Vodík: Budúcnosť áut?
Pomaly, ale isto sa posúvame čoraz bližšie k zelenšej budúcnosti. Čo to znamená? Jednou z možností je prechod od spaľovacích motorov
k vodíkovému pohonu.
Meniaca sa klíma Zeme znamená, že aj naše autá sa musia zmeniť, čo je dôvod, prečo sú elektrické autá čoraz populárnejšie, a vodíkové palivové články sa stávajú ďalším významným hráčom v zelenšom motorizme.
Máme veľa dobrých správ – a jednou z nich je tá o vodíku.
Ide o najbežnejší prvok na Zemi a dá sa získať z vody, zemného plynu, biomasy a mnohých iných zdrojov. Nie je toxický, teoreticky ho máme neobmedzené množstvo a vozidlá jazdiace na vodíkový pohon vypúšťajú emisie len v podobe vody a tepla – nie skleníkových plynov.
Vodíkové autá majú tiež pôsobivý dojazd v porovnaní s elektrickými autami, ktorý sa často vyrovná konvenčným autám, sú tiché a dajú sa natankovať aj za päť minút. Elektrické autá sa momentálne plne nabijú za niekoľko hodín.
Z tej negatívnejšej stránky je podstatné to, že v súčasnosti sa vodík často získava pomocou fosílnych palív, čo sa bude musieť zmeniť, ak chce vodík plne nahradiť benzín či diesel – už sa však vyvíjajú spôsoby získavania vodíka na báze biomasy, slnečnej či veternej energie.
Stláčať, prevážať a skladovať vodík si vyžaduje veľa energie a obnoviteľné zdroje energií nemusia byť vždy efektívne. Ani infraštruktúra zásobovania vodíkom zatiaľ nie je vybudovaná, aj keď aj na tejto záležitosti sa už pracuje.
Či sa teda presadí vodík v oblasti osobnej dopravy, hromadnej dopravy, v nákladnej doprave, prípadne vo všetkých týchto oblastiach, ukáže až čas. Ale viaceré spoločnosti, ako je napríklad Hyundai, už dnes dokazujú, že patria k absolútnej špičke v oblasti inovácií a progresívnych technológií budúcnosti.
Až 70 % automobilov s palivovým článkom jazdiacich v Európe vyrobil Hyundai.
Thomas A. Schmid, prevádzkový riaditeľ Hyundai Motors Europe, 2018
Tajomstvá technickej prípravy lyží
Vodíkové vozidlá Hyundai
Efektívne osobné autá
Hyundai NEXO s vodíkovým pohonom prekonal métu 1 000 predaných vozidiel v Európe a právom. Má dojazd 666 km (ide o najväčší dojazd s týmto druhom pohonu a je porovnateľný s autami so spaľovacími motormi), nevypúšťa žiadne tuhé emisie ani CO2 a disponuje aj technológiou autonómneho parkovania. Do roku 2025 má Hyundai uviesť na trh až 18 automobilov s ekologickým pohonom vrátane vodíkového.
Ekologický autobus
Autobusy ELEC CITY Fuel Cell začal Hyundai používať v Južnej Kórei ešte v roku 2019 a testujú sa už aj v Európe. Majú dokázať, že autobusy na vodíkový pohon sú efektívnym riešením aj pre komerčnú osobnú dopravu. Očakáva sa, že autobusy ELEC CITY s palivovými článkami ročne znížia emisie CO2 o rovnaké množstvo, aké je viazané na 1 500 hektárov lesa za jeden rok.
Vodíkový nákladiak
46 nákladných áut XCIENT Fuel Cell, ktoré sú nasadené v komerčnej prevádzke vo Švajčiarsku, prekonalo 1 milión prejdených kilometrov za 11 mesiacov a emisie CO2 sa vďaka tomu znížili o 631 ton. Do roku 2025 má Hyundai v pláne vyrobiť až 1 600 nákladných vozidiel a rozšíriť svoju pôsobnosť aj na severoamerický trh.
Kvíz | Spoznáte slovenské hrady a zámky podľa jednej fotky?
Foto: Hyundai