Ako si kúpiť správny bicykel
Bicykel, vynález 19. storočia, bol dlho záležitoťou, ktorú si mohli dovoliť len tí najbohatší. Boom cyklistiky posledných desaťročí sa však pričinil o to, že svet zaplavili výrobcovia bicyklov, ktorých snahov je získať si čo najviac klientov.
A tak vám zväčša jedna značka ponúka modelové rady, ktorých najlacnejšie kúsky sú relatívne cenovo dostupné a na druhej strane svojho produktového rebríčka predstavuje top modely, ktoré sú niekedy drahšie ako auto.
Rozmach cyklistiky do šíreho sveta sa pričinil k tomu, že v dnešnej dobe nájdete viacero druhov bicyklov v rôznych odvetviach tohto športu. Ak chcete mať z bicyklovania skutočný zážitok, musíte si vybrať bicykel, ktorý spĺňa viacero požiadaviek. Ako sa v tom všetkom zorientovať? My vám poradíme.
Kde chcete jazdiť?
Najdôležitejšou otázkou, ktorú si musíte zodpovedať je kde chcete jazdiť, resp. na čo chcete bicykel využívať. Ak si ujasníte tento základ hneď na začiatku, uľahčíte prácu nielen sebe, ale aj obchodníkovi, ktorý sa vám bude snažiť pomôcť.
Nepodceňte dôležitosť odpovede na túto otázku a neriaďte sa akýmsi kvázi-trendy predstavami typu – chcem horský bicykel, lebo ho majú všetci.
Ak chcete chodiť bicyklovať na hrádzu, kúpite tak úplne zbytočný bicykel, na ktorom si jazdu po rovinatom asfalte vôbec neužijete. Pretože bohužiaľ, horský bicykel na to nie je určený.
Po meste
Ak chcete bicykel využívať ako dopravný prostriedok po meste (napríklad na cestu do práce), mestský bicykel je ideálnou voľbou. Jeho výhodou je komfortná jazda, ktorú zaručuje hlavne vzpriamenejší posed a širšie kolesá, resp. plášte.
Keďže mestský bicykel predpokladá, že naň sadnete oblečený civilne a nie v profi cyklo-oblečení, býva vybavený blatníkmi a často aj krytom reťaze, aby ste sa (tak ľahko) nezašpinili. Ak chcete k svojim jazdám pridať víkendové výlety po cestách nižšej triedy alebo po cyklochotrasách a nechcete kupovať druhý bicykel, kompromisom na zváženie je trekingový bicykel, ktorý zvládne aj nenáročný terén a odvezie vás aj pohodlne mestom.
Po asfaltových cestách
Ak sú vaše ambície športovejšieho charakteru a vaše cyklistické výlety sa budú odohrávať na asfaltových cestách, ani neuvažujte a siahnite po cestnom bicykli. Natiahnutejši posed, úzke plášte, iné prevody, nižšia váha… Vďaka tomu všetkému budete na ceste oveľa rýchlejší ako na trekingovom alebo horskom bicykli. Ak chcete napríklad chodiť bicyklovať na asfaltovú hrádzu, na cestnom bicykli si jazdu oveľa viac užijete.
Menší problém môže nastať pri jazde v kopcoch. Klasické cestné bicykle majú len dva prevodníky (v porovnaní s troma na väčšine horských bicyklov), čo znamená, že máte k dispozícii ťažšie prevody a ak nemáte v nohách silu, do kopca to neutiahnete. Dobrou správou ale je, že cestné bicykle bývajú aj s trojprevodníkom. Ak teda moc nejazdíte, požadujte cestný bicykel s trojprevodníkom.
Po neupravených cestách
Neupravené cesty predstavujú širokú oblasť. Poďme sa na ňu pozrieť zbližša. Ak chcete bicykel, ktorý zvládne aj náročný terén, poobzerajte sa po horských bicykloch. Široké plášte a pruženie sa starajú o váš komfort aj v rozbitom a členitom teréne.
Horský bicykel sa vďaka svojej geometrii dobre ovláda a preto sa s ním môžete na lesných chodníčkoch do vôle “vyhrať”. Ak nie ste veľmi dobrodružný typ a radšej budete jazdiť v nenáročnom teréne – napríklad po poľných cestách, resp. štrkových cestách, bude vám stačiť aj krosový bicykel a ak sa vaše bicyklovanie neupravenými cestami zredukuje na asfaltové cesty nižšej triedy, prípadne cyklochodníky, postačí vám trekingový bicykel, ktorý často máva aj také vymoženosti ako napríklad nosič na batožinu, čo pri celodenných výletoch oceníte.
Cena
Pred kúpou bicykla by ste mali vedieť, že cena nového “skutočného” bicykla ide od 250 € nahor. Samozrejme, zoženiete aj lacnejšie. Ale tie vám naozaj neodporúčame. Nad touto cenovou hranicou už zoženiete bicykle, ktoré nie sú prehnane ťažké a ich komponenty aj niečo vydržia. Ako vždy, odchýlky v cene sú zapríčinené aj (ne)zvučnosťou danej značky.
TIP: Váha bicykla je skutočne dôležitá. Ak si chcete jazdu užívať a nevytrápiť sa v kopcoch, radšej si ešte nejaké to euro priplaťte a siahnite po ľahších dvojkolesových tátošoch. Platí, že čím vyššie s cenou pôjdete, tým sa bude váha bicyklov znižovať.
Výber obchodu
Výberu bicykla predchádza výber obchodu. Ak to aj s bicyklovaním nemyslíte obzvlášť vážne, určite vám neodporúčame nechať sa nalákať na “fantastické” akcie v supermarketoch.
TIP: Radšej si to namierte do špecializovaného bicyklového obchodu a predtým si pokojne zistite na rôznych internetových cyklistických fórach spokojnosť zákazníkov so službami a prístupom konkrétnych obchodov a obchodníkov.
Špecializovaný obchod
Dajte na pocity. Pozitívne referencie sú síce jedna vec, ale aj tak počúvajte svoje “srdce”. Dôležité je, aby ste sa v obchode dobre cítili. Ak zablúdite do vysoko špecializovaného obchodu, kde si na vás obchodník precvičí celý bicyklový slang, môžete sa cítiť trochu stratene. Ak sa neprispôsobí vašej znalosti, radšej sa slušne rozlúčte. Najideálnejším miestom pre výber bicykla je obchod, kde s vami personál bude komunikovať v zrozumiteľnom jazyku a jednou z jeho prvých otázok bude, kde chcete bicyklovať.
TIP: Výhody špecializovaného obchodu uhádnete aj sami. Odborné rady sú len jedna časť. Druhá je fakt, že pri používaní bude váš bicykel čoskoro potrebovať nejaký druh servisu. Ak budete spokojný s obchodom, budete sa tam radi vracať. A ako stály zákazník môžete pri servisných prácach dostať aj zľavu.
Navyše, v špecializovanom obchode by sa mal obchodník presvedčiť, že bicykel je dobre poskladaný a nastavený. Niektoré obchody dokonca ponúkajú skontrolovanie nastavení vášho bicykla zhruba po mesiaci jazdenia, aby sa presvedčili, že všetko máte dobre nastavené.
Radenie a prevody
Rôzne druhy bicyklov majú rôzne počty prevodov a rôzne druhy radenia. Čo sa týka počtu prevodov, matematika je vcelku jednoduchá. Ak je váš cieľ prevažne rekreačné jazdenie a nie ste práve výkonný športovec, do kopcovitého terénu potrebujete viac prevodov a ak chcete jazdiť prevažne po rovine, stačí vám menší počet prevodov. Väčšina bicyklov má vpredu dvoj alebo trojprevodník a vzadu kazetu skladajúcu sa z niekoľkých ozubených “koliesok”.
V poslednej dobe však začal aj rozmach bicyklov, ktoré nemajú kazetu, ale viacrýchlostný náboj. Využíva sa hlavne pri mestských bicykloch a hybridoch. Sú však aj bicykle, ktoré nemajú žiadny prevod. Príkladom sú tzv. singlespeedy. Sú ideálne na jazdenie po meste, kde nemusíte riešiť prehadzovanie a môžete sa tak viac sústrediť na dopravu.
TIP: V obchode si nechajte vysvetliť ako máte prehadzovať a vyskúšajte si to ešte pri testovacej jazde pri obchode. Preklikajte sa všetkými prevodmi – ak budete na rovinke, pri najľahších prevodoch by ste mali cítiť, že idete pomaly naprázdno a musíte veľa točiť nohami. V kopcovitom teréne budete využívať práve tieto prevody a budete radi, že ich máte.
Správna veľkosť
Správnu veľkosť bicykla môžete prirovnať k správnej veľkosti oblečenia. Hoci si (zvášť my ženy) radi kupujeme oblečenie, ktoré je menšie ako naša konfekčná veľkosť s motiváciou, že schudneme :- ), pri výbere bicykla treba zabudnúť na takéto výstrelky. Tak, ako sa cítime príjemne v oblečení, ktoré nám sedí, rovnako to platí pri bicykoch. Označenie veľkosti bicykla býva buď číselná alebo podobne ako pri oblečení: S, M, atď.
TIP: Zjednodušene povedané, správny posed by mal byť vtedy, keď pri pedálovní a sedení v sedle máte koleno mierne ohnuté v najnižšej polohe pedálu. Nie je to však také jednoduché. Do hry prichádza ešte dĺžka trupu a vzdialenosť sedla od riadítok.
Dôležité je všimnúť si aj dĺžku sedlovky – každá by mala mať označené pokiaľ ju môžete vysunúť. Výhodou kúpy bicykla v špecializovanom obchode je, že dohliadnú na to, aby ste mali pod sebou správnu veľkosť. Nebojte sa požiadať o vysvetlenie ako máte mať bicykel nastavený pre správny posed. Je to dôležité nielen kvôli komfortu, ale aj kvôli zdraviu.
Odpruženie
Keď sa začali na horské bicykle montovať odpružené vidlice, bol to veľký trend a chcel ich každý. Aj keď jazdil len po asfaltovej ceste a len nákupy. Preto nad odpružením premýšľajte len za predpokladu, že budete naozaj jazdiť v teréne. Bicykel, ktorý má odpruženú len prednú vidlicu voláme hardtail alebo slangovo HT-čko, bicykel, ktorý má aj zadný tlmič sa označuje ako celoodpružuný bicykel alebo slangovo “full”.
TIP: Ak chcete bicykel s pružením, počítajte s vyššou cenou. Samozrejme, robia sa aj lacné kópie odpružených bicyklov, ale ich nevýhodou je, že odpruženie nie je kvalitné a celková váha je dosť vysoká. Preto, ak chcete spoľahlivú jazdu lesom, mali by ste počítať s počiatočným vkladom približne od 700 €. Pri fulloch sa pripravte na ešte vyššiu sumu.
TIP: Testovacia jazda
Najdôležitejšie je, aby ste si bicykel reálne vyskúšali. Na parkovisku alebo okolo obchodu. Sústreďte sa hlavne na to, ako sa na bicykli cítite. Pripravte sa na to, že predajca od vás môže požadovať zálohu alebo plnú výšku ceny bicykla v hotovosti, prípadne doklad totožnosti.
Ak sa nebudete na bicykli cítiť dobre, nebojte sa predajcovi povedať “nie”. Veď ani topánky si nekupujete hneď prvé, ktoré vyskúšate ak nemáte pocit, že vám sedia.
Text: Redakcia
Foto: Dano Veselský, Martin Matula, Shutterstock