Tajomstvo zdravého chudnutia? Je to veľmi jednoduché!

25. februára 2021
Zdravé chudnutie

Je úplne bežné, že ľudia sa namiesto zdravého chudnutia zameriavajú skôr na to, ako schudnúť rýchlo. I keď predstava rýchlej straty kilogramov je lákavá, dôležité je nepodceňovať zdravie. V budúcnosti sa nám totiž môže škaredo vypomstiť.

Zdravé chudnutie nie je o diétach.

Je to o celkovom prehodnotení svojho životného štýlu, ktorý zahŕňa dlhodobé zmeny v každodenných stravovacích či pohybových návykoch. Dôležité je povedať, že zdravé chudnutie nie je ľahké. Vyžaduje si odhodlanie, pevnú vôľu a sebazaprenie, inak to nemá zmysel.

Zmeny by ste mali mať premyslené z dlhodobého hľadiska. Schudnúť čo najrýchlejšie nie je zdravé.

Uvedomte si, že chudnutie nie je len o strate nadbytočných kilogramov. Je o zlepšení celkového zdravia, o znížení cholesterolu, o stabilizovaní krvného tlaku, o úprave cukru v krvi, o lepšej energii,… Ako by v tele mohli nastať všetky tieto zmeny, ak by ste schudli rýchlo?

Telo potrebuje svoj čas na to, aby sa začalo „čistiť“ a dávať do poriadku.

Ako začať so zdravým chudnutím?

Dôležité je stanoviť si cieľ. Ak nebudeme mať cieľ, nebudeme si vedieť nastaviť cestu k tomu, ako dosiahnuť vysnívanú váhu.

Cieľ si rozdeľte na krátkodobý a dlhodobý, napríklad do roka chcem svoju vysnívanú váhu a lepšiu kondičku, pričom každý mesiac chcem schudnúť 1,5 kilogramu a chcem zabehnúť každý mesiac o 1 km viac ako predošlý.

Pohyb je nezanedbateľnou súčasťou chudnutia a zdravého životného štýlu.
Pohyb je nezanedbateľnou súčasťou chudnutia a zdravého životného štýlu.

Ak už poznáte svoj cieľ, nastavte si cestu, ako sa k nemu dostať. Dôležitá je strava a pohyb.

Vyberte si pohybovú aktivitu, ktorá vám je najbližšia a ktorú budete vykonávať radi.

Pre niekoho je to beh, pre iného bicykel, rýchla chôdza, fitko a niekto si najradšej zacvičí v pohodlí domova. Dôležité je hýbať sa a mať väčší výdaj energie ako príjem, čím si aj naštartujete metabolizmus.

Strava ako úspech k trvalému chudnutiu

Naučte sa NErozdeľovať potraviny na dobré a zlé.

Jasné, že sú potraviny, ktoré by sme mali jesť vo väčšom množstve a tie, ktoré by sme mali obmedziť, ale nikdy nerobte to, že sa zrazu úplne vzdáte všetkého nezdravého, čo máte radi. Viete, čo by sa potom stalo? Váš mozog by na tieto potraviny myslel čím ďalej, tým viac a iba by ste sa trápili.

Nerozdeľujte potraviny na dobré a zlé. Dajte si to, na čo máte chuť, ale neprejedzte sa.
Nerozdeľujte potraviny na dobré a zlé. Dajte si to, na čo máte chuť, ale neprejedzte sa.

Príjem kalórií si nastavte tak, aby ste mali dlhodobo vyvážený jedálniček. Platí, že jesť môžete všetko, ale s mierou. Pokojne si raz za čas dajte pizzu, burger či kúsok dobrého koláča. Rozmýšľajte popredu – ak viete, že večer si objednáte pizzu, jedzte striedmejšie počas dňa. Namiesto klasických raňajok si dajte napríklad nízkokalorický proteín, na obed si spravte ľahký zeleninový šalát a potom si môžete dať pizzu úplne bez výčitiek.

Proteín dodá vašim svalom potrebné látky.
Proteín dodá vašim svalom potrebné látky.

Ak ste veľký maškrtník a neviete sa vzdať sladkých dezertov, naučte sa pripravovať ich zdravšie verzie. Časť múky nahraďte pomletými orieškami alebo proteínom a namiesto cukru použite napríklad zrelé banány. Vidíte? Vôbec sa nemusíte vzdať toho, čo máte radi. Dôležité je nájsť správny balans a zo začiatku si počítať kalórie.

5 zásad zdravého a trvalého chudnutia

  1. Jedzte viac bielkovín – väčšina jedál, ktoré konzumujete, by mali obsahovať bielkoviny, zdravé tuky, komplexné sacharidy a vlákninu. Často pritom zabúdame na to najdôležitejšie – bielkoviny. Pridajte do jedálnička viac vajec, chudého mäsa, tvarohu či proteínu.
  2. Jedzte celozrnné potraviny – obsahujú väčšie množstvo vlákniny, zasýtia na dlhší čas a dodajú nám viac potrebných vitamínov a minerálov.
  3. Pite veľa vody – zabudnite na sladené nápoje, doprajte si čistú vodu a kvalitné čaje.
  4. Spite aspoň 7 hodín denne – vaše telo predsa potrebuje čas na regeneráciu. Ak mu ju nedoprajete, na vysnívanú váhu môžete zabudnúť.
  5. Hýbte sa – zaraďte pohyb do svojho života, ponúka nám  nespočetné množstvo benefitov.
Vaše reakcie
Najnovšie vydanie

RELAX 2/2021

Objednať
Relax na Facebooku