Ochlaďte sa jedlom

30. augusta 2022

Podľa ajurvédy má každá potravina na naše telo chladiaci alebo ohrievací účinok, a tým ovplyvňuje náš metabolizmus a trávenie.

Podľa tohto učenia neexistuje priama súvislosť medzi fyzickou teplotou a vnútornou povahou potravín, preto napríklad zmrzlina patrí v ajurvédskom ponímaní do kategórie „teplých“ potravín rovnako ako cibuľa, čierne korenie, cesnak a korenené jedlá. Patrí sem aj celý zoznam zeleniny vrátane zemiakov, brokolice, špenátu či fazule, ale i čerstvé ovocie, ako sú jablká, pomaranče a mango. Zahrievajú aj bylinky ako bazalka alebo oregano.  

Keď sa v lete chcete naozaj ochladiť, siahnite po potravinách, ktoré sa v ajurvéde označujú ako „studené“. Do tejto kategórie patrí ovocie – napríklad banány, jahody, červený melón, kivi a marhule – huby a zelenina zastúpená paradajkami, špargľou alebo šalátom, mliečne a sójové výrobky, ale aj teplý zelený čaj. Všetky tieto potraviny sú navyše ľahko stráviteľné.  

Kokos 

Kokosová voda patrí k najlepším rehydratačným nápojom vďaka prítomnosti základných minerálov, ako je zinok, horčík, vápnik, draslík a sodík. Kokos si môžete pridať do zeleniny alebo do karí, má omladzujúce účinky, ale s mierou, pretože je ťažko stráviteľný.  

Červený melón 

Je dobrým zdrojom antioxidantov, obsahuje základné minerály a až 90 % vody. Je to  prírodné diuretikum, vylučuje prebytočnú tekutinu z tela a udržuje pečeň a obličky zdravé. 

Uhorka 

Odporúča sa ľuďom s problémami obličiek a vylučovaním, pretože sa v nej ukrýva celé more vody. Môžete si z nej urobiť chladivý nápoj zmiešaním so šťavou z polovice limetky, mätovými lístkami a štipkou soli.  

Citrón 

Dokáže pomôcť pokožke s rýchlejším odstraňovaním potu, vďaka čomu sa zníži teplota tela. Citrón podporuje trávenie, má blahodarné účinky na pečeň a osviežuje ústnu dutinu. Znižuje ukladanie cholesterolu v cievach a riziko srdcového infarktu.  

Jogurt  

Lassi je typický indický jogurtový nápoj, ktorý má ochladzujúcu povahu, zlepšuje trávenie a uľahčuje vylučovanie. Na rovnakom princípe fungujú všetky mliečne výrobky. Zaručený chladivý účinok má aj mlieko s lyžičkou medu.  

Basmati 

Táto ryža sa po celé storočia používa na upokojenie podráždeného čreva alebo nervového systému a je zo všetkých zŕn najľahšie stráviteľná. Pridaním trošku ghee, ochladzujúcich byliniek a letnej zeleniny získate vyvážené a zároveň chladivé jedlo. 

Avokádo 

Pripravte si guacamole, krémové domáce dresingy do šalátu alebo si ho nakrájajte na ranný toast spolu s čerstvou sezónnou zeleninou. 

Ľanové semienka 

K ich mnohým pozitívnym vlastnostiam patrí, že dokážu optimalizovať zdravie čriev. Skúste ich na niekoľko minút namočiť do vody a pred prehltnutím poriadne požuť. Môžete ich konzumovať kedykoľvek počas dňa, ale neodporúčajú sa ženám počas menštruácie. 

Ghee  

Podľa ajurvédy naše telo v lete vysychá a konzumácia pol lyžice ghee denne môže pomôcť vyrovnať vnútornú vlhkosť. Ochladzuje telo aj myseľ, pomáha pri upokojení, preto by sa malo konzumovať pred jedlom alebo na začiatku a nejesť ani nepiť po ňom už nič studené.  

Mätové lístky 

Majú prirodzene chladivé vlastnosti, podporujú trávenie a ako súčasť bylinného čaju sa môžu používať na detoxikáciu tela. V ajurvéde sa mäta používa aj na zmiernenie dýchacích ťažkostí, nevoľnosti, bolesti hlavy a je nápomocná pri liečbe tráviacich ťažkostí. Mäta je dobrá aj pre zdravie ústnej dutiny. 


Text: redakcia
Foto: isifa / shutterstock 

1/1
Vaše reakcie
Zavrieť reklamu