Ako byť rýchlejší na bicykli? Nepotrebujete lepší bicykel, stačí správne nafúkať kolesá!
Chceli by ste sa stať rýchlejším cyklistom, ale pri pohľade na drahé cyklistické vybavenie, ktoré by vám ušetrilo nejaké tie sekundy, prípadne minúty, sa vám pretočia oči a peňaženka zaplače? Máme pre vás tipy, ktoré vás zrýchlia zadarmo!
Ľahká a aerodynamická cyklistická výbava vám môže pomôcť k rýchlejším časom a vyššej udržateľnej priemernej rýchlosti na vašom dvojkolesovom tátošovi. Ale nie je to len ľahký bicykel, ktorý vám k tomuto cieľu dopomôže. Ľahký bicykel totiž môže znamenať pomerne značné vybielenie vášho účtu. My sme však prišli na to, že je dosť spôsobov, ako byť rýchlejší a zadarmo.
Poriadne sa zapnite
Šliapete do pedálov po rovine a dole kopcom skrčení nad riadidlami a snažíte sa dosiahnuť aeropozíciu, vďaka ktorej lepšie poletíte? Určite si dajte pozor na to, aby ste boli dobre zapnutí – ak bude za vami viať vaša vetrovka, veľmi ste si nepomohli. To isté platí aj o drese. Čím upnutejšie, tým lepšie.
Využívajte gravitáciu
Nemá veľmi zmysel byť rýchly do kopca, ak to, čo ste si odmakali smerom nahor, stratíte v zjazde. Trénujte svoje zjazdárske zručnosti a sústreďte sa na to, aby vaša jazda bola uvoľnená a plynulá – tak pôjdete nielen najrýchlejšie, ale aj najbezpečnejšie.
Keď sa vydáte na intervalový tréning do kopcov, vyberte si úsek s ostrými zákrutami, ktorý budete jazdiť stále hore a dole, aby ste prirodzene trénovali aj zjazdovanie. Hmotnosť prenášajte na vonkajšiu vystretú nohu – aby ste na vnútornej strane mali priestor na klopenie a nezavadzal vám pri tom pedál. Zvážte, či nezaradíte ťažší prevod (o jeden-dva stupne), aby ste sa pri výjazde zo zákruty mohli ešte poriadne oprieť do pedálov a vystreliť z nej.
Inšpirácie na teplé textílie pre rok 2024
Pedálujte efektívne
Vaše pedálovanie bude efektívnejšie, ak nebudete hýbať vrchnou časťou tela – budete tak šetriť energiu, ktorú môžete využiť na samotné šliapanie. Ak vám nemá kto dať spätnú väzbu, sledujte svoj posed v zrkadle pri jazde na trenažéri, spinneri, prípadne na valcoch. Taktiež si dajte pozor na pozíciu svojich kolien pri pedálovaní. Kolená vytŕčajúce do strán vás môžu veľmi spomaliť.
Nevozte so sebou špinu
Blato pridáva nadbytočnú hmotnosť a poľahky môže anulovať gramy, ktoré ste ušetrili vďaka ľahšiemu výstroju. Osobitnú pozornosť venujte reťazi. Nemala by byť špinavá a mala by byť namazaná – reťaz v dobrom stave vám, samozrejme, tiež dopomôže k vetru vo vlasoch.
Naučte sa jazdiť v balíku
Pri jazde v skupine ušetríte veľmi veľa energie. Podľa výskumov by energetická úspora tých v závese mala byť až 30-40 percent v porovnaní s tými, ktorí jazdia na čele. Aby ste z hákovania vyťažili maximum, musíte sa naučiť jazdiť bezpečne vo vzdialenosti približne 15 cm od zadného kolesa cyklistu pred vami. Nacvičujte si to s cyklistami, ktorých poznáte a dôverujete im.
Pozor na koláčiky
Odľahčenie vášho bicykla o pár stoviek gramov je vcelku zbytočné, ak váš pás prekypuje ich hojnosťou. Vaša telesná hmotnosť je veľmi dôležitá hlavne pri jazde v kopcoch. Zamerať by ste sa mali hlavne na zvýšenie sily smerom k zníženiu hmotnosti.
Je samozrejmé, že ak dáte dole nejaké kilečká navyše, zlepší sa aj vaša aerodynamika. Dajte dole tri kilá a môžete zvýšiť svoju rýchlosť tak, ako keby ste svoju výbavu vyšperkovali o aeroprilbu, ktorá vám na 40 kilometroch môže ušetriť približne minútu.
Naučte sa piť
Zvyknite si na pravidelný pitný režim. Dokonca aj počas chladnejších dní je dôležité dopĺňať tekutiny stratené dýchaním, potením a močením.
Vypite jeden až dva poháre vody pred tréningom a počas aktivity pravidelne popíjajte: za hodinu by ste mali prijať 500 až 1 000 ml. Tento údaj sa vám môže zdať prehnaný, ale obzvlášť počas teplých dní veľkú časť toho len vypotíte.
Pokles tekutín o dve-tri percentá (1.5-2 kg u 70-kilového cyklistu) bude mať za následok pokles výkonnosti o tri-sedem percent.
Na posede záleží
Na dlhých rovinatých úsekoch, prípadne pri jazde v silnom protivetre sa prikrčte k riadidlám a naučte sa držať lakte čo najnižšie.
Nafúkajte správne
Na podhustenom kolese budete pomalší, zvýši sa riziko defektu a zhoršuje ovládateľnosť bicykla. Ak však nafúkate viac, ako by ste mali, vašej jazde bude chýbať komfort a takisto môžete zaznamenať problémy s ovládaním svojho dvojkolesového tátoša. Ak máte 75 kíl, mali by ste fúkať svoj cestný bicykel približne na 100 psi, 90-kilový cyklista asi na 120 psi a 60-kilovému postačí 80 psi.
Zlepšite dýchanie
Väčšina cyklistov nadmerne používa svaly hrudného koša na nadychovanie a vydychovanie, ale vaše brušné svaly môžu túto prácu vykonávať efektívnejšie, takže snažte sa dýchať „bruchom“. Zhrbené plecia redukujú kapacitu pľúc, takže šírka vašich riadídiel by mala byť na cestnom bicykli približne šírku pliec, na horskom si môžete dovoliť viac.
Text: Redakcia
Foto: Shutterstock