Zdravé vegánske náhrady do jedál. Ako v jedle zameniť majonézu, syr, šľahačku či krutóny?

18. apríla 2019
Zdravé jedlo. Foto: Shutterstock

Väčšina šalátov sa zakladá na čerstvom ovocí a zelenine, ale s niektorými nezdravými prísadami sa nám rýchlo môžu ich zdravotné prínosy vymknúť spod kontroly.

Šaláty sú v lete veľmi obľúbeným jedlom, no nie všetky sa môžu pochváliť prívlastkom zdravé. Veľakrát ich „pokazíme“ prísadami, ktoré im na prvý pohľad dodajú sýtosť, objem a chuť, ale v skutočnosti si týmito nezdravými prísadami k zdraviu nijako nepomáhame.

Šaláty sa dajú vylepšiť predovšetkým tak, že do nich budete pridávať len čerstvé organické suroviny. Chuťový a nutričný rozdiel medzi surovinami z overených zdrojov domácich pestovateľov a zeleninou a ovocím zo supermarketu je obrovský.

Už len zvolením správneho základu viete prispieť k nutrične lepšiemu jedlu. Svoje šaláty môžete spestriť pridaním kučeravého kelu, veľkú výživovú hodnotu im pridajú aj klíčky a divo rastúce rastliny.

Iba to však nestačí. Aby ste neklamali sami seba, ako zdravo sa stravujete, ak si dáte na obed šalát, naučte sa malé výmeny.

Tip Vitariána:

Chrumkavosť a zaujímavú príchuť docielite pridaním zeleninových čipsov, riasy dulse, tekvicových, ľanových, alebo chia semienok. Ako šalátový dressing môžete použiť olivový olej a jablčný ocot, či citrónovú šťavu s lahôdkovým droždím alebo roztlačené avokádo s citrónom, bylinkami a cesnakom.

Opekaný chlieb

Opekaný chlieb alebo toasty sú spracované potraviny. Zvyčajne sa vyrábajú z pšenice, ktorá obsahuje lepok, a s pridaním rafinovaných olejov. Veľa z nich obsahuje aj umelé farbivá a dochucovadlá, ako aj soľ, mliečne výrobky, sirupy, atď. Aj napriek tomu si mnohí z nás chcú v šaláte vychutnať malé chrumkavé krutóny.

Túžite po chrumkavom? Čo tak čipsy z kučeravého kelu? Foto: Shutterstock
Túžite po chrumkavom? Čo tak čipsy z kučeravého kelu? Foto: Shutterstock

TIP: Namiesto kúskov opekaného bieleho toastového chleba vyskúšajte radšej zdravšie náhrady. Posypte si šalát hrsťou surových nahrubo posekaných mandlí, či tekvicových semienok. Alebo si doň nalámte bezlepkové krekry podľa chuti. Skúsili ste už kelové čipsy? Ak nie, je načase to napraviť. Ako príloha k šalátu sú ideálne.

Majonézový dresing

Klasická majonéza obsahuje vajcia, olej (často sójový), soľ, ocot, umelé dochucovadlá a zvyčajne nejaké sladidlo ako kukuričný sirup s vysokým obsahom fruktózy.

Väčšina sóje je geneticky modifikovaná a takéto potraviny môžu spôsobovať reálnu hrozbu pre ľudstvo. Majonéza je čistý nezdravý tuk, ktorý vaše telo mení na to isté. A to nechceme.

Šaláty ako vlašský alebo zemiakový často obsahujú veľa majonézy ako dressing a veľa ďalších šalátových dressingov je na majonéze založených.

TIP: Skúste na vrch vášho šalátu použiť trochu extra panenského olivového oleja, surového jablčného octu a nakrájané čerstvé bylinky. Ak hľadáte krémovú šalátovú polevu, rozmixujte avokádo, citrónovú šťavu, vodu a bylinky, alebo vyskúšajte jednoduchý tahini-citrónový dressing.

Kalorický syr

Syr je vysoko nasýtený tuk, soľ a kalórie. Väčšina syrov sa vyrába z kravského mlieka.

Jeden z najväčších problémov s kravským mliekom a výrobkami z neho sa spája s hlavnou bielkovinou, ktorá sa v nich nachádza: s kazeínom. Kazeín je tiež pre ľudský organizmus notoricky náročný na trávenie. Veľa ľudí je citlivých aj na cukry nachádzajúce sa v mlieku a syroch (napríklad laktózu).

Namiesto syra alebo parmezánu posypte jedlo lahôdkovým droždím. Foto: Shutterstock
Namiesto syra alebo parmezánu posypte jedlo lahôdkovým droždím. Foto: Shutterstock

TIP: Ak sa rozhodujete pre lepšiu alternatívu syra, môžete skúsiť vymeniť kravský za malé množstvo kozieho. Ale výbornú syrovú príchuť získate aj posypaním šalátu lahôdkovým droždím.

Kúsky mäsa

Továrensky spracované druhy mäsa akými sú slanina, saláma a šunka pridávajú jedlu chemikálie, cukor a priveľa soli. Pridanie trošky slaniny do šalátu je najrýchlejším spôsobom, ako ho spraviť nezdravým. A okrem toho, mäso pridáva tomuto ľahkému jedlo „ťažkosť“.

Ak máte radi slanú, údenú a mastnú chuť, ktorú získate z mäsových výrobkov, máme pre vás zdravšiu alternatívu.

TIP: Vyskúšajte pridať do šalátu restované shitake hríby, alebo ho posypať vločkami z rias dulse. Ak chcete, aby bol váš šalát sýtejší, posypte ho rôznymi semienkami, alebo pridajte orieškovú pastu. Takto získate zdravé tuky bez extra soli.

Smotanová šľahačka

Ovocný pohár so šľahačkou často láka ako zdravšia alternatíva dezertu. Prášková alebo sprejová šľahačka je spracovaná umelá potravina, ktorá sa vyrába z prísad ako sú hydrogenovaný olej, vysoko fruktózový sirup, umelé príchute a iné chemické látky.

Šľahačku si môžete vyrobiť z plnotučného kokosového mlieka. Foto: Shutterstock
Šľahačku si môžete vyrobiť z plnotučného kokosového mlieka. Foto: Shutterstock

Šľahačkový krém z kravských mliečnych výrobkov má množstvo nasýtených tukov a kalórií, čím mení ovocný šalát na nočnú moru s vysokým obsahom tuku.

TIP: Ak naozaj chcete niečo krémové, môžete si šľahačku vyrobiť z plnotučného kokosového mlieka. Dajte ho na noc do chladničky, vylejte z neho tekutinu, vyberte stuhnutú hmotu do misky a vyšľahajte ju, kým nie je kokosový krém ľahký a nadýchaný.

Text: vitarian.sk
Foto: Shutterstock

Vaše reakcie
Najnovšie vydanie

RELAX 6/2019

Objednať
Relax na Facebooku