Top 7 zdrojov rastlinných bielkovín

19. júna 2020
Zelenina - bielkoviny. Foto: Shutterstock

Či už chcete svoju stravu na chvíľu odľahčiť alebo vás k tomu vedú etické dôvody, máme pra vás niekoľko tipov na dobré rastlinné bielkoviny. Aj vegáni predsa môžu mať svaly.

Hrášok

Hrášok. Foto: Shutterstock
Hrášok. Foto: Shutterstock

Čerstvý alebo hlboko zmrazený: sladkými zelenými guľôčkami obohatíte ryžu či zeleninovú misu alebo z nich rýchlo pripravíte pesto, pyré či polievku. Vaše svaly vám za to budú vďačné.
Obsah bielkovín: 23 g/100 g

Červená šošovica

Červená šošovica. Foto: Shutterstock
Červená šošovica. Foto: Shutterstock

Hodí sa na prípravu polievok, nátierok, dipov či vegetariánskej bolonskej omáčky. Šošovica obsahuje viac bielkovín ako hovädzí steak! V kombinácii s chlebom alebo cestovinami jej výživovú hodnotu ešte zvýšite.
Obsah bielkovín: 24 g/100g

Tempeh

Tempeh so zemiakmi a kelovým prívarkom. Foto: Shutterstock
Tempeh so zemiakmi a kelovým prívarkom. Foto: Shutterstock

Tempeh, bohužiaľ nie tak obľúbený ako tofu, obsahuje okrem bielkovín aj množstvo minerálov. Vyrába sa z celých varených a fermentovaných sójových bôbov, ktoré sa sformujú do tuhého, mierne
orechovo chutiaceho bloku.
Obsah bielkovín: 24 g/100 g

Quinoa

Keď je quinoa ideálnou potravinou aj per astronautov, tak prečo nie pre nás. Foto: Shutterstock
Keď je quinoa ideálnou potravinou aj per astronautov, tak prečo nie pre nás. Foto: Shutterstock

Jeden z najlepších zdrojov bielkovín vôbec, pretože táto matka obilia, ako ju nazývali Inkovia, obsahuje všetkých deväť esenciálnych aminokyselín. Navyše neobsahuje glutén. Je veľmi chutná do müsli a šalátov. Pred pridaním do jedla by sa mala zomlieť a namočiť alebo ju možno uvariť ako ryžu.
Obsah bielkovín: 14 g/100 g

Mandle

Mandle. Foto: Shutterstock
Mandle. Foto: Shutterstock

Nie sú až takou proteínovou bombou, ako sa hovorí, pretože ľudské telo určitú časť nestrávených tukov vylúči. Aj napriek tomu sú však, či už v surovej podobe, alebo vo forme pasty, perfektnou výživou pre svaly.
Obsah bielkovín: 19 g/100 g

Amarant

Amarant. Foto: Shutterstock
Amarant. Foto: Shutterstock

Toto pseudoobilie obsahuje veľké množstvo bielkovín a zároveň dodáva telu cenné živiny ako železo a vápnik. Vopred napučané sa hodí do müsli alebo ho môžete uvariť vo vode. Pomleté ho možno primiešať aj do bezgluténovej chlebovej múky.
Obsah bielkovín: 16 g/100 g

Fazuľa mungo

Mungo fazuľka je uvarená pomerne rýchlo. Foto: Shutterstock
Mungo fazuľka je uvarená pomerne rýchlo. Foto: Shutterstock

Ešte ste ju nikdy neochutnali? Potom to musíte rýchlo napraviť. Pretože fazuľa mungo je bielkovinami priam prepchatá. Výborne sa hodí do teplých jedál alebo naklíčená do šalátov.
Obsah bielkovín: 23 g/100 g

Text: Redakcia
Foto: Shutterstock

Vaše reakcie