Hrdinom je lepšie v rozprávkach. Ak chcete byť dobrí na bicykli, tréning cez zimu nevynechávajte.

Foto: Shutterstock

Zimný tréning na bicykli je dôležitý základ pre letnú sezónu. Nie vždy sa nám však podarí prekľučkovať sa zasneženými zimnými mesiacmi s tým pravým pôžitkom a v bezpečí. Ako môžeme zimnú prípravu zdokonaliť?

Zimu môžeme považovať za koniec uplynulej cyklistickej sezóny alebo ešte lepšie za začiatok tej nasledujúcej.

Bez pochýb sa dá povedať, že čo cez zimu najazdíme, to cez leto zužitkujeme a nie naopak. Niet však pochýb o tom, že zima je najťažšie obdobie na tréning a rok čo rok robíme v príprave rovnaké chyby. Keď však zimná príprava splní určité základné kritériá, môžete si byť istí, že na jar budete na bicykli lietať. Samozrejme, nie je to vždy jednoduché a bezpečné.

V ceste nám stojí chladné počasie, nepriaznivé podmienky, nabitý spoločenský program, zlé plánovanie a zimná lenivosť. Našťastie, keď sa na toto obdobie poctivo pripravíte, väčšine problémov poľahky predídete.

Nelichotivé overenie reality

Ak chcete vyťažiť zo svojich zimných tréningov maximum, potrebujete plán. Začiatok zimy je najlepšie obdobie na to, aby ste premýšľali nad svojimi cieľmi do ďalšieho roka, zanalyzovali svoje silné stránky, svoje slabosti a následne vypracovali tréningový plán, ktorý vám prinesie žiadané výsledky.

Ak sa naozaj stále chcete zlepšovať, teraz je ten najlepší čas, aby ste zašli na záťažové testy. Ponúkajú ich rôzne športové kliniky a podobné zariadenia. Vo všeobecnosti máme tendenciu odkladať toto testovanie až na obdobie, keď budeme v ukážkovej forme, pretože hádam nikto z nás sa nevyžíva v pohľade na svoje mizerné výsledky.

Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock

Je však dôležité, aby sme práve na začiatku prípravy presne vedeli, ako na tom sme, aj keď to nebude vôbec lichotivé. Pretože s reálnymi vstupnými údajmi môžeme efektívnejšie pracovať na ďalších výsledkoch. Na ich základe si následne na internete nájdete nepreberné množstvo tréningových plánov, prípadne zvážte vyhľadanie pomoci skúseného osobného trénera.

Objemový základ alebo rýchlosť

Vo všeobecnosti sú k zimnému tréningu dva prístupy. Prvý radí veľa dlhých pomalých kilometrov, aby ste si vybudovali slušný základ. Na tieto vytrvalostné tréningy je potrebné poriadne množstvo motivácie, pretože studené, sychravé a veterné dni nie sú žiadna zábava.

Druhý prístup hlása myšlienku udržiavania vysokej výkonnosti. Či je to už sila, rýchlosť, výbušnosť, alebo ich kombinácia. Pravda je taká, že na obidvoch prístupoch niečo je.

Zanedbávať jeden a sústrediť sa na druhý nebude pre váš komplexný tréning efektívne. Je dôležité najazdiť dobrý objemový základ, ale nechcete úplne stratiť rýchlosť, takže zopár intervalov na trenažéri bude viac než prínosných.

Toto mimosezónne obdobie využite tiež na to, aby ste zapracovali na svojich slabých stránkach, plus je to tiež vhodný čas na budovanie sily. Svoje tréningy budete pravdepodobne musieť prispôsobovať podmienkam, takže buďte flexibilní. Nejazdite vonku v zlom počasí, pretože to môže viesť k chorobám, ani to neprežeňte s intenzitou na trenažéri, aby ste rýchlo nevyhoreli.

Nehrajte sa na hrdinu

Niektorí cyklisti milujú zimné tréningy, pretože sa radi vyťahujú svojím odhodlaním a schopnosťou vydržať akúkoľvek nepriazeň počasia. Naše odporúčanie znie: nebuďte hrdina. Sú dni, keď podmienky vonku na bicyklovanie vôbec nie sú bezpečné a je lepšie nahradiť výjazd iným tréningom, či už v telocvični, alebo na trenažéri.

Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock

Určite sa vyhýbajte poľadovici a silnému vetru. Aj ak ste zručný cyklista, zľadovatené plochy sú príliš nebezpečné na to, aby stáli za riziko zlomeniny.

Silný vietor dokáže byť rovnako nepredvídateľný ako ľad a ani neviete ako a zrazu sa ocitnete mimo krajnice cesty. Čiastočným riešením je horská cyklistika. Lesný terén vám poskytne väčšiu ochranu pred vetrom a často aj pred poľadovicou. Tiež tu pri prípadnom páde alebo šmyku nehrozí kolízia s automobilom.

Ak je pekné počasie, ale napadlo veľa snehu, skúste si dať s priateľmi deň tréningu techniky a zručnosti. Mäkká zimná prikrývka je ideálna na zvládnutie techniky prejazdu zákruty šmykom. Každopádne pri pohľade z okna s hrnčekom rannej kávy dobre zvážte podmienky a nevydávajte sa zbytočne v ústrety nebezpečenstvu. Počkajte na slnečný zimný deň, keď si jazdu skôr užijete.

Pri pohľade z okna s hrnčekom rannej kávy v ruke dobre zvážte podmienky a nevydávajte sa v ústrety nebezpečenstvu.

Najlepšia ženská motivácia

Či už cez zimu budete menej jazdiť, alebo viac si vychutnávať sviatočné obdobie, výsledok bude rovnaký. Budete strácať na kondícii a priberať na hmotnosti.

Ak sa budete prejedať a zároveň nebudete trénovať, budete na tom ešte horšie. Čo s tým?

Kľúčom k zimnému jazdeniu je motivácia. Tá sa však v tomto období ťažko hľadá. Zábavné rekreačné maratóny sú ďaleko a za oknami je veľká zima. Ak ste pretekový typ a práve súťaženie vás najviac motivuje trénovať, môžete si vyskúšať zimné MTB maratóny alebo iné súťaže.

Čo sa týka hmotnosti, nepribrať počas zimných mesiacov nie je až také jednoduché. Adventné vypekanie nasledované vianočným a silvestrovským vyjedaním je predsa iba raz za rok a človek nechce o nič prísť.

Nevravíme, že máte všetky lákadlá odmietať. Nepopúšťajte uzdu svojmu apetítu a pevne si držte v hlave slovo „striedmosť“. Ak vyrazíte do spoločnosti, striedajte alkohol s vodou, čo vám okrem menšieho množstva kalórií zároveň pomôže predchádzať ťažkej opici!

Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock

Ak to predsa len s konzumáciou preženiete, choďte si zajazdiť. Keď ste sa vedeli presvedčiť k zjedeniu taniera zákuskov, skúste tak ľahko podľahnúť aj peknej porcii kilometrov.

Nevhodné oblečenie

Rovnako ako pri iných športoch v chladnom počasí je najčastejšou chybou cyklistu v zime nedostatočné alebo nevhodné oblečenie. Určite nám dáte za pravdu, že náhla zmena počasia v kombinácii s nedostatočným vybavením nie je nič príjemné. Cez zimu to však platí stonásobne.

Stačí zopár výjazdov, pri ktorých premrznete, a vaša motivácia pre zimnú cyklistiku klesne tiež do bodu mrazu. V takýchto situáciách budete premýšľať, prečo vaším koníčkom nie je cvičenie jogy v pohodlí interiérového štúdia. Aby ste zabránili upadnutiu do hibernácie, neodchádzajte z domu bez poriadnej bundy odolnej proti vetru .

Dôležité tiež je, aby vás dokázala udržať v teple; izolácia a vetruodolnosť sú cez zimu dôležité vlastnosti. To isté platí o nohaviciach, pozor na prechladnutia  kĺbov. Mať omrznuté ruky a chodidlá je dosť nepríjemný zážitok, takže určite zainvestujte do dobrých zimných rukavíc, ponožiek a topánok. Dnes je už na trhu bohatý sortiment špeciálneho zimného cyklistického oblečenia, takže nie je dôvod na výhovorky.

A pamätajte si, pre jazdenie v zime platí jednoduché pravidlo: Vždy sa môžete vyzliecť, ale nemôžete si obliecť to, čo nemáte – takže sa dobre navrstvite a do batoha si pre istotu ešte čo-to pribaľte!

Text: Redakcia
Foto: Shutterstock

Vaše reakcie
Najnovšie vydanie

RELAX 7/2019

Objednať
Relax na Facebooku