Na bicykli v zlom počasí: Ako na mláky a dážď

Na bicykli v zlom počasí: Ako na mláky a dážď. Foto: Shutterstock

Nie každý jesenný deň je synonymom slnečného babieho leta a prehrabávania sa v suchom farebnom lístí. Zažiť sa dá aj výživným blatom ofŕkaný bicykel a premočené oblečenie.

Správne mazanie

Zatiaľ čo v lete je lepšie na reťaz používať tzv. suché mazivá, ktoré sú redšie a nelepí sa na ne prach, na jeseň a v zime by ste mali používať takzvané mokré mazivá. Tie sú tiež dostupné v spreji alebo ako klasický olej vo fľaštičke s kvapkadlom.

Takéto mazivá do vlhkých podmienok sú o niečo hustejšie, aby boli odolnejšie proti vode, no tým pádom lepia na seba viac nečistôt. A špina nalepená na kontaktných plochách ozubenia s reťazou pôsobí ako brúsny papier, čo vedie k predčasnému opotrebovaniu. Nestačí preto reťaz stále len mazať vhodným olejom, ale treba ju aj pravidelne čistiť. Reťaz sa totiž nemaže len preto, aby nevŕzgala, ale aj preto, aby ste ochránili ju a aj ostatné povrchy, o ktoré sa počas jazdy trie. Je časťou bicykla, ktorá zabezpečuje pohon, a preto je celoročná starostlivosť o ňu veľmi dôležitá.

Ak máte radi svoj bicykel, nezabúdajte na pravidlo – najprv čistiť a potom mazať. To platí pre každý druh bicykla, či už jazdíte v lese, na ceste, alebo po meste.

Blikačka aj počas dňa

V prípade zhoršenej viditeľnosti, ktorá spravidla daždivé jesenné počasie sprevádza, je nesmierne dôležité byť videný viac ako obyčajne. Nezabúdajte, že nielen vám sa zle pozerá, ak vám dážď padá do očí či máte opršané okuliare, ale aj vodiči sú na tom rovnako a chodci väčšinou pod dáždnikmi pozerajú do zeme, maximálne pol metra pred seba. Zapnite preto zadnú červenú blikačku aj prednú bielu blikačku taktiež počas dňa, aby ste na sebe upozornili a zvýšili tak svoju bezpečnosť počas toho, ako budete šliapať do pedálov s prižmúrenými očami a kľučkovať medzi mlákami, autami a chodcami v duchu si želajúc, nech ste čo najskôr doma,
v suchu.

Zakryte, čo sa dá

Nepremokavý poťah na sedlo, helmu, batoh, tašky na nosiči a na seba sa hodí vždy. Či už jazdíte v daždi pravidelne, alebo vás kvapky z neba prekvapia, mať mokrý mobil, peňaženku, vlasy, notebook či kompletne celé oblečenie je naozaj veľmi nepríjemné.

Na bicykli v zlom počasí: Zakryte, čo sa dá. Foto: Shutterstock
Na bicykli v zlom počasí: Zakryte, čo sa dá. Foto: Shutterstock

Ak bicykel zamykáte vonku a nechcete si po daždi prečkanom v kaviarni sadnúť na vodou nasiaknuté sedlo, zaobstarajte si pekný nepremokavý návlek na sedlo. V prípade núdze postačí aj igelitová taška.

Nepremokavé pončo je dobré núdzové riešenie a na rozdiel od bundy ochráni proti vode aj stehná a batoh, len si musíte dať pozor, aby sa vám počas jazdy nezamotalo do kolesa alebo do reťaze. Je dobré ho nosiť v kapsičke na biku, no najprv si jazdu v ňom vyskúšajte „nasucho“.

Na ochranu počas jazdy v daždi sú však najdôležitejšie poctivé blatníky. Bez nich je v silnom daždi akékoľvek dobré oblečenie zbytočné.

Starostlivosť o bicykel

Tak ako vy bežíte hneď po jazde do sprchy, je dôležité, aby ste po každej jazde umyli bicykel aspoň od tej najhrubšej špiny a blata.

Ak nemáte záhradu s hadicou, ale chodíte do boxu autoumyvárne na wapku, dávajte pozor, aby ste vodu pod vysokým tlakom nestriekali priamo na ložiská.

Okrem blata z celého povrchu bicykla dobre vyčistite najmä pohon, teda reťaz a všetky ozubené kolieska, čistiacim prostriedkom na to určeným. Nebojte sa použiť kefu alebo v domácom prostredí takzvanú práčku na reťaz. Nezabúdajte ani na kolieska v zadnom prehadzovači, kde sa zachytáva tá najhrubšia špina.

Na čistenie a odmasťovanie prevodového ústrojenstva existujú aj bezoplachové čističe v spreji, ktoré nastriekate na reťaz a ozubenie, necháte pôsobiť a následne zotriete handrou.

Nech už bike čistíte namokro, alebo „nasucho“, nezabudnite následne reťaz znovu namazať. Ak trochu maziva kvapnete aj do oboch koncov bowdenov, tam, kde do nich vchádza lanko, minimalizujete riziko drhnúcich laniek a teda zlého preraďovania.

Ak máte na bicykli odpruženie, z vnútorných nôh vidlice a tlmiča dokonale utrite všetky nečistoty a na tesnenia nastriekajte silikónový olej. Udržíte ich tým v kondícii, guma tesnení rokmi nepopraská a vám sa dnu nedostane špina. Ušetríte tým množstvo peňazí za servis týchto drahých komponentov.

Nie, blatníky nie sú trápne

Blatníky nemusia byť len neestetické plastové opachy, ale aj pekný funkčný doplnok. Najmä mestské bicykle elegantne doplnia úzke kovové blatníky so vzperami, ktoré na ne montujú už výrobcovia a dokonca ich farebnosť často prispôsobia dizajnu bicykla.

Blatníky nie sú trápne. Foto: Shutterstock
Blatníky nie sú trápne. Foto: Shutterstock

Ak jazdíte na horskom celoodpruženom bicykli, pravdepodobne po blatníkoch netúžite, blatníky a ich kúpu v budúcnosti neplánujete, pretože zablatenosť je strašne „cool“. Existuje však praktické riešenie, ako nemať po jazde v blate mokrý chrbát a tvár posiatu blatovými pehami. Malé plastové blatníky určené na vidlicu sa dajú pripevniť rýchlo sťahovacími páskami a mnohí ich majú na biku namontované celoročne bez ohľadu na počasie. Fungujú na veľmi jednoduchom princípe – zabraňujú blatu odlietavajúcemu od predného kolesa, aby preletelo dopredu pomedzi nohy vidlice, kde ho pohybujúci sa jazdec dostane priamo do tváre. Je to ideálne riešenie aj vtedy, ak nosíte dioptrické okuliare. Môžete si ich kúpiť za pár eur a doladiť s farebnosťou bicykla.

V predaji je pohotvostný blatník, ktorý je vyrobený z tvrdého, no ohybného plastu a zasúva sa tesne pod sedadlo. Je veľký asi ako pollitrová PET fľaška v priereze, preto ho môžete nosiť v taške či batohu a v prípade potreby použiť.

Na trhu sú však aj o niečo pevnejšie a väčšie blatníky, ktoré stoja za zváženie, ak vyrážate aj do tých najhorších podmienok.

Text: Redakcia
Foto: Shutterstock

Vaše reakcie
Najnovšie vydanie

RELAX 8/2020

Objednať
Relax na Facebooku