Ako bezpečne zazimovať bicykel?

bicykel v interiéri

Po skončení hlavnej cyklistickej sezóny máte len tri možnosti – prekonať sa a jazdiť ďalej napriek dažďu a chladu, ujsť s bicyklom do teplých krajín alebo ho odložiť na zimný spánok a jazdenie nahradiť inou pohybovou aktivitou.

Tropické leto sa skončilo a vonku sú konečne prijateľné teploty, ktoré náš organizmus neunavia už po pár
kilometroch prejdených pod holým nebom. Práve naopak. Slnko nás na jeseň príjemne hreje a často sa dá jazdiť v drese s dlhými rukávmi a tenkej veste.

Lenže keď začne dážď mlátiť na okenné tabule, ešte nedávno prašné lesné cesty sa zmenia na bahenné kúpele. Po skončení babieho leta sa posunie čas a tma bude oveľa skôr ako doteraz – a pre mnohých cyklistov sa sezóna končí. Poďme si povedať, kedy je lepšie bicykel zazimovať a najmä ako to urobiť správne, aby ste na jar mohli len nasadnúť a ísť.

Kedy radšej ukončiť sezónu?

Znížená viditeľnosť, mokré vozovky, blatisté lesné cesty a chodníčky pokryté šmykľavým lístím alebo dokonca snehom nie sú vzhľadom na jazdecké schopnosti mnohých cyklistov, a to nielen začiatočníkov, vôbec bezpečné. Ak si to dokážete sebakriticky priznať, tak radšej neriskujte, bicykel odložte a venujte sa iným pohybovým aktivitám.

Každý jeden nedostatok v technike jazdy sa vo vlhku totiž prejaví ešte viac. Následky sú často oveľa horšie ako v lete na suchom povrchu. Citlivá práca s brzdami je na jeseň a v zime základ. Stlačte páčky v zákrute príliš silno a na mokrej ceste môžete razom skončiť na zemi. V lepšom prípade si len narazíte bok, v horšom zlomíte ruku.

Okrem toho ak nemáte kotúčové brzdy, ale ráfikové, tak dážď a voda odstrekujúca z vozovky na ráfik brzdný účinok rapídne znižujú. Oboznámte sa preto s účinnosťou bŕzd predtým, než bude neskoro. Ani všetky plášte nemajú na mokrom povrchu rovnaké vlastnosti ako na suchom. Ak si nie ste istí, či máte na bicykli správne „obutie“ a o prípadnej výmene plášťov za také s terénnejšou vzorkou a zmesou gumy,
vhodnejšou na nespevnené mokré povrchy, neuvažujete, radšej nejazdite.

Okrem toho, nie každý dobre znáša chlad. Skrehnuté ruky či premočený zadok sú najčastejším dôvodom, prečo mnohí cyklisti nejazdia celoročne. A nevyhnutná investícia do vhodného oblečenia a doplnkov na bicykel, s ktorými dokážete nástrahy nepriaznivých podmienok prekonať, je často vyššia ako cena permanentky do fitka. Aj peniaze preto môžu byť dôvodom ukončenia sezóny.

Vhodné miesto na skladovanie

Bicykel by mal byť dlhodobo uložený na mieste, kde nebude vystavený vlhkosti, ktorá môže spôsobiť koróziu niektorých komponentov. Pozor aj na extrémne teploty, teda mrazu a priamemu slnečnému žiareniu. Ak bývate na vyššom poschodí a máte zasklenú loggiu, kde odkladáte bicykel, tak ho aspoň zakryte plachtou.

Rozhodne ho neopierajte o radiátor ani nenechávajte na otvorenom balkóne či vo vlhkej pivnici, odkiaľ vám ho môžu, mimochodom, ukradnúť. Áno, aj na tento faktor sa pri úvahách o tom, kde a ako skladovať bicykel, musíte zamerať. Jasné, nie každý má dostatok miesta vnútri, v byte. Ale už pri kúpe bicykla by ste si mali uvedomovať riziká spojené s jeho skladovaním mimo bezpečia interiéru.

Na trhu nájdete množstvo stojanov a závesných systémov, na ktoré môžete bicykel upevniť a ušetriť miesto v byte. Nech ho už skladujete akokoľvek, základným pravidlom je, že ho odložte v takom stave, v akom by ste ho chceli na jar nájsť.

Dôkladné čistenie a mazanie spojov

Celoročné jazdenie, či už v prachu, daždi, blate a v prípade horského bicykla aj v obzvlášť rozbitom teréne, dáva poriadne zabrať celému bicyklu. A áno, aj tým častiam, ktoré voľným okom nevidíte. Pred uložením na dlhší čas je preto dôležité nielen dôkladne očistiť rám, komponenty pohonu a premazať reťaz. Treba aj ošetriť všetky hybné (hlavové zloženie, stredové zloženie, náboje, ložiská celoodpruženého bicykla) a pevné spoje (závity skrutiek a plošné spoje komponentov ako napr. sedlovka v ráme).

Okrem toho, že vazelína maže, zároveň bráni preniknutiu vody a nečistôt do spojov. Preto sa ňou neodporúča šetriť. Popri čistení a mazaní bicykla je dôležité skontrolovať jeho technický stav a opotrebovanie všetkých komponentov. Takýto servis by ste mali robiť raz ročne a pred jeho uložením na zimný spánok je to viac než ideálne.



Kontrola technického stavu bicykla

Kompletná „zborka a rozborka“ bicykla si však už žiada pokročilé servisné vedomosti a zručnosti, nehovoriac o špeciálnom náradí a prípravkoch. Všetky skrutky na bicykli by sa totiž mali uťahovať silou, ktorú odporúča výrobca (na niektorých komponentoch je to napísané). A na to potrebujete momentový kľúč, čo platí najmä pri karbónových komponentoch, ktoré sa uťahujú nižšou hodnotou krútiaceho momentu ako kovové, aby nepraskli.

Aby sa však nehýbali, je nutné použiť špeciálnu pastu, nie klasickú vazelínu. To bol len jeden z mnohých príkladov. Odporúčame preto objednať sa k profíkom na veľký servis. Tam bicykel nielen odborne očistia, ale aj skontrolujú stav a funkčnosť všetkých komponentov.

Cyklistika
Celoročné jazdenie, či už v prachu, daždi, blate a v prípade horského bicykla aj v obzvlášť rozbitom teréne, dáva poriadne zabrať celému bicyklu. Foto: Shutterstock.

Rám

Rám je najdrahší komponent, preto praskliny, preliačiny a ohyby na ňom patria k najhoršiemu, čo môžete odhaliť. Niektoré poškodenia zbadáte okamžite, iné až po dôkladnom umytí bicykla.

S poškodeným rámom na bicykli nielenže nejazdite, ale ani sa ho nepokúšajte laicky opravovať. Dobre si prečítajte záručné podmienky výrobcu a ďalšie kroky konzultujte so svojím predajcom. Ak nie je možná výmena rámu, predajca vám určite odporučí odborný servis, v ktorom sa venujú opravám či už hliníkových, alebo karbónových komponentov.

Niekedy im stačí zaslať fotografiu. Na základe takejto online konzultácie dokážu zhodnotiť, či sa dá poškodenie opraviť a koľko vás to bude stáť.

Vidlica a tlmič

Ak máte pocit, že vidlica alebo tlmič sa vo zdvihu zasekávajú či nepracujú hladko, nastal čas na poriadny veľký servis. Ak ste nespozorovali nijaké výrazné odchýlky od hladkého chodu a všetko sa zdá v poriadku, tak si pre istotu overte, aký servisný interval výrobca pri daných modeloch odporúča. Výmena oleja a tesnení sa zväčša robí raz ročne.

Brzdy

Funkčnosť bŕzd by ste mali skontrolovať pred každou jazdou. Ak počas nej totiž zistíte, že vám prehadzovač nepreraďuje alebo je sedlo trochu nakrivo, tak to nie je taký problém, ako keď po niekoľkých metroch zistíte, že nedokážete zabrzdiť.

Hydraulické brzdy sa môžu zavzdušniť, lanká mechanických sa časom natiahnu, doštičky a gumičky sa opotrebovávajú a bowdeny a hadice sa môžu poškodiť napríklad pri pádoch. V servise si so všetkým hravo poradia.

Pohon

Hladký chod prevodového ústrojenstva je pre pohodovú jazdu kľúčový. Ak vám zadný prehadzovač zle preraďuje reťaz, častou príčinou je slabo dotiahnutá zadná oska kolesa, zle napnuté lanko, zohnutá pätka či zohnuté ramienko prehadzovača alebo jeho nesprávne nastavenie.

Pri zlom nastavení dorazov vám môže reťaz dokonca padať z kazety. To je nieže nepríjemné, ale v istých situáciách aj nebezpečné. Ak reťaz na kazete „skáče“, tak ste zrejme vymenili vyťahanú reťaz za novú príliš neskoro a opotrebovaná kazeta sa s novou reťazou „nemá rada“. Vyťahaná reťaz výrazne zhoršuje radenie, prechod medzi pastorkami, zvyšuje riziko roztrhnutia, preto vám odporúčame jej stav pravidelne kontrolovať.

zazimovaný bicykel
Hladký chod prevodového ústrojenstva je pre pohodovú jazdu kľúčový. Foto: Shutterstock.

Kolesá

Skontrolujte na prvý pohľad menej viditeľné chyby kolies. Roztočte ich a sledujte, či sa točia plynule alebo ich brzdí kotúč šúchajúci o platničky, prípadne sa točia rovno, alebo majú osmičku či vajce. Na kolesách sa môže povoliť aj výplet, ale to pri veľkej posezónnej prehliadke v servise odhalia. Na škodu nie je ani vymeniť ojazdené plášte za nové.

Pred uskladnením skontrolujte tlak v pneumatikách a nechajte ich nafúkané zhruba na 90 % hodnoty, akú fúkate bežne. Z času na čas ho skontrolujte. Prázdne alebo podhustené pneumatiky by sa mohli zdeformovať na styčnej ploche s podlahou alebo so stenou.

Uvoľnenie napätia v prehadzovači

Nielen počas zimy, ale aj keď bicykel nepoužívate počas sezóny, je vhodné mať zaradené také prevody, aby nebola pružina v zadnom prehadzovači a prednom prešmykovači zbytočne napnutá.

Vzadu by ste mali mať reťaz na najmenšom koliesku na kazete, teda zaradený najťažší prevodový stupeň.

Vpredu platí rovnaké pravidlo, teda reťaz na najmenšom prevodníku, v tomto prípade je to však najľahší prevod.


Text: Ivana Budajová
Foto: BBB cycling, Shutterstock

1/1
Zavrieť reklamu