Praktická náhrada malého auta
Každému z nás imponuje aktívny životný štýl, ale nie každý ho dokáže prirodzene začleniť do každodennej rutiny. Ten pocit, keď sa vám to konečne podarí, je na nezaplatenie. Súhlasíte?
Základné parametre
Model: Riese & Müller Multitinker
Veľkosť rámu: UNI
Veľkosť kolies: 20 palcov
Motor: Bosch Performance Line CX (85 Nm)
Batéria: Bosch PowerTube 625 Wh (dojazd cca 100 km)
Displej: Bosch Intuvia100 (na výber je aj Kiox 300)
Režimy podpory: eco (najúspornejší), auto (najpresnejší na odhad dojazdu), sport a turbo (najvýkonnejší)
Hmotnosť: 35 kg
Cena: od 5 740 do 6 799 €/podľa konfigurácie
www.r-m.de
Endorfíny a nával energie sú presne to, čo človek počas dlhých a náročných dní potrebuje, nezávisle od toho, či ich trávi pracovne alebo s rodinou. A nepoznáme nič, čo dokáže viac spríjemniť náladu ako pohyb v exteriéri, preto sme radi, že sme dostali možnosť otestovať elektrobicykel od spoločnosti Riese & Müller.
Model Multitinker patrí do stále viac sa rozširujúceho segmentu nákladných mestských bicyklov so širokým spektrom využitia, ktoré síce v našich končinách ešte nie sú veľmi populárne, ale postupne si nachádzajú svojich fanúšikov. Dôvodom je najmä to, že sú lepšie, funkčnejšie a dostupnejšie ako v minulosti a nedá nám nespomenúť, že vyzerajú fakt skvele. Mnohí ľudia si uvedomili, že bicykle s motorom robia mestskú cyklistiku jednoduchšou, teda aj zábavnejšou a namiesto mopedu alebo malého auta zainvestovali radšej do elektrobicykla.
A to je v podstate to, čo chceme – zahodiť starosti a spríjemniť si život najviac, ako sa len dá a práve všakovaké mestské elektrobicykle nám to umožňujú.
Prvý dojem
Prvým príjemným prekvapením bolo, že tento e-bicykel nie je až taký obrovský, ako sme si na základe fotiek na internete predstavovali. Dobrý prvý dojem umocnila tiež skutočnosť, že dizajnovo je naozaj prepracovaný do najmenšieho detailu, čo sa následne odrazilo aj na jeho funkčnosti.
Potešilo nás najmä odnímateľné čalúnenie na zadnom nosiči, takže nákladná časť poslúži aj ako sedačka pre deti alebo úložný priestor na náklad. Na prednom nosiči sú poistné gumené popruhy, ktoré zaistia náklad, aby sa počas jazdy nehýbal a vy tak nemusíte improvizovať s neestetickými „gumicukmi“.
Na bicykli nás od začiatku najviac zaujala „kabelka“ – pevná taška s vekom so zipsom a s vnútornou priehradkou integrovaná v ráme medzi sedadlovou rúrou a zadným kolesom. Pojme všetky nevyhnutné drobnosti, ktoré bežne nosíte v batohu a chcete ich ochrániť pred nepriazňou počasia ako peňaženka, mobil, kľúče, bunda, občerstvenie či nabíjačka na e-bike atď.
Ovládateľnosť pri jazde
Keďže sa v našej redakcii na tento bicykel posadila pravoverná bikerka, zvyknutá na veľké kolesá a široké riadidlá horského bicykla, tak chvíľu trvalo zvyknúť si na úplne iný pocit pri jazde. Najviac mätúce bolo, že predný košík je upevnený na ráme bicykla a nie na riadidlách, takže keď zatočíte, košík sa nepohne a vy cezeň nevidíte, že aj koleso pod ním sa otočilo, čo vyvoláva zvláštny pocit, že pôjdete stále rovno. Na to, že si nevidíte na predné koleso, si však zvyknete rýchlo, rovnako ako na dlhšiu zadnú časť za sedadlom, na ktorú treba dávať pozor v zákrutách v mestskej premávke či pri otáčaní sa a „cúvaní“.
Keďže bicykel nemá hornú rámovú rúru, je nasadanie aj zosadanie hračka, stačí, ak zabudnete na zvyk z horského bicykla a nebudete zbytočne prehadzovať nohu cez zadnú časť ako baletka, ale pohodlne ponad nízku prednú časť, kde je umiestnený motor.
Bicykel nemá štandardný páčkový prehadzovač, ale prevody, ktoré sú ukryté v náboji zadného kolesa, meníte plynulým otočením pravej rukoväti, pričom sa riadite ikonou panáčika na kopci alebo na rovine. Hneď po elektromotore bolo toto jednoduché a intuitívne radenie našou najobľúbenejšou vychytávkou Multitinkera.
Bicykel sa aj pod záťažou správal pokojne a stabilne, vďaka odpruženej vidlici a pneumatikám s výraznejším dezénom mal dobrú priľnavosť aj na nerovných cestách a pocit bezpečia umocnili výkonné hydraulické brzdy. Naozaj vám stačí pár kilometrov a zistíte, že sa ani pri takomto type bicykla vôbec nie je sa čoho báť a môžete smelo jazdiť v premávke aj na cyklocestách.
Elektronika a doplnky
Nemecká spoločnosť Bosch eBike Systems neponúka svojim zákazníkom len špičkové pohony elektrobicyklov všetkých kategórií, ale aj prepracovanú aplikáciu Flow, ktorou prepojíte e-bike s digitálnym svetom v mobile. Nebojte sa, bicykel funguje aj bez nej, stačí ho zapnúť tlačidlom na ovládači, ktorým ovládate všetko – prepínanie medzi režimami podpory motora aj „listovanie“ v menu medzi obrazovkami na veľkom displeji na riadidlách.
Podržaním tlačidla s panáčikom sa aktivuje režim asistenta tlačenia bicykla počas chôdze, ktorý je najmä pri ťažšom elektrobicykli nevyhnutnosťou a nižšie nájdete aj ovládanie predného a zadného svetla, ktorými je tento konkrétny bicykel vybavený.
Okrem bezproblémového a veľmi plynulého chodu motora s dostatočným výkonom na rovine aj silou v stúpaniach a batériou s vysokou kapacitou (v porovnaní s konkurenciou sú parametre tohto pohonu Bosch bezkonkurenčné) by sme chceli vyzdvihnúť, že v cene tohto modelu je zahrnuté všetko, od spomínaného osvetlenia a zvončeka cez kvalitné pedále a pevný, dvojramenný stojan až po bezpečnostnú reťazovú zámku ABUS uloženú v taštičke pod sedadlom.
Čerešničkou na torte plejády výbavy je extrémne pohodlné sedadlo, ktoré by sme si najradšej vzali aj do sveta horskej cyklistiky.
Využitie a účel
Ak stále premýšľate, pre koho je tento elektrobicykel, ktorý mimochodom pútal pohľady okoloidúcich, určený, tak si skúste predstaviť prázdninový deň strávený s deťmi pri jazere za mestom či ich prepravu do škôlky. Ocenia ho tiež rybári, kuriéri, záhradkári či malí podnikatelia, ktorí často prevážajú tovar na miesta, kde nie je autám povolený vstup, v okolí malých obcí, po horských dedinkách či do centier miest s problémovým parkovaním.
Každopádne, až keď sme sa na ňom previezli, v hlave nám začali naskakovať rôzne možnosti jeho využitia a ak budete mať šancu si ho vyskúšať, neváhajte, neoľutujete. Je dokonca super na vozenie kameramana pri natáčaní rôznych videí objektov alebo športovcov v pohybe.
Kreativite sa medze nekladú. Napriek všetkému musíme podotknúť, že tento bicykel naozaj nie je pre každého, a to len z dôvodu skladovania. Vyniesť ho po schodoch na vyššie poschodie panelákov je náročné, preto je vhodné ho parkovať v garáži rodinného domu alebo v podzemných parkoviskách novostavieb.
Aplikácia Bosch eBike Flow
Okrem toho, že mobil s aplikáciou môžete na e-bikoch s pohonom Bosch používať ako displej a doladiť si jednotlivé režimy podpory motora podľa svojich vlastných preferencií, má množstvo zaujímavých funkcíí. Tieto tri sú naše najobľúbenejšie.
eBike Servis
Na úvodnej obrazovke aplikácie sa zobrazujú základné údaje o vašom e-biku, stav batérie, termín najbližšieho servisu. Ak to daný výrobca podporuje, tak sa zobrazí aj ikona vášho modelu elektrobicykla.
eBike navigácia
S apkou môžete používať navigáciu, ktorú si môžete zobraziť v telefóne na riadidlách alebo na displejoch Kiox 300, respektíve Kiox 500. V telefóne sa zobrazí mapa prispôsobená vášmu profilu trasy s ďalšími informáciami. Vďaka 3D zobrazeniu sa dokážete výborne orientovať hlavne v mestách.
Displeje Kiox ponúkajú zase minimalistickejšie zobrazenie, ktoré je však prehľadné a jednoduché.
eBike Lock
Po inštalácii aplikácie eBike Flow bude váš telefón slúžiť ako digitálny kľúč na aktiváciu podpory motora. Môžete ho mať celý čas vo vrecku, e-bike vás identifikuje automaticky pomocou spojenia cez bluetooth. Ako zámku môžete nastaviť aj displej Kiox 300 alebo Kiox 500. Po vybratí z držiaka na riadidlách fungujú ako zámka motora. Na obnovenie podpory stačí displej jednoducho nasadiť na miesto.
Text: Ivana Budajová / RELAX
Foto: Miro Pochyba