Tchibo je č. 1 na slovenskom trhu s fairtrade kávami. Čo to vlastne znamená?
Na Slovensku sa ročne predajú stovky ton fairtradeovej kávy, z toho až 80 % je z Tchibo. Prečo by sme mali uprednostňovať fairtradeovú kávu aj my ako spotrebitelia?
Odpoveď na otázku je veľmi jednoduchá – kupovaním fairtradeových výrobkov podporujeme v rámci systému Fairtrade drobných pestovateľov kávy, kakaa a ďalších komodít.
Čo vlastne fairtrade znamená?
Nie je to nálepka, ktorá sa dá kúpiť. FAIRTRADE® označuje tovar, vyrobený v súlade s prísnymi štandardmi, ktorými sa musia riadiť všetci zúčastnení, čiže pestovatelia, výrobcovia aj obchodníci. Tieto štandardy zahŕňajú prísne sociálne, environmentálne aj ekonomické kritériá. Ich cieľom je zlepšovať pracovné a životné podmienky pestovateľov v krajinách globálneho Juhu. Dodržiavanie týchto štandardov audituje certifikačná spoločnosť FLOCERT GmBH.
Certifikácia Fairtrade taktiež zaručuje pestovateľom garantovanú výšku minimálnej výkupnej ceny a možnosť využívania fairtradeového príplatku. Ten platí certifikovaný obchodník pestovateľom ešte nad rámec výkupnej ceny. Jeho výška sa líši v závislosti od komodity. Vďaka tomu napríklad za rok 2021 dostali pestovatelia kávy od Tchibo SR fairtradový príplatok vo výške 172-tisíc eur. Tieto peniaze im pomôžu napríklad budovať lepšiu infraštruktúru, investovať do sebarozvoja či zvyšovať efektivitu pestovania kávy, deti vďaka tomu môžu chodiť do školy. V krajinách, kde sa káva pestuje, sa Tchibo angažuje oveľa dôslednejšie a od roku 2009 realizuje program Tchibo Joint Forces®.
Jeho hlavným cieľom je pomáhať pestovateľom pri prechode na udržateľné pestovanie kávy, vďaka čomu majú vyššie výnosy a kvalitnejšiu úrodu. Napríklad deti v Tanzánii sa vďaka tomu učia pestovať kávu už v škole. Mimochodom, udržateľným spôsobom je vypestovaná až štvrtina kávy Tchibo.
Pozrite sa, ako rastie trvalo udržateľná káva!
Podporme pestovateľov, aby sme mohli piť kvalitnú kávu
U nás sú najrozšírenejšími fairtrade komoditami káva, kakao, banány, čaj, ryža. Málokto však vie, že udržateľným spôsobom sa pestuje aj bavlna a Tchibo má z biobavlny až 99 % svojich textilných výrobkov.
Ale vráťme sa späť ku káve. Možno si poviete – načo podporovať pestovateľov kdesi ďaleko, veď doma máme dosť vlastných, ktorí to potrebujú. Pestovatelia kávy potrebujú našu podporu jednoducho preto, aby sme mohli piť naozaj kvalitnú kávu a aby sme v budúcnosti nejakú kávu vôbec mali. Pretože pokiaľ sa nezmení spôsob pestovania a nenájdu sa riešenia na súčasnú klimatickú krízu, kávy bude čím ďalej, tým menej.
Netreba robiť nič viac, než si pri jej výbere pozrieť, či je označená certifikátom Fairtrade, alebo aj iným celosvetovo uznávaným certifikátom. Kávu si predsa kupujeme tak či tak. A keď už pôjdete do Tchibo, vezmite si so sebou svoj vlastný hrnček na chutnú kávičku a vlastnú dózu na mletú alebo zrnkovú kávu, pomôžete prírode a naviac na oboje dostanete zľavu. Aj takto jednoducho sa dá spoločne s Tchibo prispievať k udržateľnému pestovaniu kávy.
Text a foto: Tchibo