Viete, čo si nanášate na tvár?

27. júla 2023
Mladá žena odfotená pred zeleným stromom

Ako si vybrať správny kozmetický produkt, načo si dať pozor – a je skutočne jediná cesta len konvenčná kozmetika? O tom sme sa rozprávali s Andreou Janitor, zakladateľkou značky prírodnej kozmetiky MARK face and body.

Prírodná kozmetika je fenomén posledných rokov. Prečo?

Myslím si, že záujem ľudí o zdravie, zdravý životný štýl a udržateľnosť dostáva čoraz viac do popredia aj záujem o prírodnú kozmetiku. Ľudia si uvedomujú, že je dôležité to, čo si na pokožku denne nanášajú a že to vplýva nielen na jej kvalitu, ale celkovo na telo a zdravie. Preto sa viac zaujímajú o zloženie kozmetiky, jej účinky a riziká.

A potom je tu skupina ľudí, ktorí riešia nejaký zdravotný problém; síce nemusí byť kožný, ale rozhodli sa nahradiť konvenčnú kozmetiku prírodnou.

Konvenčná kozmetika dostupná v drogériách prechádza testami, čiže by mala byť pre pokožku neškodná…

Áno. Všetky kozmetické prípravky uvedené na trh musia byť v súlade so zákonom o ochrane verejného zdravia a každý produkt musí mať vypracovanú správu o bezpečnosti kozmetického produktu. V tomto schvaľovacom procese sa vykonávajú napríklad mikrobiálne testy, testy konzervačnej účinnosti či dermálne testy. Hodnotiteľ posudzuje bezpečnosť jednotlivých ingrediencií, ich vzájomnú interakciu a vplyv expozície na pokožku tela.

Sú látky, ktoré sú zdravotne nezávadné, ale sú aj rizikové, ktoré majú potenciálne toxické účinky a ich použitie v produkte je obmedzené maximálnym povoleným percentom. No teraz sa vráťme do reality. Žena použije denne priemerne 5 až 15 kozmetických produktov. Jedna regulovaná látka sa môže nachádzať vo viacerých z nich – a vtedy nastáva kumulatívny efekt.

Ľudia sa dnes viac zaujímajú o zloženie kozmetiky, jej účinky a riziká. Foto: Shutterstock.

Existuje také riziko aj pri prírodnej kozmetike?

V našej prírodnej kozmetike sa tomuto efektu snažíme predísť a ak vieme, že existuje riziko potenciálnych škodlivých účinkov nejakej látky, hľadáme jej prírodné alternatívy. Avšak nie je prírodná kozmetika ako prírodná kozmetika. Problémom je, že prírodná kozmetika nemá v legislatíve, nielen slovenskej, jasnú definíciu, čo by mal produkt obsahovať a čo nie.

Akú úlohu zohráva v otázke prírodnej kozmetiky marketing?

Stáva sa, že firmy využívajú vo svojom marketingu greenwashing. Na obaloch je veľa zelenej farby, obrázky byliniek, alebo sú to formulácie typu 98 % zložiek prírodného pôvodu, bez parabénov, bez SLS. To však nemusí znamenať, že tento produkt neobsahuje žiadne rizikové alebo dráždivé látky. Niekedy firmy uvádzajú ako kľúčové také zložky, ktoré sa v produkte nachádzajú iba v minimálnych dávkach.

Zákazníkom môžu pomôcť zorientovať sa v zložení verejne dostupné zdroje, ktoré hodnotia bezpečnosť zložiek na základe odborných poznatkov a vedeckých výskumov. Príkladom je Environmental working group, ktorá hodnotí známe aj predpokladané riziká súvisiace so zložkami.

Ako teda máme čítať etikety kozmetických produktov?

Každý kozmetický produkt má na obale uvedené kompletné zloženie ako Ingredients. Ide o medzinárodné názvoslovie kozmetických ingrediencií. Všetky zložky, ktoré sú v obsahu nad 1 %, musia byť zoradené zostupne, pod 1 % to už neplatí. Tam môžu byť zložky uvedené ľubovoľne.

Ak výrobca uvádza nejakú zložku ako kľúčovú, napríklad argánový olej v telovom mlieku a tento olej nájdeme na posledných miestach v zozname ingrediencií, tak ho v ňom zrejme nebude veľa.

Žena, ktorá si nanáša prírodnú kozmetiku
Každý kozmetický produkt má na obale uvedené kompletné zloženie ako Ingredients. Foto: Shutterstock.

Na aké zložky by sme si mali pri výbere kozmetických produktov dávať pozor?

Látok s potenciálnym rizikovým profilom je viac, medzi najrizikovejšie látky môžme zaradiť syntetické konzervanty, sulfáty a vône. Konzervanty majú dôležitú úlohu najmä v produktoch s vodnou zložkou, pretože zabraňujú rastu baktérií a plesní.

K známym konzervantom patria parabény. Mnoho parabénov sa v minulosti zakázalo kvôli preukázaným karcinogénnym účinkom a veľká časť sa zregulovala. U citlivých ľudí pôsobia iritačne a spôsobujú dermatitídu.

Ďalší konzervant, ktorý by sme si mali všímať, je fenoxyetanol – často spôsobuje kontaktnú dermatitídu a takisto je považovaný za reprodukčný toxín. Bežne používané sulfáty SLS a SLES, ktoré sa nachádzajú takmer vo všetkých prípravkoch na pleť, telo a vlasy, popri čistení pokožku dráždia a vysušujú. V prírodnej kozmetike ich nahrádzame sulfátmi na prírodnej báze, čistia rovnako efektívne a takisto výborne penia. Dokonca sú vhodné aj pre precitlivenú, suchú a jemnú detskú pokožku.

Medzi škodlivé látky patria určite ftaláty, ktoré sa nachádzajú takmer v každom synteticky parfumovanom výrobku. S vonnými látkami sa bežne stretávame v mnohých iných produktoch. Pritom ich prínos okrem vonného efektu nie je žiaden. Pod zložkou parfum, alebo fragrance, sa v kozmetike môžu nachádzať stovky chemických látok, no z hľadiska zdravotnej nezávadnosti týchto zložiek parfum nie je kontrolovaný.

Je to z toho dôvodu, že vonné kompozície sú považované za obchodné tajomstvo. Ich náhradou sú čisté prírodné vône, esenciálne oleje alebo ich kompozície. Treba však povedať, že nie každá syntetická zložka je a priori škodlivá. A naopak, aj spomínané esenciálne oleje sú silne koncentrované výťažky rastlín a môžu u citlivých ľudí vyvolať alergické reakcie.

Možno aj v drogérii nájsť prospešný produkt?

Určite máme na trhu veľa dobrých kozmetických produktov. Treba však byť obozretný a ak si niesme istí zložením, držať sa hesla menej je viac a zamerať sa na produkty s menším množstvom látok v zložení. Zaujímajme sa o zloženie produktov, ktoré denne používame. Riešením môže byť aj kozmetika s overeným certifikátom, ktorý zabezpečuje dodržiavanie štandardov kvality zložiek a transparentnosť.

V posledných rokoch sú populárne rôzne pleťové séra. Prečo to tak je?

Séra obsahujú vysokú koncentráciu aktívnych zložiek, majú ľahkú textúru, dobre sa nanášajú a vďaka nízkym molekulám sa aktívne látky dobre vstrebávajú a prenikajú do hlbších vrstiev. Väčšinou sú zamerané na konkrétny problém a relatívne rýchlo môžeme vidieť efekt.

prírodná kozmetika
Ak si niesme istí zložením, držme sa hesla menej je viac a zamerajme sa na produkty s menším množstvom látok v zložení. Foto: Shutterstock.

A čo oleje? Nemastia pokožku, nezaťažujú ju príliš?

Za mňa je pleťový olej univerzálny prostriedok v starostlivosti o pleť a vlasy. Dôležité je vybrať si ten správny, neprehnať to s množstvom a správne ho použiť. Pleťové oleje sú s našou pokožkou kompatibilné, pretože aj koža obsahuje tuky a lipidy. Nie sú vyhradené len pre suchú pleť, sú aj oleje vhodné pre zmiešanú, problematickú a mastnú pleť.

Napríklad jojobový olej je veľmi podobný nášmu kožnému mazu a pomáha vyrovnávať produkciu prebytočného mazu. Oleje pomáhajú uzamknúť vlhkosť v pokožke a predchádzajú tak jej dehydratácii a starnutiu. Nanášajú sa na vlhkú pokožku a ako posledný krok v starostlivosti.

Mark Body and Face
MARK face and body je slovenská značka prírodnej kozmetiky, ktorá má v súčasnosti v ponuke pleťový rad určený pre rôzne typy pleti, vlasovú a telovú kozmetiku a špeciálnu starostlivosť pre pánov.

MARK face and body bola prvá značka na Slovensku, ktorá prišla s kávovými pílingmi. Ako vznikla táto myšlienka?

Efekt týchto pílingov som vyskúšala na vlastnej koži v zahraničí a bola som očarená ich funkčnosťou a účinkami. Neskôr som si vyrobila kávový píling doma a po viacerých pozitívnych ohlasoch od mojich známych sme sa rozhodli ponúknuť tento produkt aj na náš trh. Zriadili sme si našu prvú kozmetickú výrobňu a vybavili potrebné povolenia.

Postupne sme rozširovali portfólio o ďalšie produkty a v súčasnosti máme v ponuke pleťový rad určený pre rôzne typy pleti, vlasovú a telovú kozmetiku a špeciálnu starostlivosť pre pánov.

Je nejaký trend, ktorý by ste najradšej zrušili?

Nestotožňujem sa s fenoménom rôznych domácich výrobcov, ktorí predávajú prírodnú kozmetiku výhradne cez sociálne siete. Výroba kozmetiky spadá pod epidemiologicky závažnú činnosť a riadi sa príslušnou legislatívou. Kúpiť si taký produkt preto nesie so sebou aj riziká – napríklad neviete, či priestor, v ktorom sa vyrába, spĺňa hygienické požiadavky. Môže sa stať, že vám taký predajca nevedomky predá kontaminovaný výrobok.

Kto je Andrea Janitor? Zakladateľka značky MARK face and body je zároveň aj garantka kvality produktov, ktorá stojí pri ich vývoji. Radosť jej robia denný kontakt so zákazníkmi, každá spätná väzba, skúsenosť, ale aj nápady na vylepšenie produktov.


Viac informácií o značke a produktoch MARK face and body nájdete na tejto webovej stránke.


Text: Eva Fačková
Foto: Shutterstock, archív MARK face and body

1/1
Zavrieť reklamu