Motory áut sa zmenšili. Trápi ich však uhlík

19. septembra 2023
Shell V Power Racing

Proti škodlivým usadeninám v motore najlepšie fungujú kvalitné palivá s aditívami.

Napriek tomu, že sa automobilový priemysel pripravuje na nástup elektromobilov, neustáva ani výskum palív a spaľovacích motorov. Príkladom je skupina Shell, ktorá zamestnáva vo vývoji stovky vedcov po celom svete. Novým fenoménom, s ktorým sa musia vedci a technológia vysporiadať, sú usadeniny, ktoré vznikajú v motore pri nedokonalom spaľovaní paliva. Ide o problém, ktorým sa zaoberajú rovnako strojári ako chemici.

Uhlíkové usadeniny sa v motoroch áut tvorili odjakživa. Od 60. rokov minulého storočia sa však motory zmenšili na tretinu pôvodnej veľkosti a s tým sa stal problém usadenín akútnejším. Moderné motory, ktoré pracujú s vysokou presnosťou, sú citlivé na nepatrné odchýlky. Mikroskopické usadeniny dokážu spôsobiť, že motor pracuje menej výkonne a pri dlhodobom pôsobení usadenín je nutná drahá oprava. Inak povedané, menšie rozmery spôsobujú „stresujúce“ podmienky pre palivo s vyššími teplotami a tlakmi a každá usadenina znižuje výkon motora a zvyšuje emisie. A ak sa usadeniny neodstránia, majiteľ auta sa nevyhne drahej oprave.

Motor sa – podobne ako každý stroj – musí zahriať na prevádzkovú teplotu 95 °C. Kým sa tak stane, netreba motor hnať do vysokých otáčok a nejazdiť na nízkych otáčkach. Obe situácie totiž produkujú výrazne viac usadenín.

Kľúčové je tankovať palivo, ktoré vďaka aditívam udržiava motor čistý. A práve aditívami sa benzín a nafta výrazne líšia od jednotlivých značiek. Základ benzínu a nafty tvorí takzvané základné palivo z rafinérie. To musí spĺňať desiatky technických požiadaviek od oktánového či cetánového čísla cez destilačnú krivku až po tlak pár a obsah aromatických látok. Norma však zabezpečuje len to, aby motor správne fungoval. Sú to až aditíva, ktoré predlžujú životnosť motora a znižujú tvorbu usadenín.

Aditíva sú špeciálne látky, ktorých vývoj a testovanie trvá niekoľko rokov. Pokročilé značky palív pritom testujú aditíva a overujú ich účinky v rôznych druhoch motorov od rôznych automobiliek. Tento prístup razí napríklad Shell, ktorý svoje palivá vyvíja a testuje v technologickom centre v Hamburgu. Je to najväčšie expertné globálne centrum Shell pre výskum a vývoj palív a mazív pre autá, priemysel, letecké a lodné technológie. 

Na Slovensku ponúka aditíva založené na vlastnom výskume a vývoji práve Shell. Veľkým plusom vývoja pri tejto značke je testovanie aditív v rôznych náročných podmienkach až po preteky formuly F1. Výsledkom vývoja a testov je, že aditivované palivo Shell účinkuje rovnako v rôznych druhoch motorov, a to v nových aj starších modeloch.

Vedecké štúdie, ale aj tipy, ako správne jazdiť, ponúka stránka www.stopusadeninam.sk.


Text a foto: Shell

1/1
Zavrieť reklamu