Mesto Trnava – citlivé prepojenie starého s novým
Trnava bola prvým mestom na území dnešného Slovenska, ktoré dostalo v roku 1238 výsady slobodného kráľovského mesta. Ani po vyše ôsmich storočiach vývoja toto mesto svojou unikátnosťou nezaostáva.
Trnava je síce len stredne veľké mesto s približne 70-tisíc obyvateľmi, spolu sa v nej však nachádza trinásť chrámov, čo je skutočne zaujímavé číslo. Jedenásť z nich patrí rímskokatolíckej cirkvi, jeden evanjelickej a posledný je židovskou synagógou. Na najvýznamnejšie z nich sa oplatí ísť pozrieť na vlastné oči.
Mesto je prívetivé prechádzkam, pretože je rovinaté a môžete sa ním potulovať celý deň bez výraznejšieho pocitu únavy. V prípade, že sa sem vyberiete na jar alebo v lete a prídete na viac dní, určite nevynechajte možnosti cyklistiky. V Trnave a celom Trnavskom kraji totiž nájdete stále sa zväčšujúcu sieť cyklotrás a cyklochodníkov, takže si na bicykli môžete pozrieť ako mesto, tak aj bližšie či vzdialenejšie okolie.
Zima v Žilinskom kraji
Prečo práve malý Rím?
Pre všetkých, ktorí netušia, prečo má Trnava prezývku práve „malý Rím“, je vysvetlenie vskutku prosté. Trnava je na Slovensku jedno z najdôležitejších centier rímskokatolíckej cirkvi a stojí tu množstvo jej kostolov, takže mesto dostalo túto prezývku.
Patrí tiež medzi najstaršie mestá na Slovensku (prvá písomná zmienka je z roku 1211) a história Trnavy je skutočne bohatá. Zároveň je krajským mestom, 7. najväčším v krajine a leží v centre Trnavskej pahorkatiny. Toľko zopár základných faktov.
Bohatá história mesta zanechala výrazné stopy – množstvo architektonických a kultúrnych pamiatok. Napríklad taká prechádzka historickým centrom, ktoré tvorí mestskú pamiatkovú rezerváciu, poskytuje možnosť zoznámiť sa s pozoruhodným architektonickým súborom, ktorý sa tu formoval niekoľko storočí.
Takmer pravidelný pôdorys centra mesta je vymedzený mestským opevnením, ktoré kopíruje nádherný parčík. Ak teda máte radi kultúru, históriu a pamiatky na každom kroku, do Trnavy sa určite oplatí zájsť.
Ako chodiť do hôr a predísť nehodám
Hodinová veža
Jednou z najzaujímavejších pamiatok mesta je renesančná dominanta centra z roku 1574. Hodinová veža sa nachádza na rohu Trojičného námestia a dobre ju vidno aj zo širokej promenády Hlavnej ulice.
Ak nemáte strach z výšok, môžete po zaplatení symbolického vstupného vystúpiť až nahor k hodinám a pokochať sa výhľadom na celé mesto. Cestou si prezriete nielen múzejnú expozíciu, ale i srdce veže – hodinový stroj z dielne Franza Langera, ktorý sa aj dnes pýši len 30-sekundovou odchýlkou za 24 hodín.
Tristokilové srdce tlčie v mestskej veži už od roku 1729. Kolos visí na 30-metrovom lane a spúšťa sa v priestore zaskleného hranola.
Najkrajšie a najdlhšie odbíjanie môžu obyvatelia Trnavy, ale aj návštevníci počuť o 12. hodine. O srdce mestskej veže sa už po štyri generácie stará mužská vetva rodiny Nemčekovcov.
Samozrejme, že okrem presného času mala veža aj ochrannú funkciu, a to nielen proti Tureckej hrozbe, ale mala najmä ochrániť Trnavčanov od najväčšej hrozby tej doby – ohňa. Veža disponovala poplašnou signalizáciou v podobe zvonov.
Mestu sa podarilo uchovať dva zvony z roku 1692. Okrem zvonov na veži používali aj hlasné trúby, ktoré mali na starosti strážnici. V čase požiarov trúbami hlásili oznamy o požiaroch, a to nielen v slovenčine, ale aj v nemčine.
Nádvorie Nádvorie
Nie, v nadpise sme neurobili preklep, pretože novozrekonštruované nádvorie sa naozaj volá Nádvorie. Je to nový verejný priestor a nádherný architektonický projekt, ktorý citlivo spája precízne obnovené historické prvky s modernou architektúrou.
Vchod nájdete na Trojičnom námestí „o dve kaviarne nižšie“ od mestskej veže. Je to príjemné miesto na stretnutia s priateľmi, miesto na tvorivosť či možnosť zúčastniť sa pestrého kultúrneho programu.
Okrem milého obchodíka Kumšt, kde si každý vyberie nejakú drobnosť, šperk, odznak či kozmetiku, tu nájdete aj remeselnú pekáreň Chlieb so vstupom aj zo Štefánikovej ulice či bezobalový obchod Dóza.
Trnavská beer & bistro Akademia ponúka špičkovú kuchyňu, tankové pivo v najvyššej kvalite a výber lokálnych vín. Šéfkuchár Lukáš Hesko pracuje so sezónnymi surovinami a vytvára neformálne a chutné menu, ktoré je kvalitné a inovatívne. Pri svojej návšteve preto určite nevynechajte ani toto vskutku unikátne miesto.
Viete, ako posilniť svoju imunitu?
„Čínsky múr“ Slovenska
Prechádzka mestom Trnava sa zväčša nesie v sprievode pozostatkov mestského opevnenia. Pri slove pozostatky sa však nenechajte zmiasť, nejde o hŕbu kameňov, ale o vskutku veľkolepé dielo, ku ktorému bol zub času milosrdný.
Výstavba trnavských hradieb bola začatá v prvej polovici 13. storočia a svojho času patrila k najväčším stavebným projektom Uhorska, na ktorú bolo spotrebovaných až 4,3 milióna tehál.
Najskôr boli postavené štvorhranné obranné veže, neskôr vodná priekopa a obranný val. Do mesta sa vstupovalo štyrmi bránami a tento hradobný systém plnil svoju obrannú funkciu až do 18. storočia. Dnes patria tieto hradby medzi najvýznamnejšie pamiatky Slovenska i Európy, a to aj vďaka tomu, že sa zachovali v mimoriadne zachovalých dlhých úsekoch.
Najzaujímavejšou časťou je nesporne prepojenie s moderným prvkom obchodného centra s futbalovým štadiónom, ktoré je dôkazom, že starobylé a novodobé prvky môžu stáť bok po boku bez rušivého dojmu.
Cestu k dobrému vínu sa vždy oplatí merať, a to platí aj v prípade Trnavy, na ktorej okraji sídli už 15 rokov vinárstvo MRVA & STANKO, z ktorého si určite odneste aspoň jeden lahodný suvenír.
Určite navštívte
Obchodík Kumšt
Kumšt je obchod plný pekných a originálnych vecí od lokálnych tvorcov a dizajnérov.
Je jedno, kto do Kumštu vstúpi, všetci si dokážu nájsť svoj originálny kúsok. A čo je celkom unikátna vec, dizajn je tam stále čerstvý: každé tri mesiace sa tovar obmieňa a vystavuje sa nová séria produktov od ďalších dizajnérov.
www.kumsttrnava.sk
Západoslovenské múzeum
Múzeum bolo zriadené v roku 1954 ako Krajské múzeum a malo vlastivedný charakter.
V roku 1960 bol názov múzea zmenený na Západoslovenské múzeum. V súčasnosti múzeum spravuje na území historického mestského jadra v Trnave štyri budovy, z toho sú tri národnými kultúrnymi pamiatkami.
Vo svojom múzejnom zbierkovom fonde ochraňuje viac ako 160 000 predmetov kultúrneho dedičstva.
www.zsmuzeum.sk
Na týchto 12 tatranských chát sa môžete vybrať aj počas zimnej uzávery. Viete, o ktoré ide?
Katedrála sv. Jána Krstiteľa
Prvá ranobaroková stavba na Slovensku patrí k najkrajším v Európe. Postavili ju talianski architekti Pietro a Antonio Spazzovci. Tvorila súčasť univerzitných budov.
Skvostom interiéru je pôvodný celodrevený hlavný oltár z roku 1640, ktorý je vysoký 20,3 m a široký 14,8 m. Oltár je bohato zlátený a polychrómovaný, tvoria ho tri oltárne obrazy, 27 sôch svätých Starého a Nového zákona v nad – životnej veľkosti a viacero malých sošiek.
www.abu.sk
Mestom na bicykli
Elektrobicykle Arboria bike nepoužívajú žiadne zámky ani reťaze. Proti nepovolenému používaniu sú chránené zablokovaním a sú neustále na diaľku monitorované.
Správna výpožička pomocou mobilnej aplikácie zablokovanie zruší a môžete sa poho – dlne odviezť. Ideálne na spoznávanie mesta.
www.arboriabike.sk
Aké lyže sú pre mňa najvhodnejšie?
Odkiaľ a o koľkej?
Na cestu do Trnavy si môžete zvoliť vlakové spojenie zo smerov:
• Na úseku Bratislava – Trnava a späť je zabezpečený denný dvojhodinový taktový systém vlakovej dopravy, počas dopravnej špičky zahustený hodinovo – vlaky kategórie Os, R/RR.
V pracovných dňoch sú na uvedenom traťovom úseku vedené v hodinovom intervale dve linky vlakov kategórie Os: Bratislava hl.st. – Trnava a späť a Bratislava-Nové Mesto – Trnava a späť (z Bratislavy premávajú vlaky kategórie Os dvakrát za hodinu). V pracovných dňoch sú vedené v hodinovom takte aj vlaky kategórie R a RR v čase dopravnej špičky doplnené vlakmi kategórie REX (počas pracovných dní, v čase dopravnej špičky je umožnené spojenie Bratislava – Trnava a späť 4-krát za hodinu).
• Na úseku Žilina – Trnava a späť je zabezpečený denný dvojhodinový taktový systém vlakov kategórie R/ RR, počas dopravnej špičky zahustený
hodinovo. V pracovných dňoch je zabezpečený denný hodinový systém vlakov kategórie R/RR.
• Na trati Galanta – Trnava a späť je zabezpečený denný dvojhodinový systém vlakov kategórie Os, v čase dopravnej špičky zahustený hodinovo. Zároveň sú na uvedenej trati vedené vybrané priame vlaky Galanta – Trnava – Bratislava-Nové Mesto a späť.
• Na trati Kúty – Trnava a späť je zabezpečený denný dvojhodinový systém vlakov kategórie Os, v čase dopravnej špičky zahustený hodinovo. Bližšie informácie ohľadne cestovania vlakom nájdete na www.zssk.sk.
Kompletný program Svetového pohára v alpskom lyžovaní. Ako tento rok dopadne Petra Vlhová?
Text: Ivana Budajová
Foto: Miro Pochyba