Defekt na bicykli zvládnete opraviť aj sami!

Poznáte to. Konečne ste sa uvoľnili od všetkých povinností a vybrali sa na bicykli na vytúžený výlet, keď sa vám ho pokúsi zmariť najčastejšia porucha – defekt.

Nezúfajte nad pokazeným dňom a vyhrňte si rukávy. Takúto opravu poľahky zvládnete. Musíte však na ňu byť vopred pripravení a voziť so sebou povinné náradie a náhradné diely.

Na opravu defektu je nevyhnutná výbava v podobe pumpy, náhradnej duše, záplaty, lepidla, brúsneho papiera, liehu, multikľúča a montpáky. Pokojne ich pri sebe neustále noste v kapse na bicykli, prípadne v ruksaku.

Ako postupovať, keď príde k najhoršiemu?

V podstate nejde o žiadnu vedu a defekt zvládnete opraviť aj v prípade, že nie ste dvakrát technicky zdatní. Celý postup má niekoľko základných bodov:

1. Zhoďte koleso z bicykla

Vybrať koleso z rámu alebo vidlice je pomerne jednoduché. Ideálne je otočiť si bicykel hore nohami a položiť ho na riadidlá a sedadlo. V súčasnosti má väčšina bicyklov takzvané rýchloupináky, ktoré celý proces uľahčujú. Povolíte páčku, uvoľnite matičky rýchloupínka a koleso je vonku. Avšak pozor, ak máte V-brake brzdy, je nevyhnutné, aby ste ich najprv uvoľnili.

Postupujte tak, že brzdu stlačíte prstami smerom k sebe a zhodíte vodítko z drážky čeluste. V prípade, že máte kotúčové brzdy, stačí koleso vytiahnuť, ale dajte si pozor, aby sa brzda omylom nestlačila počas manipulácie s kolesom.

Defekt zvládnete opraviť aj v prípade, že nie ste dvakrát technicky zdatní. Foto: Shutterstock.

2. Demontujte plášť

Zo zloženého kolesa teraz vypustite zvyšný vzduch, ak sa ešte nachádza v duši. Na to, aby ste zložili plášť z kolesa, potrebujete montpáky, najlepšie viac kusov. Väčšinou si jednou montpákou podoberiete plášť a páčku zachytíme o niektorý špic a druhou postupne vyberiete plášť z ráfika, väčšinou stačí jedna strana. Uvoľnite ventil ak má poistnú matičku a vyberte dušu z plášťa.

3. Oprava = lepenie

Najdôležitejšou časťou je nájsť teraz poškodené miesto. Najjednoduchšie je nechať sa viesť unikajúcim vzduchom. Preto dušu mierne nafúkajte a hľadajte miesto úniku vzduchu. Ak ide o príliš malú dierku, ideálnym pomocníkom je voda, ktorá jasne ukáže, kde je miesto úniku..

Lepenie duše sa odporúča výhradne podľa návodu výrobcu. Miesto defektu však musíte najprv zdrsniť brúsnym papierom či škrabkou a následne zbaviť nečistôt a mastnoty. Potom už nanesiete lepidlo, počkáte 2-4 minúty a aplikujete záplatu. Pevne ju pridržte, kým sa neprilepí. Pre rýchlejšie lepenie existujú aj samolepiace záplaty, kde odpadá nutnosť nanášania lepidla.

4. Kontrola plášťa a jeho obutie

Skontrolujte, či v plášti neostalo zapichnuté to, čo spôsobilo defekt – sklo, ostrý drôt – a mohlo by opravenú dušu opäť poškodiť. Nasaďte jednu stranu plášťa, ak ste ho dali dole celý, vložte jemne nahustenú dušu a nasaďte aj druhú stranu. Plášť rukami usaďte rovnomerne do stredu a skontrolujte, či nie je niekde duša pricviknutá medzi plášťom a ráfikom.

Pomocou pumpy koleso nafúkame približne do tretiny, všetko opäť skontrolujte a dofúkajte. Defekt je už konečne minulosťou. Bežný tlak je pri detskom bicykli okolo 1 baru, horský bicykel vyžaduje 2,5 až 3,5 baru, crossový bicykel 4 až 5 barov a cestný 6 až 10 barov, tieto informácie najdete väčšinou aj na bočnej strane plášťa.

Jazdiť sa dá aj bez duše

Aby ste sa vyhli podobným peripetiám a zbytočnému stresu, na trhu je už mnoho možností ako jazdiť bez duše a tak väčšinu defektov eliminovať. Vtedy sa používa Latexové mlieko/tmel, ktoré sa plní priamo do bezdušových plášťov a funguje na nasledovnom princípe – ak počas jazdy dôjde k defektu, tmel začne unikať cez vzniknutý otvor a pri styku so vzduchom “vulkanizuje” a dokáže utesniť dierku s priemerom až do 6 milimetrov do desiatich sekúnd. 

Foto: SK PROFI BIKE.

V prípade, že však vznikne otvor s rozmerom väčším ako 6 milimetrov, budete potrebovať niečo iné ako latexové mlieko. Sada na opravu bezdušových plášťov je v taký čas priam na nezaplatenie. Zahŕňa samostatné náradie na čistenie otvoru a vkladanie utesňovacieho knôtu, vrátane piatich náhradných opravných knôtov. 

Foto: BBBcycling.
Foto: BBBcycling.

Tie si však viete dokúpiť aj samostatne a doplniť tak nimi sadu na opravu, aby vás už nič nezaskočilo.

Foto: SK PROFI BIKE.

Text: SK PROFI BIKE
Foto: Shutterstock, BBBcycling, SK PROFI BIKE

1/1
Zavrieť reklamu