Bicyklom po zrušených železniciach v Česku

Vyberte sa po starých násypoch, tuneloch, mostoch a trasách po zrušených železniciach, ktorým cyklotrasy vdýchli nový život.

Taký výlet má množstvo výhod: nemusíte sa „pretláčať“ medzi autami a na trasách vás neprekvapia žiadne stúpania a klesania, s ktorými by si nevedeli poradiť ani ťažké lokomotívy.

Pražské trasy Hloubětínom aj Žižkovom

Cesty pre cyklistov nájdete aj tam, kde by ste ich nečakali. Napríklad pražskými štvrťami Vysočany a Hloubětín prechádza cyklotrasa Rokytka, sčasti vybudovaná na násype zrušenej železničnej vlečky ČKD Lokomotiv, ktorá prechádza aj starým tunelom pod Vítkovom.

Začína sa v blízkosti križovatky U Bulhara, po opravenom železničnom moste prejdete nad frekventovanú Husitskú ulicu a budete pokračovať po južnom úbočí Vítkova, starým Vítkovským tunelom prejdete na karlínsku stranu kopca a s končíte na miestach nazývaných Na Krejcárku.

Cyklotrasa Koleje pri Novom Jičíne

Keď blesková povodeň zničila starú železničnú trať z Nového Jičína do Hostašovic, namiesto nákladných opráv sa päť obcí a miest – Nový Jičín, Životice u Nového Jičína, Mořkov, Hodslavice a Hostašovice – pustilo do budovania cyklotrasy nazvanej Koleje.

Jazdí sa po nej od septembra 2014 a meria bezmála 10 kilometrov. Je to príjemný spôsob, ako sa vyhnúť frekventovanej ceste prvej triedy medzi Novým Jičínom a Valašským Meziříčím.

Cez Varhany k pyšnej princeznej

Pre železničné cyklotrasy sa odohrala malá česká premiéra v roku 2002. Prvou bola 4,5 kilometra dlhá cyklotrasa Vlčí Důl, ktorá vedie od bývalej stanice Česká Lípa město k juhovýchodu do osady Vlčí Důl. Keď navyše prekľučkujete Českou Lípou, môžete si výlet predĺžiť jazdou po ďalšej zrušenej trati, kadiaľ chodievali lokálky do Kamenického Šenova.

Dnes po nej vedie 17 kilometrov dlhá trasa nazývaná Varhany, ktorú využívajú cyklisti, in-line korčuliari aj turisti a v zime bežkári. A prečo Varhany? Pretože vedie až kPanskej skale vKame-nickom Šenove, ľudovo nazývanej Varhany.Tú pozná naozaj každý, kto niekedy videlfilmovú rozprávku Pyšná princezná.

Na bicykli Vysočinou

K najznámejším cyklotrasám, vedúcim po násype bývalých železničných tratí, patrí 9 kilometrov dlhá cyklotrasa z Přibyslavi do Sázavy – ale pozor, reč nie je o stredočeskej Sázave so známym Sázavským kláštorom, ale rovnomennej obci pri Žďári nad Sázavou na Vysočine.

Trasa sa vinie romantickým údolím rieky Sázava a pretože väčšinou vedie lesom, v slnečných dňoch tam býva príjemný tieň. Pôvodne Vysočinou viedla železničná trať, kadiaľ od roku 1898 jazdili vlaky z Havlíčkovho Brodu do Žďáru. V prevádzke bola len do roku 1953, keď ju nahradila nová hlavná trať z Brna do Havlíčkovho Brodu.

Úsek medzi Přibyslavou a Sázavou sa využíval ako vlečka, v lete po nej chodievali nostalgické vlaky. Prevádzka bola definitívne zastavená v roku 2006 a o päť rokov neskôr vznikla cyklotrasa. V roku 2012 sa dočkala otvorenia cyklotrasa na opustenej trati medzi obcami Lupěné a Hněvkov pri Zábřehu. S dĺžkou 2,5 kilometra síce patrí k najkratším, ale má niečo, čo inde nenájdete: malý železničný skanzen. Jeho hlavným lákadlom je parný rušeň z roku 1950, dva staré mechanické semafory či mechanické závory.

Pohodová jazda z Benátok do Zdětína na bicykli aj in-linoch

Cyklotrasa a in-line trasa vedúca z Benátok nad Jizerou do Zdětína vznikla na mieste zrušenej železničnej vlečky z roku 1878. Cyklotrasa sa začína v Benátkach pri futbalovom štadióne na ulici Letní stadion a končí sa pri vlakovej stanici Zdětín u Chotětova. Vedie ňou zároveň náučný chodník Krajinou Rudolfa II., ktorý ďalej pokračuje do Brandýsa nad Labem a Lysej nad Labem.

Na chodníku sú dve odpočívadlá vybavené posedením s prístreškom, stojanom na bicykle aj informačnou tabuľou. Cyklotrasa je stredne frekventovaná a dostatočne široká. Dĺžka trasy je 5,4 kilometrov a jej prvá polovica vedie medzi poľami, druhá potom pozdĺž málo frekventovanej cesty.


Text: RELAX
Foto: Shutterstock

1/1
Zavrieť reklamu