Deväť dôvodov, prečo pravidelne čítať

3. septembra 2022

Kedy ste naposledy chytili do ruky knihu a poriadne sa do nej začítali? Áno, rátajú sa aj audioknihy alebo knihy v elektronických čítačkách. Mnohí vnímajú čítanie kníh, hlavne románov či inej fikcie, ako stratu času.

Pravdou však je, že čítanie kníh má pre nás okrem nadšenia pre príbeh aj celú škálu mentálnych prínosov. V tomto článku sme pre vás spísali deväť z nich. Na jeho konci nájdete aj naše tipy na desať klasických románov, ktoré by mal počas svojho života prečítať každý.

1. Mentálny tréning 

Keď sa budete neustále vystavovať mentálnej stimulácii, môžete spomaliť rozvoj Alzheimerovej choroby i demencie. Keď budete udržiavať mozog aktívny, neprídete o svoje schopnosti – funguje to rovnako ako v prípade akýchkoľvek iných svalov v tele. Aby riadne fungovali, musia trénovať. Okrem čítania pomáha aj skladanie puzzle a hranie stolných hier, napríklad šachu.  

2. Menej stresu 

Nech už máte v práci, vzťahoch alebo ďalších sférach života stresu koľkokoľvek, keď sa začítate do dobrého príbehu, všetko sa aspoň na chvíľku vyparí. Dobre napísaný román vás môže preniesť do iného sveta, času, medzi iných ľudí, doslova do iného života.

Odpúta vás od bežných starostí a bez toho, aby ste si to vôbec uvedomili, začnú vaše svaly povoľovať, uvoľníte sa fyzicky a neskôr aj mentálne.  

Čítanie kníh má pre nás okrem nadšenia pre príbeh aj celú škálu mentálnych prínosov. Foto: Shutterstock.

3. Lepšia pamäť 

Keď sa pustíte do čítania, musíte si hlavne na začiatku knihy pamätať „kto je kto“, ideálne takmer všetko to, čo sa o postavách dozviete vrátane ich pôvodu, záľub, osobnosti a ambícií. Aby ste knihe riadne rozumeli, musíte si tiež v hlave držať aj vedľajšie dejové línie a menšie zápletky. Mozog teda pri čítaní precvičuje pamäť.

Každá nová spomienka dokáže vytvoriť nové nervové dráhy a posilniť tie staré, čo napomáha predovšetkým tréningu krátkodobej pamäte. Ako málo stačí, aby sme si pamätali, kam sme položili kľúče… 

Už šesť nerušených minút čítania dokáže spomaliť srdcový pulz a uvoľniť napäté svaly. 

4. Nové analytické schopnosti 

Už sa vám stalo, že ste sa niekedy začítali do skvelého mysteriózneho románu a záhadu ste vyriešili skôr, než sa kniha skončila? Ak áno, potom ste využili svoje kritické a analytické schopnosti, mysleli ste sami za seba, vyskladali ste si obrázok z toho, čo vám v priebehu príbehu autor poskytol, a na pointu ste prišli sami.

Nabudúce teda nemusíte spochybňovať schopnosti autora, ale tešiť sa, že dokážete kriticky myslieť a prepájať získané informácie. Analytiku trénujeme, aj keď sa s niekým o knihe bavíme – hodnotíme, aká bola, na akej úrovni bol príbeh či jazyk, či sa jednotlivé postavy vyvíjali a vôbec všetko, čo nás na knihe nadchlo či sklamalo.  

5. Lepšia koncentrácia 

V dnešnom svete plnom internetu všade, kam sa pozriete, sa obvykle sústredíte na viacero vecí naraz – akoby mala vaša hlava naraz otvorených niekoľko záložiek. Ale neurovedci už vedia, že multitasking nie je tou správnou cestou. Naopak, môže dokonca viesť k poruchám pozornosti, zvyšovaniu stresu a nižšej produktivite. Keď sa začítate do knihy, sústredíte sa na jedinú vec – príbeh.

Zvyšok sveta akoby na tú chvíľu neexistoval. Ponoríte sa do deja a doslova ho nasávate. Ak sa vám podarí čítať 15 – 20 minút pred prácou (napríklad cestou vo vlaku/električke/autobuse), budete prekvapení, o koľko sústredenejší budete, keď do nej prídete.   

6. Nové pisateľské schopnosti 

Ide to skrátka ruka v ruke – ak veľa čítate, budete mať bohatšiu slovnú zásobu, budete sa lepšie vyjadrovať a kvalitnejšie písať. Pri čítaní neustále sledujete používanie slov, vetnú skladbu, kadenciu, plynulosť prejavu autora aj jeho štýl a niečo z toho sa vždy nalepí aj na vás.

Presne ako keď sa maliar nechá ovplyvniť dielom, na ktoré sa díva, alebo hudobník skladbou, ktorú kedysi počul.  

Ak veľa čítate, budete mať bohatšiu slovnú zásobu, budete sa lepšie vyjadrovať a kvalitnejšie písať. Foto: Shutterstock.

7. Duševný pokoj 

Nielenže vás samotné čítanie zbaví stresu, ale ak si vyberiete knihu s dobrým obsahom, dokážete sa doslova voviesť do vnútorného pokoja. Čítanie duchovných textov dokonca znižuje krvný tlak a knihy o vlastnom rozvoji majú zasa pozitívny vplyv na ľudí s poruchami nálad a niektorých druhov mentálnych ochorení. 

1/2
Vaše reakcie
Zavrieť reklamu