Čo viete o ferratách?
Na Slovensku máme niekoľko krásnych ferrát. Nachádzajú sa napríklad na Skalke pri Kremnici, v Slovenskom raji, Martinských holiach a na Liptove. Čo o ferratách viete? Zvládli by ste ich a viete, ako sa treba pripraviť?
Čo to vlastne ferrata je?
Ferrata je zaistená lezecká trasa. Vždy sa tu nachádza oceľové lano na istenie, stúpačky a niekedy aj mostíky.
Aká stupnica sa na Slovensku používa na označenie obtiažnosti ferrát?
Obtiažnosť ferraty sa na Slovensku udáva Schallovou stupnicou, ktorá hodnotí náročnosť zaistených ciest. Podľa nej viete, či bude trasa náročná alebo jednoduchá, rovná alebo strmá až kolmá a či potrebujete lezeckú výstroj. Na Slovensku sa nachádzajú ferraty v obtiažnosti od najľahšej A po najťažšiu E.
Kedy vznikla prvá zaistená trasa v Európe?
Prvá zaistená cesta bola pravdepodobne cesta z roku 1843 vedúca na Hoher Dachstein v Rakúsku.
Kedy sa ferraty začali viac používať?
Ferraty sa začali využívať v horách a neprístupnom teréne počas 1. svetovej vojny. Mnohé z týchto trás vo Francúzsku alebo v Dolomitoch boli neskôr obnovené pre turistov.
Aká je základná a nevyhnutná výbava na ferratu?
Ferratový set tvorí sedací úväz, tlmič pádu a prilba. Je dobré vziať si ešte aj rukavice a pevnejšiu obuv. Bez setu však na ferratu nechoďte! Aj na Slovensku už HZS z takýchto dôvodov zasahovala viackrát.
Koľko oceľových karabín na zaistenie sa na lane obsahuje tlmič pádov?
K oceľovému lanu sa pripínate dvoma karabínami. Dve sú preto, aby ste nezostali nezaistení na miestach, kde je lano pripevnené do skaly a vy sa potrebujete preistiť, a zároveň aj preto, že keby sa vám jedna pri náraze na skalu náhodou otvorila, stále máte druhú.
V prípade, že sa vyberiete na náročnejšiu ferratu, mali by ste mať aj:
Sedací úväz je nevyhnutnosť, no prsný úväz vás môže zachrániť, ak si vyberiete náročnejšiu trasu. Po prvé, ak už nebudete vládať, môžete sa oprieť o skalu a dať rukám trochu vydýchnuť, a po druhé, tým, že máte sedací aj prsný úväz sa vaša váha pri páde rozloží a môžete predísť k nárazu alebo zraneniu, ktoré by sa vám mohlo stať, ak by ste mali iba sedací úväz.
Skúste hádať, koľkokrát na slovenských ferratách za posledných 6 rokov zasahovali záchranári.
Záchranári museli zachraňovať až 54-krát. Na ferratách Kremnické vrchy Skalka zasahovali 31-krát, sú tam ferraty rôznych náročností. Na ferrate HZS v Martinských holiach zasahovali 13-krát, v Slovenskom raji na ferrate Kyseľ 9-krát a v Tatranskej kotline 1-krát.
Prečo sú ferraty počas búrky ešte nebezpečnejšie ako túry?
Oceľové lano naozaj pripomína hromozvod, a preto búrky predstavujú veľké nebezpečenstvo. Preto si dajte pozor, aby ste na ferratu išli v stálom počasí, a ak hrozia búrky, vyrazte zavčasu ráno a iba na krátku ferratu, aby ste sa vrátili približne do druhej hodiny poobede. Ak by sa predsa len búrka blížila, mali by sme z ferraty odísť ústupovou cestou, alebo sa dostať na bezpečné miesto čo najďalej od lana.
Kde sa nachádza najdlhší visutý most na Slovensku?
Najdlhší visutý most je atrakciou na Skalke. Môžete sa nachádzať až 45 m nad zemou.
Kadiaľ vedie ferrata na Martinských holiach?
Ferrata na Martinských holiach je jednosmerná horská cesta, ktorá vedie krásnym kaňonom Pivovarského potoka. Najskôr asi hodinu kráčate cez les a potom si vyberiete jednu trasu z dvoch obtiažností B a C.
Kde sa nachádza celkom mladá ferrata Dve veže?
Ferrata Dve veže je štvrtou feratou na Slovensku a prvou ferratou na Liptove. Sú z nej krásne výhľady na Veľkú Fatru a Nízke Tatry.
Kvíz: Ako dobre vám ide slovenčina? Zistite to hneď teraz
Text: MS
Foto: Shutterstock