Prečo nepodceňovať oddych

Prečo nepodceňovať oddych. Foto: Shutterstock

Je jedno, či behávate rekreačne alebo poctivo dodržiavate tréningový plán. Vziať si minimálne jeden deň voľna od športu do týždňa sa oplatí každému z nás.

Pauza od behu – hoci len na jeden deň – môže byť oveľa náročnejšia, ako si myslíte. Zvyknete sa totiž upriamovať na pozitívne stránky športu, a to právom.

Vďaka behu sa dostanete na čerstvý vzduch, odbúravate ním stres, posilňujete svalstvo, podporujete tvorivosť a súťaživosť. A to ani nehovoriac o endorfínoch, čo sa počas neho vyplavujú do tela, zlepšujú vám náladu a chránia vás pred mrzutosťou.

Všetky tie kilometre v nohách vám teda bez debaty pomáhajú, rovnako vás však môžu aj zraniť, ak zanedbávate oddych. Faktom je, že odpočinok je rovnako dôležitou súčasťou úspešného tréningu ako beh samotný. Čas na zotavenie umožňuje telu zosilnieť, zlepšuje vaše sústredenie a oživuje chuť trénovať.

Oddych nie je teda slovo, ktoré si môžete dovoliť ignorovať. Po každom jednom behu potrebuje vaše telo čas na to, aby sa adaptovalo a stalo sa silnejším.

Počas behu si totiž nebudujete len výdrž a silu, ale aj poškodzujete svoje telo tým, že mierne narúšate jeho tkanivá. Práve čas na zotavenie vám umožní vrátiť sa k tréningom v nasledujúci týždeň či na nasledujúce preteky pri väčšej sile.

Atléti často sústreďujú svoju pozornosť na objem tréningu či na jeho tempo, často však nemyslia na to, ako sa správať po ňom.

Ak nevenujete čas dobitiu bateriek, môže to viesť k stagnácii a celkovej apatii počas behu.

Inými slovami, musíte správne oddychovať na to, aby ste mohli behať rýchlejšie a byť zdravší. Alebo sa pokojne na oddych vykašlite a možno budete napokon nútení odpočívať pre zranenie.

Ak ešte stále pochybujete, ponúkame vám zoznam dôvodov, pre ktoré je oddych od tréningu z času na čas nevyhnutný.

1.Svaly majú čas na obnovu

Počas behu (či iného cvičenia) sa vo vašich svalových vláknach vytvárajú mikrotrhliny, ktoré sa telu priveľmi nepáčia. Reaguje na ne tým, že svaly prebudováva na silnejšie, čím sa pripravuje na nasledujúci tréning.

Prestávate mať z behu takú radosť, ako kedysi? Pravdepodobne trénujete príliš veľa. Oddýchnite si, aby vám vaše telo nepovedalo stop. Foto: Shutterstock
Prestávate mať z behu takú radosť, ako kedysi? Pravdepodobne trénujete príliš veľa. Oddýchnite si, aby vám vaše telo nepovedalo stop. Foto: Shutterstock

Viete, v čom je chyták? V tom, že takáto odpoveď organizmu nastáva len za pomoci potrebného zotavenia.

V závislosti od dĺžky a intenzity tréningu potrebuje vaše telo minimálne 36 až 48 hodín na dobitie bateriek. Bez toho nemá možnosť prebudovať a posilniť svaly, ktoré sa tak ešte viac narúšajú.

Tým sa marí všetka drina, ktorú ste do tréningu vložili.

2.Vyhnete sa únavovým zlomeninám

Pokúšate sa vyhýbať zraneniam? Potom je odpočinok pre vás kľúčový.
Behanie je výborné pre vaše kosti – nárazy zaťažujú kostné tkanivo –
a tak ako v prípade svalov, aj u kostí takýto stres zlepšuje bunkovú
premenu a kosti núti k remodelácii. Ak však budete behať dnes, zajtra aj
pozajtra, kosti nebudú mať nikdy dosť času na opravu. To sa napokon
môže skončiť až únavovou zlomeninou a tým, že nebudete behať
vôbec.

3.Šetríte si namáhané šľachy

Šľachy sú spojivové tkanivá, ktorými sú prichytené svaly o kosti. Keď je telo v pohybe, sú neustále zaťažované. Krv sa do nich však nedostáva ľahko, preto ich oprava trvá dlhšie než oprava lepšie prekrvených tkanív (napríklad svalov). Ak nedostanú dosť času na oddych, môžu im neustále nárazy spôsobiť škody – napríklad tendinitídu, teda zápal z preťaženia.

4.Oddýchne si aj váš mozog

Áno, uznávame, behanie výborne odbúrava stres. No každý raz, keď si zaviažete šnúrky na bežeckých teniskách, zvýši sa v organizme hladina stresového hormónu kortizolu. Prečo? Jednoducho preto, že organizmus vopred nevie, či utekáte pred nebezpečenstvom alebo len tak pre zábavu.

Návaly kortizolu a jeho chronická vysoká hladina môžu spôsobovať výkyvy nálad, vedú k podráždenosti, problémom so spánkom a iným zdravotným problémom. Predstavte si váhu – keď to s tréningom preženiete, jej ručička sa nakloní priďaleko do jednej strany, naordinujte si však pravidelný oddych a budete v rovnováhe.

5.Budete tráviť viac času s rodinou a priateľmi

Deň oddychu prináša mnohé fyzické benefity, no nielen tie. Za pripomenutie určite stojí, že budete mať viac času, ktorý môžete stráviť v kruhu svojich najbližších, ktorých občas pre beh určite zanedbávate.

Život ponúka nekonečne veľa zaujímavých a zmysluplných možností, čo robiť. Raz za čas sa môžete venovať aj niečomu inému. Foto: Shutterstock

Navyše, ak behávate osamote, socializácia vás môže psychicky naštartovať, a to predovšetkým, ak ste nervózni z blížiacich sa pretekov alebo dumáte nad výkonom, ktorý ste podali na tých minulých. Osamote sa budete utápať v negatívnych myšlienkach, v spoločnosti iných na rodinnej večeri si vychutnáte nezáväznú konverzáciu alebo sa s rodinou môžete vybrať na príjemnú prechádzku do parku.

Keď si nabudúce obujete bežecké tenisky, budete mať sviežu myseľ a vaši milovaní budú vedieť, že vám na nich záleží.

6.Môžete vyskúšať niečo nové

O tom, koľko oddychu si vyžaduje oddychový deň, sa vedú diskusie. Zatiaľ čo niektorým bežcom najlepšie vyhovuje absolútny pohov od športu, iní sa počas týchto dní radi venujú iným športovým aktivitám.

Ak patríte do druhej skupiny, s cvičením to určite nepreháňajte. Dobre vám urobí ľahký výlet na bicykli, ak si však počas neho dáte zase raz do tela niekde v kopcoch, kvadricepsy a sedacie svaly si odpíšete ešte pred začiatkom nasledujúceho bežeckého týždňa.

Na oddychový deň sa výborne hodí napríklad jóga či plávanie. Pekne vám ponaťahujú telo, nútia vás kontrolovane dýchať, posilňujú kosti a svaly bez toho, aby ich prehnane zaťažovali.

Ak patríte k tým ľuďom, čo sa v oddychový deň radšej cvičeniu vyhnú úplne, vyskúšajte nové hobby alebo sa pustite do projektu, ktorý dlho odkladáte. Behanie totiž zvykne zhltnúť veľmi veľa času, a to predovšetkým v prípade, že sa pripravujete na maratón.

Text: Running
Foto: Shutterstock

Vaše reakcie