ste pri prečítaní tejto informácie dostali krátku zástavu srdca, chceli by sme vás upozorniť na to, že je to investícia, ktorá má pomôcť ochrániť váš veľmi cenný majetok. A ak váš rozpočet na lepšiu zámku nedosiahne, nekupujte si radšej žiadnu a snažte sa to vyriešiť inak. Zariaďte si veci tak, aby ste svoj bicykel nemuseli nikdy nikde nechávať bez dozoru. 

Počítajte s tým, že dobrá zámka bude stáť vyše 50 €. Foto: Shutterstock
Počítajte s tým, že dobrá zámka bude stáť vyše 50 €. Foto: Shutterstock

Z testov odolnosti najlepšie vychádzajú tzv. U-zámky s robustnou konštrukciou v miestach zamykania. Odolné sú tiež skladacie zámky pripomínajúce stavebný meter, robustné reťazové a valčekové zámky.

Na chvoste v rebríčku odolnosti nájdete tenšie lankové a špirálové zámky. Hovoríte si, prečo sa ale vyrábajú? Sú vhodné na to, aby ste si poistili bicykel v prípade, že ho máte na očiach, no nie na dosah. V prípade, že si ho opriete o pouličnú lampu a sadnete si 5 metrov vedľa do záhradnej kaviarne. V prípade, že sa bude chcieť niekto ulakomiť na váš bicykel, nepodarí sa mu to a vy máte možnosť v prie behu pár sekúnd rýchlo zareagovať.

Ako správne prepravovať batožinu

Je mnoho spôsobov, ako na bicykli odviezť okrem svojej maličkosti aj čo-to navyše, prípadne aj celkom slušnú plnú poľnú na dobrodružnej ceste naprieč kontinentmi. Trh ponúka rôzne kapsičky, tašky, nosiče a košíky, ktoré vám pomôžu odviezť čo potrebujete.

Voľba vždy závisí od osobných preferencií a štýlu jazdy. Ak sa vozíte na krátke vzdialenosti mestom, alebo naopak na dlhé tréningové výjazdy na cestnom bicykli a so sebou si potrebujete odviezť len pár drobností, môžete skúsiť malé taštičky, ktoré sa pripevňujú do rámu alebo pod sedlo.

V prípade, že váš náklad bude o niečo rozmernejší, ale stále nie ťažký, poobzerajte sa po malom cyklobatohu s množstvom vnútorných priečinkov, batohu s množstvom vnútorných priečinkov, ktoré zabránia tomu, aby vám obsah lietal zo strany na stanu. Potreby štýlovejších jazdcov by mohli uspokojiť tašky cez rameno, aké používajú kuriéri.

Úložné priestory, ktoré si nesiete na sebe, majú výhodu v tom, že idú s vami všade kam sa pohnete aj keď zosadnete z bicykla. Ich nevýhodou však je, že sa kvôli nim môžete viac potiť. A pri niektorých typoch bicykla sú ruksak alebo taška cez rameno nepohodlné. Napríklad na športovom cestnom bicykli vám bude všetko odstávajúce na tele zavadzať. 

Ak sú vaše cesty na bicykli dlhšie a potrebujete prevážať ťažšie veci, potom je najlepšie nechať vášho dvojkolesového miláčika, aby viezol toto extra zaťaženie namiesto vás. Zadný nosič je vynikajúci pomocník, ktorý sa postará o to, aby ste zbytočne nezaťažovali svoj chrbát nákladom. Nosič zvládne najrôznejšie situácie – dajte naň tašku a odvezie vám notebook do práce, dajte naň dvojité brašne a odvezie aj výbavu na viacdenné cykloturistické výlety.

Ak sú vaše výlety na bicykli dlhšie a prenášate viac vecí, zabezpečte si cyklovozík. Foto: Shutterstock
Ak sú vaše výlety na bicykli dlhšie a prenášate viac vecí, zabezpečte si cyklovozík. Foto: Shutterstock

Nezabúdajte ani na možnosť prevážať veci na riadidlách. Elegantný košík , ktorý odvezie nákup alebo malého psíka, je dokonalé riešenie pre každý dámsky mestský bicykel.

Ak sa chystáte do terénu, najlepším riešením bude batoh, aby bicykel nestrácal na obratnosti zaťažením nákladom. Na trhu je široký výber rôznych cyklistických variácií a takmer všetky obsahujú aj rezervoár na vodu, prípadne integrovaný chránič chrbta.

Výhodou cyklovaku je, že sa môžete napiť veľmi jednoducho a nemusíte sa púšťať riadidiel na dlhší čas. Nápad nosiť si vodu na chrbte vynašla firma Camelbak a majú doslova stovky modelov batohov – od tých najmenších s malým úložným priestorom, až po vaky na celodenné dobrodružstvá.

Ochrana pred dažďom

Počasie si človek jednoducho nevyberie. Ak to s bicyklovaním myslíte aspoň trochu vážne, nepremokavá vetrovka by nemala chýbať vo vašej výbave. Keď sa budete po nejakej rozhliadať, dávajte si pozor, aby mala dosť dlhé rukávy a predĺžený chrbát, aby vám neťahalo na kríže, keď sa natiahnete k riadidlám. Veľmi populárne sú jasné farby s reflexnými prvkami. Zvlášť v hustom daždi, keď sa zníži viditeľnosť, je dobre byť viditeľní.

Do dažďa budete potrebovať nepremokavú bundu alebo pončo. Foto: Shutterstock
Do dažďa budete potrebovať nepremokavú bundu alebo pončo. Foto: Shutterstock

Populárne riešenia do mesta alebo pre cykloturistov sú aj nepremokavé pončá aké bežne nosia turisti na horách. Majú kapucňu s priehľadnými bočnými panelmi, aby ste periférne videli autá, a sú veľmi dlhé. Siahajú až k riadidlám, čiže vám spravia akúsi strechu, a tak ani vaše nohy nezmoknú. Jedinou nevýhodou je, že oproti bundám sú menej skladné. Pri nosení ponča si treba na bicykli dávať pozor, aby sa vám nezamotala jeho spodná časť do kolesa.

Blatníky pomôžu, aj keď neprší

Blatníky sú ďalšia dôležitá časť výbavy, ak sa chcete vyhnúť premoknutiu či zašpineniu od mokrej cesty po daždi. Fŕkanie špinavej vody do tváre alebo na zadok môže byť veľmi nepríjemné, aj keď už po daždi svieti slnko.

Doteraz sme spomínali iba dážď, no ak jazdíte v horskom teréne, až vtedy prídete na to, od akého základu je odvodený jeho názov – blatník. Áno, od blata.

Posledné roky sú na trhu malé flexibilné blatníky, ktoré sa montujú na mostík vidlice MTB bicyklov a zadné sa zasúvajú priamo pod sedadlo. Tvoria minimálnu ale veľmi účinnú ochranu pred hutným horským blatom. Na trhu však nenájdete veľa bicyklov, ktoré by mali blatníky pripevnené už z výroby. Je to preto, že blatníky berú bicyklom ich športový vzhľad. Ale ak chcete bicykel využívať nielen počas krásnych slnečných dní, mali by ste ich montáž určite zvážiť.

Väčšina bicyklov predovšetkým v nižších cenových kategóriách má rám uspôsobený pre montáž klasických blatníkov so vzperami. Ak vám však rám neposkytuje takúto možnosť, nič sa nedeje. Na trhu sú dostupné aj blatníky, ktoré pripevníte na akýkoľvek bicykel. Zadný na sedlovku a predný do krku vidlice. Ak si nie ste istí, aký blatník potrebujete, je dobré navštíviť predajňu aj s bicyklom.

Vidieť a byť videní

Bezpečnosť na cestách je obzvlášť dôležitá, keď si sadáte na bicykel. Cyklista je najzraniteľnejšia súčasť cestnej premávky, a ak si na bicykel budete sadať aj za šera, prípadne za tmy, svetlo vo vašej výbave nesmie chýbať.

Nielenže vám osvetľuje cestu, ale zároveň sa stará o to, aby vás ostatní účastníci cestnej premávky na krajnici videli. Na cesty po meste, kde je dostatok umelého osvetlenia, vám postačí aj slabšie svetlo, ktoré skombinujete s reflexnými prvkami na oblečení alebo ľavej nohe, a s výraznou zadnou červenou blikačkou.

Ak sa chystáte na neosvetlené cesty, budete potrebovať niečo silnejšie. V dnešnej dobe sa dajú na trhu zohnať svetlá, ktoré majú neuveriteľný výkon. S nimi sa budete cítiť naozaj bezpečne, pretože uvidíte každú nerovnosť na ceste a zároveň budete pre autá neprehliadnuteľní.

V noci buedte potrebovať osvetlenie. Foto: Shutterstock
V noci buedte potrebovať osvetlenie. Foto: Shutterstock

Pokiaľ nemáte dostatočne výkonné svetlo, dobre poslúži aj čelovka. Stále však netreba zabúdať na to, že najdôležitejšia je dostatočne výkonná zadná blikačka. Dnes sa predáva množstvo farebných blikačiek zo silikónového materiálu, ktoré sa jednoducho pripevňujú a zvládnu to aj deti. Je skvelé, ak si už od mala zvyknú na to, že blikačka je nenahraditeľnou súčasťou bicykla.

Nevyhnutné drobnosti

Slová klasika: „Vždy pripravený!“ majú niečo do seba. Spomeňte si na naše slová, keď dostanete defekt a domov to budete mať ešte poriadne ďaleko. Tu je zoznam vecí, ktoré sú potrebné, ale najradšej by ste ich nikdy nepoužili.

Vyhadzováky, tiež známe ako montpáky, slúžia na to, aby ste vedeli v prípade defektu dať dole plášť z ráfika. Ak v zhadzovaní gumy nemáte prax ani trpezlivosť a radšej používate silu, odporúčame kúpiť si kovové, prípadne masívnejšie modely.

Následne máte dve možnosti. Buď budete nosiť novú dušu alebo sadu lepenia. Duša je istota, no je objemnejšia ako krabička so záplatami a lepom.

Pumpa je kategória doplnku sama o sebe. Pri jej výbere si pozrite, či je ich koncovka určená na fúkanie duší s každým typom ventila. Následne môžete zvážiť takú, ktorá fúka pri pohybe piestu oboma smermi.

Ďalšími vychytávkami býva výklopná rukoväť, integrovaný manometer či koncovka na hadičke, aby ste nepoškodili ventil pri fúkaní. Ak máte cestný bicykel, ktorého duše sa fúkajú na vyšší tlak, poobzerajte sa po minipumpe s prepínaním fúkania objem/tlak. Aj úplne mimiatúrnou pumpou viete nafúkať koleso na dojazdovú tvrdosť, no ak budete fúkať vysoký objem pri väčších kolesách horského bicykla, prípadne 29 palcového, bude vám to trvať veľmi dlho.

Na cyklovýjazdy si so sebou berte minipumpu. Foto: Shutetrstock
Na cyklovýjazdy si so sebou berte minipumpu. Foto: Shutetrstock

Výhodou takýchto púmp je však ich absolútna skladnosť, čím sa dostávame k tomu, kde pumpu nosiť. Niektorí cyklisti si náradie vozia v zadných  vreckách cyklodresu, iní majú radšej jazdenie naľahko a na náradie majú taštičku pod sedlom.

Tu skutočne musia dbať na mikro rozmery a voliť čo najmenšie veľkosti náradia. Prípadne, ak jazdíte s batohom alebo brašnou, prečo nevyužiť jeho priestor? Takto si môžete dovoliť vybrať pumpu, ktorá je síce pohotovostná, ale nie je úplne mini, a tak s ňou nafúkate rýchlo a efektívne.

Nakoniec by sme ešte odporučili nosiť so sebou multikľúč, prípadne nitovačku na reťaz spolu s rýchlospojkou.

Prilba je povinnosť, nie nevyhnutnosť

Je prilba naozaj potrebná? Odpoveď na túto otázku nie je úplne jednoznačná. 

Každý má na ňu a jej nosenie vlastný názor a to, že povinnosť ju nosiť upravuje vyhláška niektorých ľudí k jej nasadeniu pred jazdou neprinúti.

Úprimne, bicyklovanie je oveľa bezpečnejšie ako si väčšina ľudí myslí, hlavne ak máte svoje dve kolesá pod kontrolou a zbytočne neriskujete. No existujú aj náhody, keď sa vám v zlomku sekundy môže zmeniť celý život.

Na druhej strane, prilba poskytuje veľa ľuďom pocit istoty a bezpečia a v nej si dovolia zariskovať viac. Plus, ak sa vaše bicyklovanie odohráva na miestach, kde je väčšie riziko pádu (napríklad horská cyklistika alebo mestská premávka), prilba by na vašej hlave nemala chýbať.

Les a jeho chodníčky sú nevyspytateľné rovnako ako hlavná cesta v rannej dopravnej špičke. Zaujímavé je, že pri jazde v nízkych rýchlostiach padáte tupo na zem a riziko poškodenia hlavy je vyššie ako pri páde vo vyšších rýchlostiach, keď padáte zotrvačnosťou a telo ide do „šmyku“.

Dôležitá poznámka na záver: aby prilba spĺňala svoj účel čo najlepšie, musí vám dobre sedieť (pri kúpe si vyskúšajte radšej viac modelov a veľkostí) a pri jazde ju musíte mať v správnej polohe, čo znamená, že by mala zakrývať vaše čelo. Musí byť pevne dotiahnutá, aby sa pri prudších pohyboch nepohla do žiadnej strany, a popruhy by mali byť zapnuté.

Cyklopočítače nemerajú iba rýchlosť

Na bicykli nie sú síce nevyhnutné ale máme ich radi. Nie každému prinesú úžitok a preto si investíciu do nich premyslite. Ak ste tak trochu štatistický typ a zaujíma vás, koľko kilometrov ste odjazdili, ako rýchlo ste šli z kopca, aká bola dnešná priemerná rýchlosť, vyberte si aspoň jednoduchý model so základnými funkciami.

Pri výbere tachometra by ste si mali určiť svoje priority a na základe toho vyberať z rôznych kategórií podľa počtu ponúkaných funkcií. Základné modely ponúkajú meranie rýchlosti, času a vzdialenosti. Stredná trieda má navyše možnosť použitia na dva bicykle, teplomer, nastavenia jazyka či kontrastu displeja. Pri najvyššej kategóriu už výrobcovia nezabúdajú na meranie tepu srdca, kadencie, nadmorskej výšky či dokonca navigáciu GPS.

Tachometre na bicykel dnes nemerajú iba rýchlosť. Foto: Shutterstock
Tachometre na bicykel dnes nemerajú iba rýchlosť. Foto: Shutterstock

Pokiaľ ide o výber štandardných tachometrov, delia sa na dve základné skupiny – drôtové a bezdrôtové. Klasické drôtové majú presný prenos dát zo snímaču pri kolese cez káblik až na riadidlá a stačí dať do neho len jednu batériu. Bezdrôtové sa montujú jednoducho, no vyžadujú použitie batérie aj do snímača pri kolese.

Bezdrôtové tachometre sa delia na ďalšie dve podskupiny podľa spôsobu prenosu dát, a to na digitálne a analógové. Pri digitálnom prenose údajov by sa vám nemalo stať, že mobil, wifi, či stožiar vysokého napätia budú signál rušiť a namerané hodnoty ostanú čo najpresnejšie a bez výpadku. Ak je pre vás dôležitou funkciou výškomer, presnejšie údaje dostanete s tachometra barometrického.

Na záver by sme povedali, že môžete ostať pri klasických pár-eurových cyklopočítačoch, alebo môžete zainvestovať do sofistikovaných prístrojov, ktoré vaše bicyklovanie posunú až do sci-fi roviny.

Počuli ste už o okuliaroch, ktoré vám pri jazde zobrazujú na virtuálnych postranných „displejoch“ údaje od rýchlosti cez navigáciu až po SMS-ky? Vitajte v budúcnosti. Áno, už sa predávajú. 

Cyklistické oblečenie

Špeciálne cyklistické oblečenie môže v niekoho očiach vyzerať divne. K bicyklovaniu nie je také nevyhnutné, ako napríklad fľaša s vodou namontovaná v ráme bicykla, ale toto oblečenie je veľmi pohodlné, obzvlášť na dlhé výjazdy.

Pre tých hanblivejších máme dobrú správu – nemusíte sa navliecť od hlavy po päty do obtiahnutých, pretekársky vyzerajúcich kúskov. Zvlášť horskí cyklisti s obľubou nosia voľné cyklo oblečenie, so schovanými cyklistickými prvkami (ako je napríklad cyklovložka v nohaviciach), takže ho takmer nerozoznáte od bežného oblečenia a na zastávke v bufete nebude pútať takú pozornosť.

Ak sú vaše ambície športovejšie, odporúčame, aby ste prekonali svoju ostýchavosť a dali obtiahnutému oblečku šancu. Určite si jeho funkčnosť časom zamilujete. Noste ho bez spodnej bielizne a perte po každom použití.

Ak predsa len ostanete verní teplákom a bavlnenému tričku, je to v poriadku, lebo nadšenie pre šport je to hlavné, čo sa počíta. Pre vás máme predsa len jedno odporúčanie. Skúste nosiť aspoň cyklistické rukavice. Slúžia k eliminovaniu otlakov na dlaniach a tŕpnutia prstov, zabezpečujú pevný úchop gripov, aj ak sa vám potia ruky, a ich froté časť na palci poslúži ako potítko.


Text: Redakcia
Foto: Shutterstock

1/1
Zavrieť reklamu