Pšeno: výživný návrat na scénu

29. apríla 2019
Pšenová kaša. Foto: Shutterstock

Zvláštny osud predurčil niektorým potravinám úpadok do zabudnutia a následný comeback. Pšeno patrilo na stôl chudobných, dnes je bezlepkovou superstar.

Pšeno je proso bez šupiek, ktoré si kvôli veľkej podobe mnohí zamieňajú s kuskusom. Tieto malé, žlté, sladkasté guľôčky pochádzajú z Číny, kde má pšeno aj svoj domov.

Je to vzácna obilnina, ktorá je ako jediná z obilnín zásaditá a skvelá na vyčistenie organizmu.

Pšeno je bezlepkové, ľahko stráviteľné, sýte a veľmi výživné. Navyše, slúži aj ako zdroj mnohých vitamínov a minerálov.

Pšeno je proso bez šupiek. Foto: Shutterstock
Pšeno je proso bez šupiek. Foto: Shutterstock

Obsahuje veľa železa, kremíka, aj vitamíny skupiny B. Má vyvážený pomer bielkovín, tukov a sacharidov. Výživovou hodnotou sa vyrovná ovseným vločkám.

Pšeno pomáha pri žalúdočných problémoch, pri problémoch s pankreasom a slezinou, prečisťuje obličky, posilňuje vlasy, nechty a zuby, vzpruží organizmus, odoženie únavu a depresiu.

Pšeno je kvôli vysokému obsahu železa vhodné pre chudokrvných ľudí a spevňuje kosti.

Ako ho variť

Pred varením je veľmi dôležité dokonale pšeno umyť. Je potrebné ho niekoľkokrát spariť vriacou vodou (2 – 3 krát). Nakoniec prepláchnuť studenou vodou a nechať odkvapkať. Potom uvariť vo vode alebo v mlieku.

Pšenová kaša. Foto: Shutterstock
Pšenová kaša. Foto: Shutterstock

Na prípravu pšena ako prílohy použijeme 1,5 násobný objem tekutiny, v ktorom ho varíme asi 15 minút a necháme „dôjsť“ v zakrytom hrnci.

Pri varení na kašu zvýšime objem tekutiny na 3 – 4-násobok, pri krémoch až na 5-násobok. Pre zvýraznenie chuti môžeme pred varením pšeno nasucho opražiť na panvici.

Pšenové placky

  • 250 g pšena
  • 1/2 l kyslého mlieka
  • 2 vajcia
  • 300 g pšenovej múky
  • 1/2 ČL sladkej papriky
  • práškové droždie
  • cesnak
  • olej
  • soľ

Pšeno 2-3 krát sparíme vriacou vodou. Potom ho vložíme do hrnca a povaríme do mäkka v dvojnásobnom množstve vody. Scedíme a po čiastočnom vychladnutí pridáme kyslé mlieko, vajcia, soľ, múku, papriku, pretlačený cesnak podľa chuti, droždie a necháme vykysnúť. Zohrejeme si olivový olej a na ňom upečieme pšenové placky. Môžeme podávať so zeleninovým šalátom.

Pšeno môžeme pripraviť na tisíc spôsobov. Foto: Shutterstock
Pšeno môžeme pripraviť na tisíc spôsobov. Foto: Shutterstock

Tip redakcie:

Z pšena si môžete pripraviť rizoto, kašu ako sladké raňajky, či kašu na slano na večeru, prílohu k mäsovým pokrmom, nákyp – zapečte ho tak, ako ryžový nákyp s ovocím a inými ingredienciami podľa vlastnej chuti, alebo ho použite ako závarku – do polievok, omáčok, nátierok, ale dá sa použiť aj do koláčov, či dezertov.


Text: amaranth.sk
Foto: Shutterstock

Vaše reakcie
Najnovšie vydanie

RELAX 3/2019

Objednať
Relax na Facebooku