Ako zvýšiť bezpečie mestskej jazdy na bicykli. Doplňte si reflexné prvky.
Cyklista by mal byť predovšetkým pre vlastnú bezpečnosť, a nie pre existenciu zákona viditeľný z každej strany, a to v najvyššej možnej miere.
V prvom rade si to uvedomte
Ani pri jazde na krátku vzdialenosť sa netreba spoliehať na to, že jedna reflexná páska na nohe stačí. Ak si to však niekto myslí a spolieha sa na anjela strážneho a rýchle reflexy vodičov áut, ani vyhláška o cestnej premávke, ani dobre mienené rady nič nezmenia.
Mnohí si pod pojmom reflexné prvky vybavia neestetické vesty a tie nosiť jednoducho odmietajú, no v súčasnosti existuje veľa pekných odevov a doplnkov, ktoré vesty plne nahradia.
Áno, v lete ste sa na svojom bicykli premávali mestom v šľapkách a kvetovaných šatách, no na jeseň sa stmieva skôr, tiež sa ochladí a imidž je nanič, ak vám ide o zdravie a niekedy dokonca o život.
Výrobcovia ponúkajú nespočetne veľa možností – tenké či zateplené krikľavé bundy a vesty proti vetru alebo dažďu. Výber je len na vás. A sú nielen žlté, ale aj ružové, čierne a zelené.
Krátke aj dlhé
Aj keď je vonku počasie, ktoré nevyžaduje nosenie bundy či doplnkov do nepriaznivých podmienok, cyklistické nohavice máte na sebe vždy. Dlhé aj krátke vyberajte so všitými reflexnými prvkami v zadnej časti alebo reflexnou potlačou.
Ak sa rozhodnete zvoliť reflexné pásiky na nohu, pamätajte, že ak nie na oboch stranách, tak majú byť umiestnené naľavo napriek tomu, že na pravej nohe dobre slúžia ako prevencia zamotania dlhej nohavice do reťaze. Cyklista sa totiž pohybuje po pravej strane cesty a autá ho obiehajú zľava, preto je vhodné tieto pásky umiestniť tam. Existujú aj pásky na upnutie dlhých nohavíc, ktoré majú v sebe malé svetielka a blikajú načerveno. Vyzerať ako vianočný stromček na Štedrý deň nie je v mestskej premávke vôbec hanba.
Akčná zimná dovolenka na Horehroní
Pozor aj na zipsy
Ak nosíte veci cestou do práce či na celodenný výlet v batohu alebo v taškách na nosiči, predovšetkým notebook či oblečenie na výmenu, zabezpečte, aby tieto veci nepremokli. Zadovážte si na nepremokavý návlek. Niektoré batohy či tašky ho majú integrovaný, ale dá sa dokúpiť aj samostatne.
Takto zabezpečíte, že vaše veci zostanú v prípade prehánok v suchu a v bezpečí. Opäť platí, že ofŕkaný návlek od špiny z kolesa sa čistí ľahšie ako celý batoh.
Návleky vyberajte vo výraznej farbe alebo s množstvom reflexných prvkov či integrovanou blikačkou. Nezabúdajte, že kapsičky a tašky či batohy často premoknú cez zipsy, preto dbajte aj na nepremokavé vyhotovenie tohto funkčného prvku.
Čo sa hýbe, to je vidieť
Reflexné prvky, ktoré sa pohybujú, teda kmitajú, sú ľahšie spozorovateľné ako statické.
Ak nemáte na pedáloch oranžové odrazky, zvoľte obuv, ktorá má v zadnej časti aspoň malú odrazovú plochu. Väčšina športovej obuvi určenej na outdoorové použitie je týmito prvkami vybavená. Cyklistické tretry ich majú ako samozrejmosť. Vyrábajú sa dokonca ponožky, ktorých horný lem či iná časť je tkaná z nitiek s reflexnou úpravou.
Rovnako návleky na obuv určené do nepriaznivého počasia v neónovožltej farbe či celé posiate reflexnými plochami sú dobrý tip, ako zvýšiť viditeľnosť.
Skialpinizmus – balzam pre telo aj dušu. Ako začať so skialpom?
Zmena smeru jazdy
Posledné miesto na tele, kde je možné si obliecť niečo reflexné, sú ruky. Poviete si, načo by som si mal kupovať rukavice s reflexnými prvkami, keď mám vpredu na bicykli svetlo a každý vodič auta či motocykla ma určite musí vidieť. Je však jedna situácia, keď by vám ruky malo byť dostatočne dobre vidno aj zozadu, a tá nastáva v momente, keď dávate „smerovku“. V čase, keď je už aj o piatej tma a vy sa veziete domov z práce mestom, kľučkujúc v pruhoch medzi autami, je super, ak vodič za vami zaregistruje, že mu niečo žiari aj pol metra od tela cyklistu. Áno, vystrčená ruka, ktorá signalizuje vašu zmenu smeru jazdy.
Dajte vodičom čas na reakciu
Reflexný materiál oblečenia je v noci vidieť až na viac ako trojnásobok vzdialenosti než obyčajné biele oblečenie. V porovnaní s modrým oblečením je viditeľná vzdialenosť dokonca viac ako desaťnásobná.
Podľa údajov Becep-u (orgán pre bezpečnosť v oblasti pôsobenia dopravy na ľudského činiteľa) potrebuje vodič pri rýchlosti 75 km/h minimálne 31 metrov (1,5 sekundy) na to, aby si uvedomil nebezpečenstvo a zodpovedajúcim spôsobom zareagoval.
Z toho jasne vyplýva, že v prípade, že je chodec, bežec alebo cyklista neosvetlený a oblečený v tmavom alebo aj obyčajnom červenom oblečení, je takmer nemožné, aby na neho vodič adekvátne reagoval.
Ako je človeka s reflexnými prvkami lepšie vidieť, môžete vidieť v tomto porovnaní:
- modré oblečenie je viditeľné zo vzdialenosti 18 metrov,
- červené oblečenie je viditeľné zo vzdialenosti 24 metrov,
- žlté oblečenie je viditeľné zo vzdialenosti 37 metrov,
- biele oblečenie je viditeľné zo vzdialenosti 55 metrov,
- reflexný materiál je viditeľný zo vzdialenosti 200 metrov.
Zima je ideálna na bežecké začiatky, radí spoluzakladateľka klubu SHEruns
Text: Redakcia
Foto: Shutterstock