Gabriel Švajda: Behať môžete aj v zime, rozcvička má väčšiu dôležitosť

26. novembra 2019
Gabriel Švajda

Ak patríte medzi nadšencov behu, ani počas zimnej sezóny nemusíte zavesiť tenisky na klinec. Stačí poznať vlastné telo, prispôsobovať dĺžku tréningu svojim možnostiam, naučiť sa pracovať s dychom a mať dostatočnú výbavu.

Aký je rozdiel medzi behom v lete a v zime a na čo by nemali zabúdať začiatočníci v tomto športe? Radí Gabriel Švajda, profesionálny bežec na dlhé trate.

Ani chladné mesiace mnohých nadšencov behu neodradia od ich záľuby. Čo odporúčate tým, ktorých práve dlhé zimné večery vytiahnu von a začnú behať? Na čo by nemali zabúdať?

Ľudia, ktorí sa rozhodnú začať s behom v jesennom alebo v zimnom počasí, by určite nemali zabúdať na to, že beh v tomto období má svoje špecifiká, akými sú, napríklad, nižšia teplota, sneh, dážď, ľad, studený vietor, blato či to, že sa skôr stmieva. Všetky tieto špecifiká majú svoje čaro, v chladnejšom počasí však stúpa význam rozcvičky. Nie je vhodné, aby sa bežec v chladnom počasí rozbehol stuhnutý a nerozcvičený.

Zimné obdobie je pre pokročilých bežcov veľmi vhodné na objemové tréningy v pomalšom tempe. To isté platí aj pre úplných začiatočníkov. Preto je dobré, aby začali behať predovšetkým pomalším tempom, prípadne, aby striedali beh s chôdzou.

Vopred by sa mali zamerať na dĺžku trvania tréningu, nie na odbehnutú vzdialenosť. Treba brať ohľad na to, že telo inak funguje v zime ako v teplom počasí. Tým, že v zime sme viac naobliekaní, rozsah pohybu počas behu nemusí byť taký ako v ľahšom oblečení. V zime sa nebehajú také vysoké tempá ako v lete. Je dôležité, aby to bežcov nedemotivovalo.

Je beh v zime pre telo prospešnejší v porovnaní s letom? Spaľuje telo viac kalórií práve v týchto mesiacoch?

Letný aj zimný beh majú svoje výhody. Pri behu v zime telo spotrebúva energiu aj na zahriatie tela, a preto spaľujeme viac kalórií.

Behom v zime zároveň posilňujeme imunitný systém. Treba však dávať pozor na správne dýchanie, aby sme si zbytočne nespôsobili chorobu dýchacích ciest. S tým je spojená voľba vhodného bežeckého tempa, ktoré by sme mali zvládnuť udýchať prevažne nosom.

V zime beháme často v náročnejších podmienkach, napríklad v snehu, čo sa odzrkadlí na lepších výkonoch v jarnom období.

Obohaťte si športový plán

„Zima je pekným ročným obdobím, ktoré nám dáva priestor aj na iné športy, ktoré sú veľmi vhodným doplnkom k behaniu a poskytujú veľa benefitov. Odporúčam bežkovanie, pri ktorom sa zapájajú všetky svaly,“ hovorí Gabriel Švajda.

Pri akej teplote už neodporúčate behať? 

Ja osobne by som odporúčal behať maximálne do teploty -5 °C až -10 °C pocitovej teploty, nakoľko v zimnom období je pocitová teplota vo veternom počasí o dosť nižšia ako tá na teplomere.       

Aké sú ideálne bežecké vzdialenosti v chladnom počasí? Aké tempo je vhodné pre rekreačného bežca?

Ak je vonku veľmi zlé počasie, napríklad poľadovica, nízka teplota, silný vietor, dážď, začiatočníkom by som odporúčal uprednostniť beh na páse, prípadne iné doplnkové športy či cvičenia.

Tým, že zimná príprava tvorí základ novej sezóny, začiatočníkom sa odporúča nabehať objemový základ. U každého je to individuálne vzhľadom na jeho bežecké plány a ciele počas roka.

Pri voľbe vhodného tempa radím začiatky konzultovať so skúsenými bežcami. Ako som už spomínal, v zimnom období sa pri behu uprednostňuje tempo, v ktorom zvládame dýchať prevažne nosom, aby sme zbytočne nevdychovali studený vzduch. Ani ja v zime nebehám tempá tri minúty na kilometer, ale o dosť pomalšie.

Počasie má zrejme vplyv aj na výbavu bežca. Z čoho by mala pozostávať práve v zime?

Výbava v zime pozostáva z vhodných bežeckých tenisiek. Odporúčam behať predovšetkým v teniskách s hrubšou podrážkou a pevnejšou pätou, aby malo chodidlo dostatočnú stabilitu.

Ďalšími súčasťami výbavy sú čiapka, prípadne čelenka, nákrčník, rukavice, termo oblečenie, ktoré odvádza pot. V chladnom počasí nie je vhodné oblečenie z bavlneného materiálu, ktoré zadržiava pot a zbytočne počas behu chladí telo. Po tréningu je nevyhnutné sa čo najskôr prezliecť zo spotených vecí.

Počas zimných mesiacov sú dni kratšie, a preto by bežci nemali zabúdať na svoju bezpečnosť. Lepšiu viditeľnosť si zabezpečia reflexnými prvkami a čelovkou.

Dostatok pitného režimu 

Pitný režim nerovná sa len čistá voda. Spestrite si ho napríklad nealkoholickým nápojom Zlatý Bažant Radler o,o%.

Radler grapefruit & rozmarín a radler tmavá višňa

Je bohatý na antioxidanty, má nízky obsah sodíka a, naopak, viac draslíka. Štvorica prírodných cukrov – fruktóza, glukóza, sacharóza a maltóza – vám navyše dodá rýchlu energiu.

Vaše reakcie
Najnovšie vydanie

RELAX 7/2019

Objednať
Relax na Facebooku