5 návykov, ktoré vám pomôžu k lepšiemu výkonu a pevnejšiemu zdraviu

Powerlogy

Často sa ma pýtate, ako som sa dopracoval k lepšiemu výkonu a pevnejšiemu zdraviu. Do svojho života som zaradil týchto 5 užitočných návykov.

Životospráva je základ našej životnej energie a perspektívy. Z nej tvoríme myšlienky, stratégie a plány.

Naša energia je základom sebavedomia – dôvery vo vlastné schopnosti, unikátnosť a presvedčenie, že je tu pre nás dostatok možností na sebarealizáciu. Sebavedomie je však často jednou z najväčších prekážok rastu.

Za tento rok som veľmi vďačný, lebo som opäť o niečo narástol a zmúdrel vďaka energii, za ktorú vďačím týmto 5 návykom.

1. Meditácia a práca s vlastnou mysľou

Predstavte si, že večer po celodenných stresoch dokážete „prečistiť a predýchať“ svoje emócie. Dobre sa vyspíte a ráno sa zobudíte s jasným riešením. Myslím, že za 15 minút časovej investície je to dobrá návratnosť. Pri meditácii trénujete sústredenosť, štádium pokoja, pozorovanie alebo precvičovanie myseľ, aby ste videli pozitívnu realitu. Prečo sa to oplatí?

Začnete vidieť možnosti namiesto nebezpečenstiev a obáv, viac tvoriť a menej prokrastinovať. Zrazu je vám jasné, čo treba eliminovať a zjednodušiť, aby ste dosiahli výsledok.

2. Každý deň aspoň trošku studenej vody

Som veľkým fanúšikom Metódy Wima Hofa. Každé ráno skoro po celý rok, som si dal ľadovú sprchu aj s jednou sériou dýchania pre prebudenie mozgu. Potom vytrasenie a 10- až 15-minútové rozhýbanie kostí či intenzívnejší pohyb pre zahriatie.

Každé ráno skoro po celý rok, som si dal ľadovú sprchu aj s jednou sériou dýchania pre prebudenie mozgu.
Každé ráno skoro po celý rok, som si dal ľadovú sprchu aj s jednou sériou dýchania pre prebudenie mozgu.

Práve pohyb nalačno je malým „biohackom“ pre tréning metabolizmu, najmä pre spaľovanie tukov. Celé telo tak ráno vystresujem, a keď to prejde, počas dňa som menej reaktívny a viem sa lepšie koncentrovať. Raz sa mi chcelo viac inokedy menej, ale nejako som si už nastavil mozog, že bez toho to pre mňa nie je začiatok dňa.

3. Hladovanie a obrátený režim príjmu sacharidov

Mojím cieľom je nezaťažiť si žalúdok trávením a neovplyvniť nadpriemernú motiváciu, koncentráciu, teda ťah na bránu a chuť do roboty alebo iných aktivít. Organizmus extrémne nestresujem, pretože hladujem na 100%, len
keď to naozaj cítim.

Neraňajkujem. Ráno si pripravím len kávu s maslom a MCT. Telu a mozgu dodám energiu, ale zároveň metabolicky ostávam v štádiu hladovania a dokonca aktivujem aj tvorbu ketónov.

Jedlo musí byť kvalitné.
Jedlo musí byť kvalitné.

Mám však dosť energie a skvele sa mi mentálne pracuje. Naopak, večer si doprajem, čo chcem, ale musí to byť  kvalitné jedlo. Zo stravy vylučujem „biele jedy“ a prepálené zoxidované tuky.

4. Krátky ale zato efektívny tréning

Na mojich kurzoch zdôrazňujem, že kto nemá čas na pohyb, nemá čas na plnohodnotný život.

Jeho množstvo sa však často preceňuje. Na čom záleží je opäť kvalita.

Hodina hokeja alebo 30 minút intenzívneho cvičenia robí priam zázraky. Najlepšie je nájsť šport, ktorý vás dokáže aj ráno vytiahnuť z postele. Ak vás však šport nebaví, ešte je tu cesta minimálnej efektívnej dávky. Predstavte si, že vám
stačí 2-krát do týždňa 30 minút sústredeného správneho tréningu!

Jediný háčik je v tom, že treba ísť na hranu kondície a zamakať. Kratšie, ale za to intenzívne.

5. Cestovanie, poznávanie a skúšanie nových vecí

Keď je toho veľa, treba z kolotoča vystúpiť. Často máme pocit, že sú naše záväzky dôležitejšie, než je tomu v skutočnosti. Čo by sa stalo, keby ste týždeň neprišli do práce, na pár dní zostali offline alebo zapadli medzi úplne nových ľudí?

Cestujem k iným národom, za inými zvykmi, presvedčeniami a vzorcami správania. A potom prídem späť a som produktívnejší a vo svojom živote mám jasno – nezáleží mi na statuse, peniazoch ani na tom, ako ma posudzujú iní, ale na vlastnej spokojnosti, učení a sebarealizácii.

Každý máme dobré obdobia, keď sa nám darí, aj tie horšie, keď to ide menej, ale dôležitý je vlastný progres a vôľa ďalej sa zlepšovať.

„Počúvajte srdce, aby ste robili to, čo napĺňa pohár vašej životnej energie. Negatívnu realitu berte ako učiteľa, cez ktorého nám život chce niečo jasne naznačiť.“

Dušan Plichta
Špecialista na funkčné potraviny a zakladateľ Powerlogy.

Text: Dušan Plichta
Foto: archív autora

Vaše reakcie
Najnovšie vydanie

RELAX 2/2019

Objednať
Relax na Facebooku