Ako jesť intuitívne? Zjedzte, koľko vaše telo potrebuje a schudnite prirodzene

26. júna 2019
Intuitívneho jedenie. Foto: Shutterstock

Užívajte si jedlá, ktoré vaše telo potrebuje. Pokojne si dajte aj koláčik, keď si to telo vyžiada.

Ako často podľahnete kalorickým nástrahám bez zbytočných výčitiek, či ste nepodľahli hriechu – obžerstvu?

Priemerná žena drží diétu šestnásťkrát za svoj život. Počas nej schudne dve až tri kilá, no viac ako 80 percent žien si nedokáže túto váhu udržať.

Možno je ten správny čas zamyslieť sa nad zmenou myslenia pri výbere jedál. Množstvo kníh od uznávaných autorov opisuje spôsob, ako jesť intuitívne. Medzi pionierov v tejto oblasti patrí americká odborníčka na diéty a správne stravovanie, Evelyn Tribole.

Základný cieľ tohto myslenia je veľmi jednoduchý, spočíva v užívaní si rôznorodých jedál a dobrôt po hranicu uspokojenia tela, no nemali by ste prekročiť túto hranicu.

Podobne to funguje napríklad u tých najmenších detí, tento prirodzený reflex však úspešne potlačili dlhé zimné večery pred televízorom, ale aj nástojčiví rodičia, ktorí vás v detskom veku nútili dojesť nasilu zostávajúce jedlo na tanieri.

„Ak by ste dali pred batoľatá všemožný výber jedál a stôl by sa ohýbal od vyberaných dobrôt, vybrali by si presne toľko, koľko ich telo potrebuje, a ani o jeden hlt navyše”, tak znie poučka odborníkov na „intuitívne jedenie”.

Tieto pozorovania boli viackrát dokázané v opakujúcich sa štúdiách, no zároveň bolo preukázané, že tento prirodzený jav je počas rastu človeka „úspešne” potlačený a zabudnutý.

Ako sa vrátiť k tomuto prirodzenému pudu z dojčenského veku? Stačí dodržať tri základné zásady:

  1. Jedzte bez akýchkoľvek výčitiek vtedy, keď ste naozaj hladná (doprajte si čokoľvek, na čo máte chuť).
  2. Jedlo si doprajte na uspokojenie fyzických potrieb a nie napríklad na potlačenie psychického stresu.
  3. Naučte sa vnímať, kedy ste hladná a naopak presýtená. Pomôže vám to k rozhodnutiu, kedy a koľko zjesť. Osvojenie si týchto znovuobjavených návykov vyžaduje určitý čas a cvik, no môže výrazne zmeniť pohľad na jedlo a ovplyvniť vašu postavu aj zdravie.
Užívajte si jedlo až po hranicu uspokojenia, ale neprekračujte ju. Foto: Shutterstock
Užívajte si jedlo až po hranicu uspokojenia, ale neprekračujte ju. Foto: Shutterstock

Viacero vedeckých štúdií dokázalo, že intuitívne jedenie má pozitívny vplyv na váhu či pomer tuku a svalov. Odporúčame, skúsiť si jeden z jednoduchých pokusov.

Postavte si pred seba jedlo, ktoré by ste za normálnych okolností zjedli počas pozerania večerného filmu, skúste ho zjesť cez deň, keď budete pociťovať hlad, a sústreďte sa na jeho chute aj vôňu. Budete prekvapená, o koľko menej toho zjete a aký príjemný pôžitok vám toto jedlo dá.

Otestujte sa v našom krátkom teste, či jete naozaj intuitívne.

Jete intuitívne?

Zakrúžte jednu z možností od jeden do päť, ktorá najlepšie vystihuje váš štýl stravovania.

1 – súhlasím, 5 – nesúhlasím

  • Viem odhadnúť, kedy som najedená.
  • Viem odhadnúť, kedy som hladná.
  • Verím svojmu telu, kedy sa najesť.
  • Verím svojmu telu, čo si vybrať na jedenie.
  • Verím svojmu telu, koľko mám zjesť.
  • Počas jedenia viem odhadnúť, kedy začínam byť najedená.
  • Vyhýbam sa kalorickým jedlám s vyšším obsahom cukrov a tukov.
  • Ak túžim po nejakom jedle, skúšam to potlačiť alebo zastaviť.
  • Snažím sa dodržiavať pravidlá diét, ktoré ma upozorňujú, kedy a koľko zjesť.
  • Vyčítam si, ak zjem niečo nezdravé.
  • Mám zoznam zakázaných jedál, ktoré si nesmiem dopriať.
  • Cítim sa previnilo, ak si dám niečo kalorické alebo nezdravé.
  • Jedlo rozdeľujem na dobré a zlé podľa množstva kalórií a nutričných hodnôt.
  • Nedôverujem mastným jedlám.
  • Nedržím isté potraviny v domácnosti, lebo sa bojím, že by som im neodolala.
  • Často jem iba z nudy.
  • Nejdem spať, pokiaľ nemám vnútorný pocit sýtosti.
  • Zvyknem sa najesť, keď mám zlú náladu (ustarostená, smutná, depresívna), aj keď nie som hladná.
  • Zvyknem sa najesť, keď sa cítim osamelá, aj keď nie som hladná.
  • Jedlo mi pomáha potláčať negatívne emócie.
  • Stres potláčam jedlom, aj keď nie som hladná.

Ako dopadol váš test?

Celkový výsledok „intuitívneho jedenia” získate zrátaním bodov z farebne odlíšených otázok. Pri zelených otázkach počítajte nasledovne: ak ste zakrúžkovali 2, počítajte si dva body. Pri červených a modrých otázkach počítajte nasledovne: Ak ste zakrúžkovali 1, započítajte si 5 bodov. Celkový počet bodov vydeľte 21 (použite kalkulačku). Mali by ste dostať výsledok od jeden do päť, na základe ktorého sa dozviete, či jete intuitívne.

Počet bodov menej ako 3

Naznačuje malú dôveru k signálom vášho tela, koľko a kedy jesť. Pravdepodobne sa cítite vinná pri prejedaní sa a často je to spôsobené emočným stresom. Nemáte pod kontrolou, čo, koľko ani kedy jete. Skúste sa poradiť s odborníkom na výživu.

Počet bodov od 3 – 3,8

Máte vlastné pravidlá v stravovaní, ktoré vám väčšinou pomáhajú zvíťaziť nad jedlom. Nie ste úplne stotožnené s predpísanou diétou, vlastnou postavou alebo výberom jedál. ktoré jete, ale jedlo nie je na prvom mieste vo vašom
osobnom rebríčku hodnôt. Skúste sa zamyslieť nad našimi radami v článku, miesto dodržiavania nezmyselných diét.

Počet bodov viac ako 3,9

Pravdepodobne ste vo veľmi dobrej kondícii, bez ohľadu na postavu a jete, keď ste naozaj hladná. Užívate si jedlo v správny čas a správnom množstve. Máte rada aktívny život a pocit viny z hriešnych dobrôt je vám cudzí. Zaručené diéty na chudnutie a správnu výživu vás veľmi netrápia.

Text: Lisbeth S.
Foto: Shutterstock

Vaše reakcie
Najnovšie vydanie

RELAX 7/2019

Objednať
Relax na Facebooku