Tajomstvá technickej prípravy lyží

Servisman a špecialista úpravy lyží zjazdárskeho tímu Fischer vo Svetovom pohári, Leo Mussi, servíruje tajomstvo rýchlych lyží.

Servisman a špecialista úpravy lyží zjazdárskeho tímu Fischer vo Svetovom pohári, Leo Mussi, servíruje tajomstvo rýchlych lyží.

Leo Mussi ovláda technickú prípravu lyží. Má 45 rokov a je servismanom pre zjazdársky lyžiarsky tím Fischer. Sídli v San Candido, v Taliansku, a venoval kúsok svojho času z olympiády v Soči, aby nám prezradil čo vlastne robí lyže rýchlymi.

Profesionálni lyžiari žnú všetku slávu z víťazstiev, ale sú to často servismani, ktorí môžu vyhrať alebo prehrať preteky. Ako je zabezpečené, že lyže sú vždy pripravené ?

Servismani musia byť vždy dokonale organizovaní. Nové lyže dostávame už na jar a pripravujeme ich celé leto. S blížiacou sa jeseňou začíname z viacerých lyží vyberať len niektoré. Musíme ale vždy myslieť a pracovať dopredu, takže máme pripravené lyže pre každé podmienky.

Ste sponzorovaní niektorým výrobcom voskov, a preto ich musíte používať, alebo si sami vyberáte značku vosku ? Ktoré uprednostňujete ?

Nie sme sponzorovaní žiadnym výrobcom voskov. Vyberám čo potrebujem, ale mám svoju preferovanú značku voskov. Podľa môjho vkusu som si vybral Holmenkol pre prípravu sklznice a Swix pre pretekárske voskovanie. Myslím, že každý servisman má svoje preferencie. Výrobcovia voskov sú na tom výkonovo veľmi podobne a všetci sú dobrí. Nie je medzi nimi veľký rozdiel.

Ako fluórované vosky ovplyvnili úpravu lyží ? A kedy sa objavili na scéne ?

Fluórované vosky sú dobré vo veľmi mokrom alebo vlhkom prostredí. Pri všetkých ostatných podmienkach je lepšie sa im vyhnúť. Fluórované pokrytie sklznice vám pomôže získať rýchlosť pri štarte.

Sú vysoko fluórované vosky hodné toľkých peňazí, povedzme pre šampiónov, ktorí chcú ísť rýchlo ? Sú obdobia alebo podmienky kedy je ich použitie nehospodárne a neefektívne ?

Podľa môjho názoru je použitie týchto voskov zvyčajne len plytvaním peňazí a ľudia majú tendenciu používať ich v nevhodných podmienkach. Na to, aby správne fungovali sú potrebné vymedzené podmienky. Často je rýchlejší bežný alebo nízko fluórovaný vosk.

Na trhu existuje veľa rôznych značiek a typov lyžiarskych voskov. Čo by všetky vosky mali a nemali mať, a ako si majú ľudia vybrať ten najlepší vosk pre seba ?

Značky sú výkonovo veľmi podobné, ale odlišujú sá v práci s nimi. Je to individuálne. Niektoré z nich sú hustejšie pri nanášaní, a tie mi vyhovujú. Vyberte si značku s malým sortimentom kde zároveň každý vosk má široký rozsah použiteľných teplôt. Pretože čím viac užšie vymedzených teplotných možností máte na výber, tým je väčšia pravdepodobnosť, že vyberiete nesprávne.

Sú nejaké nové vplyvné voskové technológie ? Alebo technológie tuningu / úprav ?

V blízkej dobe prídu nové vosky s nano technológiou. Zatiaľ som nezistil aké budú mať výhody. Niektoré z nových tekutých úprav sklzníc sú dobré. Veľmi jednoducho sa aplikujú na lyže a práve preto dobre fungujú.

Aké sú najťažšie podmienky na vosk ? A ako sa s tým vyrovnať ?

Extrémne teplé a extrémne chladné podmienky sú najťažšie pre vosk. V teplých podmienkach používam fluórované vosky a v chladnejších podmienkach sa im vyhýbam.

Čo je okrem voskovania najdôležitejší aspekt úprav / tuningu lyží, aby išli rýchlo ?

Odvedená práca pri hranách, koľko už majú odlyžované a ako často prešli voskovaním. Toto všetko dohromady robí lyže rýchlejšími.

Z pohľady úprav / tuningu a voskovania, čo z toho čo robíte na profi úrovni, by mohli uplatniť rekreační lyžiari ?

Po použití očistite svoje lyže kefou, navoskujte, a potom dolaďte niekoľkokrát hrany. Zvlášť na nových lyžiach sa musia hrany zbrúsiť niekoľkokrát. Niektoré lyže sa začnú potom akoby „dusiť“. Ale potom ako budú na snehu asi 10-krát po sebe by mali byť pripravené na použitie v pretekoch. Jednoducho použite pretekársky vosk a nekomplikujte si to. Vyčistenie sklznice kefou po poškriabaní je dôležitejšie ako dobrý vosk. Takisto udržujte čisté hrany, čo znamená, že majú mať ten správny uhol, ak keď nemusia byť príliš ostré.

Určite máte nejaké servismanské triky a tajomstvá, ktoré chcete udržať v tajnosti. Ako to utajíte, keď pracujete v preplnenej servis miestnosti s ostatnými servismanmi v blízkosti ?

Hlavná časť práce je hotová ešte doma pred pretekmi. Všetký tajné veci zrealizujem doma v mojej vlastnej lyžiarni. Potom už len mením vosky, a tie používame všetci rovnaké, takže tam už nie je žiadne tajomstvo.

Sú niektoré lyže prirodzene rýchlejšie ako iné s rovnakým tvarom ? Ak áno, čím to je spôsobené ?

Lyže sú vyrobené z dreva a drevo stále žije, pracuje. To je dôvod, prečo sú niektoré lyže lepšie a rýchlejšie ako iné. Neexistuje žiadne reálne vysvetlenie – nemôžeme sa pozrieť dovnútra, aby sme zistili prečo to tak je. Je to tak trochu záhada, ale to je práve to, čo robí túto prácu vzrušujúcu.

Na Fischer lyžiach pretekajú vo Svetovom pohári:

Ženy: Niki Hosp (AUT), Nicole Schmidhofer (AUT), Verena Stuffer (ITA), Tania Poutiainen (FIN), Stefanie Moser (AUT), Johanna Schnarf (ITA), Denise Karbon (ITA), Veronique Hronek (GER).

Muži: Manfred Mölgg (ITA), Thomas Fanara (FRA), Tim Jitloff (USA), Ivica Kostelic (CRO), Markus Dürager (AUT), Erik Fisher (USA), Vincent Kriechmayr (AUT), Marcus Sandell (FIN), Reinfried Herbst (AUT), Jean-Baptiste Grange (FRA), Giuliano Razzoli (ITA), Patrick Thaler (ITA).

Zdroj: skimag.com a Fischer Sports

1/1
Zavrieť reklamu