Môžeme si vybrať, kde schudneme? Ako hormóny ovplyvňujú, z ktorých partií (ne)schudneme

11. augusta 2019
Hormóny. Foto: Shutterstock

Všetci dobre poznáme Murphyho zákon chudnutia, ktorý znie, že chudneme tam, kde nechceme, a nechudneme tam, kde chceme. Poznatok, že hormóny majú veľký vplyv na rozmiestňovanie tuku v tele, by tento neželaný fakt mohol zmeniť.

Určite ste už niekedy držali diétu a tento príbeh vám bude veľmi dobre známy. Pani D sa rozhodla schudnúť. V prvom rade obmedzila príjem kalórií a začala trénovať ako olympijský atlét. Dennodenne si na telo nanášala krémy, ktoré v reklamách sľubovali pevnejšie a štíhlejšie stená, zatiaľ čo svoje telo odovzdala špeciálnym masážnym prístrojom na spaľovanie neželaného tuku.
A predsa nič.

Po tom všetkom vynaloženom úsilí a vyhodených peniazoch sa jej nepodarilo schudnúť na miestach, kde chcela, a tými boli stehná, zadok či iné problémové partie tela, ani pár kíl. Dovoľte nám preto vysvetliť, ako spaľovanie tuku funguje.

Ak znížite príjem kalórií na minimum, tak priberiete. Avšak stále narastajúci počet štúdií a kníh, ktoré dávajú dôraz práve na chudnutie, začína pripúšťať myšlienku, že v chudnutí v súvislosti s konkrétnymi partiami tela zohrávajú najväčšiu úlohu hormóny. Práve ich vplyv by nám mal určovať, ako a kde schudneme.

Čo však tieto výsledky znamenajú pre nás a prakticky pre každú jednu ženu na planéte, ktorá podstúpila akúkoľvek diétnu procedúru so sľubovaným zázračným výsledkom? Znamená to, že vďaka týmto štúdiám budeme nakoniec schopní určiť a vybrať si presné miesta, kde chceme schudnúť, a naopak, kde nie, a to bez pomoci špeciálnych jedál.

Ako sa to začína

Poďme na to však postupne a od začiatku. Britská štúdia z roku 2008 zaoberajúca sa stravovaním upozornila na to, že ženy majú v tele väčší pomer podkožného tuku, ktorý sa častejšie ukladá do dolnej časti tela, na rozdiel od mužov. Takže nám nezostáva nič iné, iba sa zmieriť s tým, že vo všeobecnosti rastie mužom skôr brucho, zatiaľ čo ženám zadok a stehná.

Napriek tomu je podľa britského špecialistu na stravovanie Maxa Tomlinsona možné zamerať sa na spaľovanie tuku na konkrétnych častiach tela v súvislosti s úpravou životného štýlu a hladiny hormónov. Práve hormóny majú totiž veľký vplyv na rozmiestňovanie tuku v tele.

To, že existuje súvislosť medzi hormónmi a tukom, nie je žiadna novinka. O tomto prepojení sa vie už dlho. Typickým príkladom tejto súvislosti je stavba tela chlapca a dievčaťa v predpubertálnom veku.

Hormóny majú veľký vplyv na rozmiestňovanie tuku v tele. Foto: Shutterstock
Hormóny majú veľký vplyv na rozmiestňovanie tuku v tele. Foto: Shutterstock

V puberte sa chlapcom „zapne“ ich nárast testosterónu, vďaka ktorému vyrastú a ich svalstvo sa zväčší. Naopak, dievčatám sa spustí činnosť vaječníkov a hormónu estrogénu, ktorý zapríčiňuje nárast prsníkov a sedacích častí tela. Nehovoriac o dôsledku týchto zmien ako PMS syndróm či kŕče v bruchu u dievčat. A odvtedy začínajú hrať hormóny v našom živote prím a sú zodpovedné nielen za tvar nášho tela, ale aj naše nálady.

Metóda hormónov

Uznávaný kanadský tréner Charles Poliquin spôsobil v posledných pár rokoch poriadny rozruch s jeho Biopopisnou tvarovacou metódou (Biosignature Modulation Method) založenou na princípe „farebného“ hormónu, ktorý sa dostane do tela a bude pôsobiť ako určité tukové meradlo na 12 špecifických častiach tela. Získané informácie z tohto merania sú následne použité na zistenie toho, kde hormóny v konkrétnom tele „udierajú“.

Poliquin taktiež verí, že v dôsledku týchto informácií je možné určiť, aká strava, doplnky a trénovanie sú pre vás najvhodnejšie, aby ste spálili tuk na konkrétnych častiach tela. Ak to znie pomerne radikálne, tak to znie správne.

Denne spite aspoň sedem hodín, jedzte veľa vlákniny a znížte spotrebu cukru a sacharidov, čím si vyrovnáte hladinu inzulínu, ktorý tiež ovplyvňuje ukladanie tuku. Foto: Shutterstock
Denne spite aspoň sedem hodín, jedzte veľa vlákniny a znížte spotrebu cukru a sacharidov, čím si vyrovnáte hladinu inzulínu, ktorý tiež ovplyvňuje ukladanie tuku. Foto: Shutterstock

Ani Poliquin nezostal bez kritiky. Zatiaľ čo olympijskí atléti či hollywoodske hviezdy začali jeho metódu podporovať a pristúpili k takémuto tréningu zameranému na stratu tuku, existuje aj druhá strana, ktorá sa k tejto metóde vyjadrila veľmi skepticky.

Rôzni vedci, ktorí sa zaberajú touto problematikou, urobili mnohé finančne nákladné výskumy zameriavajúce sa práve na Biopopisnú metódu. Zatiaľ ich však dostatočne nepresvedčila, keďže existuje zatiaľ iba malé množstvo dôkazov.

Odporcovia metódy si nemyslia, že hormóny môžu určiť, kde tuk spálite, ale len preto, lebo predpokladajú, že u väčšiny ľudí je hormonálna rovnováha v poriadku. Naopak, zakladateľ tejto metódy s ich tvrdeniami nesúhlasí.

Rozmeňme to na drobné

Poliquin tvrdí, že zvýšené množstvo tuku na tricepsoch je odrazom nízkeho množstva testosterónu v tele. Toto tvrdenie je podložené jeho skúsenosťou, keď videl, ako tuk mladého zdravého muža na tomto mieste postupne mizne po tom, čo sa upravila jeho hladina testosterónu na normálnu.

Predtým ako sa začnete zamýšľať nad otázkou: „Dobre, ale tento celý príklad sa týka iba mužov, no čo to znamená pre mňa ako ženu?“ je potrebné povedať, že hormón testosterón sa nachádza rovnako u mužov ako aj u žien.

To znamená, že ak máte nadbytočný tuk na hornej časti rúk, čo ženy bežne mávajú hlavne vo vyššom veku, pravdepodobne máte zníženú hladinu práve testosterónu.

Naopak, androgén, čo je mužský hormón podobný testosterónu, spaľuje tuk na vnútornej strane brucha a v iných podkožných častiach. Ak vám rastie tuk práve v tejto časti tela, v dôsledku čoho máte väčšie brucho, ako by ste chceli, môže to byť spôsobené aj prebytkom hormónu kortizolu, nedostatkom rastúceho hormónu a u mužov to môže znamenať aj spojitosť s nedostatkom testosterónu.

Nadbytočný tuk na hornej časti rúk pravdepodobne znamená zníženú hladinu testosterónu. Foto: Shutterstock
Nadbytočný tuk na hornej časti rúk pravdepodobne znamená zníženú hladinu testosterónu. Foto: Shutterstock

Poliquin taktiež upozorňuje na hormónom štítnej žľazy – tyroxín a jeho súvislosti s priberaním. Tento hormón zodpovedá za rýchlosť metabolizmu. To znamená, že ak trpíte nedostatkom hormónu vyprodukovaného štítnou žľazou, máte oveľa väčší sklon k priberaniu a chudnutie je namáhavejšie. Naopak, ak máte prebytok tyroxínu, tuk spaľujete veľmi rýchlo.

Analýzy ďalej ukazujú súvislosť tohto hormónu s ukladaním tuku do vrchnej časti trupu. Hypotyreóza (znížená funkcia štítnej žľazy) môže spôsobiť podľa viacerých odborníkov ukladanie tuku v oblasti pŕs, ako aj celkový nárast na hmotnosti. S týmto nedostatkom sa spája rovnako aj únava, nervozita, depresie či narušená koncentrácia.

Brušný tuk sa pripisuje stresovému hormónu. Priberanie v okolí žalúdka je znamením problému s adrenalínom, konkrétnejšie nadprodukcie stresového hormónu kortizolu. Stredne až dlhodobo trvajúci stres zvyšuje v tele hladinu kortizolu, ktorý spôsobuje nárast hladiny cukru v krvi a premieňa tento cukor na tuk v oblasti brucha.

Takže pokojne môžete z pneumatiky okolo pása obviňovať svojho šéfa v práci. Denne spite aspoň sedem hodín, jedzte veľa vlákniny a znížte spotrebu cukru a sacharidov, čím si vyrovnáte hladinu inzulínu, ktorý tiež ovplyvňuje ukladanie tuku.

K tejto téme sa vrátila aj veda v štúdii Denník psychosomatickej medicíny, kde mapovala výsledky pozorovania 59 zdravých mladých žien. Vedci ich tri dni umelo vystavovali stresu a potom im nechali deň odpočinku. U 29 žien sa po tomto experimente zväčšil pomer pásu k bokom – mali viac tuku v týchto oblastiach –, pričom mali aj vyššiu hladinu kortizolu ako zvyšných 30 žien, ktoré, naopak, schudli.

Prečo sa u jedných kortizol zvýšil viac a u druhých menej, zostáva záhadou, no pravdepodobne za to môže psychika, a teda to, že každý z nás má inú odolnosť proti stresu.

Aké sú teda výsledky tejto štúdie? Stres súvisí s priberaním v konkrétnych častiach tela, a to v súvislosti s vylučovaním hormónu kortizolu.

Vplyv toxínov na priberanie

Podľa výskumov môže tvorba tuku v oblasti brucha súvisieť aj s faktormi životného prostredia. Vysoká hodnota toxínov s názvom PCB (Polychlórované bifenyly) môže byť prepojená so zvýšenou tvorbou tuku v brušných oblastiach.

PCB boli v minulosti považované za neškodné látky a na ich únik do prostredia nebol braný ohľad. Až po desaťročiach ich používania bolo zistené, že PCB sa v prírode nerozkladajú, koncentrujú sa v telách živočíchov a šíria sa v potravinových reťazcoch a majú aj v malých množstvách nepriaznivé účinky na živé organizmy.

V priebehu rokov bola ich výroba zastavená a ich používanie zakázané. PCB zapríčiňujú oslabovanie imunitného systému. Aj malé dávky PCB môžu spôsobiť poškodenie pečene, reproduktívne abnormality, poruchy neurologického a endokrinného systému alebo poruchy intelektu.

Hlavným zdrojom príjmu škodlivých PCB je konzumácia mäsa, rýb, mlieka alebo mliečnych produktov z niektorých zdrojov. Vysoké hodnoty PCB sú prítomné u veľrýb, tuleňov, mrožov, vtákov.

Známe sú aj zistenia, že toxín PSB189 (ktorý sa dával do súvislosti aj s cukrovkou) môže mať dôležitú úlohu v tom, ako sa tuk v tele ukladá.

Hlavným zdrojom príjmu škodlivých PCB je konzumácia mäsa, rýb, mlieka alebo mliečnych produktov. Foto: Shutterstock
Hlavným zdrojom príjmu škodlivých PCB je konzumácia mäsa, rýb, mlieka alebo mliečnych produktov. Foto: Shutterstock

Poliquin ďalej tvrdí, že toxíny sa nachádzajú aj v rôznych prírodných doplnkoch –vitamín C, selén, glycín a N-acetyl- -L-cysteín (NAC). Zatiaľ čo britská potravinová agentúra súhlasí, že PCB je možné nájsť aj v strave bohatej na výživné látky, nesúhlasí, že tieto toxíny môžu ohrozovať zdravie či chudnutie. Čomu máme potom veriť?

Najlepšie je opäť uviesť príklad: Katie Dixon podstúpila začiatkom roka 2012 Poliquinovu metódu a v septembri toho istého roka získala ocenenie najsilnejšia britská žena v skupine do 75 kíl.

Dixon mala problémy s tukom v oblasti bočného širokého svalu stehna. Poliquin na základe svojej metódy zistil, že má v týchto oblastiach uložené veľké množstvo toxínov. Katie sa následne držala 12-týždňového plánu, počas ktorého prijímala doplnky na posilnenie pečene, až nakoniec zhodnotila, že chudnutie v týchto častiach nebolo nikdy predtým rýchlejšie.

Nezmenila stravu ani nedržala diétu. Iba si upravila doplnky, ktoré jej telo prijímalo. Problémom zostáva, že stále sa nedá stopercentne povedať, či všetky tieto zmeny nastávajú iba dôsledkom pôsobenia doplnkových látok. Avšak mnohí vrcholoví tréneri stále veria, že u mnohých žien nastane veľké zlepšenie v oblasti zadnej časti stehna so zvýšením príjmu vlákniny, zelenej zeleniny a odstránením cukru zo stravy.

Veľmi dôležitou časťou chudnutia je však aj správny príjem potravy. Foto: shutterstock
Veľmi dôležitou časťou chudnutia je však aj správny príjem potravy. Foto: shutterstock

Veľmi dôležitou časťou chudnutia je však aj správny príjem potravy, dostatočná regenerácia a, samozrejme, dostatok spánku. Práve spánok je najlepšia cesta, ako si upraviť hormóny v tele.

Po všetkých týchto tvrdeniach a zisteniach rôznych odborníkov sa môže stále vynárať otázka, komu a čomu máme veriť. Skúmanie celej tejto problematiky stále pokračuje, no ako je to takmer pri všetkom, stále sa nájdu argumenty za aj proti.

Teraz už však viete, čie štúdie sa tým zaoberajú, aké zistenia urobili a ktorý hormón zodpovedá práve za ukladanie tuku na niektorých konkrétnych partiách v tele. Samozrejme, stále platí, že každý človek je individuálny a všeobecne platný spôsob, ako zhodiť napríklad na zadku, neexistuje.

Je však dobré vedieť, že aj napriek tomu, že jete diétne a športujete, nemusí sa vám podariť dostať sa do takej formy, akú ste si predstavovali. Môžu za to pravdepodobne hormóny, stres, psychika a látky obsiahnuté v strave, o ktorých nemusíme ani tušiť. Takže prebádať aj niečo iné ako kalorické hodnoty jedál pri snahe o chudnutie nie je zlý spôsob, ako sa opäť dozvedieť niečo viac o tom, ako funguje naše telo.

Praktické rady, ako stabilizovať hormóny nájdete v našom článku: Štyri spôsoby, ako stabilizovať hormóny a schudnúť bez diéty.

Text: Redakcia
Foto: Shutterstock

Vaše reakcie
Najnovšie vydanie

RELAX 6/2019

Objednať
Relax na Facebooku