Predsezónny servis bicykla
V čase nástupu bicyklovej sezóny sa všetci stretávame v rade na servis bicyklov a čudujeme sa, prečo tak dlho čakáme na jeho opravu. V sezóne a hlavne na jej začiatku to trvá najmenej týždeň, často aj mesiac. A to najmä vtedy, keď je pekné počasie a my sa chceme ísť bicyklovať.
Náš krásavec pritom ležal zapadnutý prachom v garáži celú zimu presne tak, ako sme ho tam odložili na jeseň. Naučme sa teda radšej využívať voľné termíny cykloservisov v predsezónnom období, kedy je najvhodnejší čas na skontrolovanie celého bicykla. V pekných jarných dňoch na ňom potom môžeme bez akýchkoľvek obáv vyraziť na výlet.
Čo treba žiadať od servisu
Cena za servis je rôzna a zároveň vždy ovplyvnená technickým stavom nášho bicykla (opotrebovaním) a jeho typom. Ceny vo veľkých mestách bývajú spravidla vyššie než v menších.
Ale dávajte si pozor: čo je lacné, nebýva vždy aj dobré.
Niektoré cykloservisy však ponúkajú rôzne zľavy na servis a dokonca aj materiál v zimnom alebo predsezónnom období. Na druhej strane mávajú rôzne balíčky služieb, ktoré nie vždy obsahujú to, čo potrebuje váš bicykel. Vtedy platíte za to, čo nepotrebujete a doplácate za ďalšie úkony. Alebo ostane nepovšimnuté práve to, čo bolo nutné opraviť, nastaviť či vymeniť.
Odporúčame preto celkovú kontrolu bicykla, ktorá zahŕňa kontrolu všetkých jeho častí a ich prípadný servis. Pred návštevou servisu takisto nezaškodí vyskúšať si bicykel, ak je pojazdný, aby ste vedeli upozorniť na jeho chyby či nedostatky. Skúsený mechanik vám vie prezrieť bicykel počas niekoľkých minút a povedať vám, čo je na ňom opotrebované, čo treba vymeniť, prípadne rozobrať, a kde sa vyžaduje servis. No vždy mu pomôže a uľahčí prácu, ak mu poviete, s čím bol problém, čo nefungovalo, vŕzgalo či pukalo, podobne ako pri návšteve u lekára.
Najčastejšie opotrebované súčiastky
Reťaz
Jej životnosť je približne 700 až 1 500 km v závislosti od údržby a spôsobu jazdy. Pravidelne čistená a mazaná reťaz vydrží pri frekvenčnom jazdení najdlhšie. Naopak špinavá pri silovom jazdení najkratšie.
Prevodníky a kazeta (ozubené kolieska)
Opotrebúvajú sa presne tak rýchlo ako reťaz a zväčša pri jej výmene je nevyhnutné meniť aj niektoré z nich. Čím viacej zubov má koliesko, tým je jeho životnosť dlhšia v závislosti od jeho používania.
Brzdové platničky/gumičky
Ich opotrebovanie je vidieť na prvý pohľad. Vhodné je vymeniť ich asi pri 75-percentnom opotrebovaní brzdnej zmesi, aby nepoškodili brzdové kotúče/brzdové plochy ráfikov.
Plášte a duše
Ak je dezén plášťov popraskaný, viditeľne opotrebovaný či deravý je dobré ho vymeniť. Takisto ak dostávate často defekty, môžu byť v plášti pozapichované drobné tŕne, ktoré nemožno vidieť, a prejavia sa až po nafúkaní kolesa pomalým sfukovaním. Duše by mali držať stály tlak aspoň dva týždne. Viackrát lepené duše odporúčame tiež vymeniť.
Kabeláž (lanká a lanovody)
Ak majú lanká zvýšené trenie v bowdenoch (lanovodoch), je dobré vymeniť celú kabeláž, inak nebude radenie presne fungovať. To isté platí, ak je kabeláž akokoľvek poškodená. Odporúčame meniť ju aspoň raz za rok!
Ložiská
Poškodené ložiská v nábojoch kolies, hlavovom a stredovom zložení sa prejavujú trhavým chodom, vôľou či pukaním. Náboje kolies možno opraviť, no poškodené stredové osky sa vždy vymieňajú za nové.
Kolesá
Vycentrovanie kolies a správne napnutie špíc je dôležité pre životnosť kolesa a vašu bezpečnosť. Osmička či uvoľnenie niektorých špíc môžu spôsobiť praskanie výpletu. Ak vám praskne trikrát špica na kolese, je to znak, že koleso treba vypliesť novými špicami.
Nezabudnite ani na komfort
Stačí vymeniť iba niekoľko súčiastok. Ergonomické či penové držadlá vám pomôžu od tŕpnucich prstov. Správna šírka sedla a jeho tvar uľavia vášmu ubolenému zadku. A bolesti či únave chrbta pomôže zmena posedu – napríklad s inou dĺžkou predstavca.
Typy sadzieb a servisov | Priemerná cena (€) |
hodinová sadzba, od ktorej sa odvíja cena servisu | 16 až 35 |
predsezónny priemerný servis, bez náhradných dielov | 50 až 80 |
kontrola bicykla s nastavením prevodov a bŕzd, docentrovaním kolies a premazaním reťaze | 25 až 35 |
kontrola bicykla s jemným doladením | 15 až 25 |
Základný prehľad jednotlivých servisných úkonov | Priemerná cena (spodná hranica v €) |
centrovanie kolesa | 5 |
nastavenie prevodov | 5 |
nastavenie brzdy | 4 |
generálna oprava náboja | 8 |
generálna oprava/výmena stredového zloženia | 9 |
generálna oprava/výmena hlavového zloženia | 6 |
výmena plášťa/duše | 5 |
generálna oprava hydraulickej brzdy | 7 |
výmena kabeláže | 7 |
výmena kazety | 4 |
výmena reťaze | 3 |
servis odpruženej vidlice | 30 |
servis tlmiča | 50 |
Najpoužívanejšie náhradné diely a ich cena (€) | Trekking 28“, 8 koloV- brzdy |
Trekking 28“, 9 kolodisc – mech. brzdy |
Mtb 26“, 9 kolo,disc – hydr. brzdy |
Mtb 26“, 10 kolo,disc – hydr. brzdy |
reťaz | 12 | 18 | 18 | 25 |
kazeta | 14 | 27 | 27 | 58 |
prevodník 22/24 zubov | 6 | 8 | 8 | 12 |
prevodník 32/36 zubov | 11 | 20 | 25 | 35 |
kabeláž | 15 | 18 | 12 | 12 |
brzdové gumičky/platničky | 4 | 14 | 14 | 14 |
plášte | 13 | 15 | 15 | 30 |
duše | 4 | 4 | 4 | 4 |
držadlá | 5 | 5 | 5 | 10 |
pedále | 12 | 12 | 18 | 25 |
ložiská do náboja | 6 | 6 | 12 | 14 |
stredová oska/ložiská | 7 | 7 | 15 | 32 |
Text: Lukáš Booc
Foto: Martin Matula