Test: bežecké tenisky Salomon Aero Glide 3 

bežecké tenisky Salomon Aero Glide 3

Cestné objemovky, v ktorých je radosť behať. 

Na trhu s cestnou obuvou sú dnes stovky rôznych možností. Posledné, čo bežec s rozhodovacou paralýzou potrebuje, je ďalší model s označením „názov značky + nejaká vlastná technológia výrobcu + synonymum pre rýchlosť svetla + číslo“. Sú teda Salomon Aero Glide 3 len ďalším generickým príspevkom do segmentu cestnej obuvi? Nie, nie sú (v dobrom zmysle slova). Ale má to aj svoje „ale“… 

Aero Glide 3 sú aktuálne jediným cestným modelom s maximálnym tlmením od Salomonu. Pod pätou si bežec nesie 40 mm a pod špičkou 32 mm TPU peny Energy Foam EVO, ktorá je silnou zbraňou značky, a to nielen pri tomto modeli. Podrážku tvorí už tradične Contagrip so zmesou a dezénom určeným na cesty. Zvršok je z pevnej, no priedušnej 3D sieťoviny bez švov, ktorá je vyrobená z recyklovaných materiálov, šnurovanie je klasické. Aero Glide 3 sa vyrábajú v dámskej aj pánskej verzii, pričom každá z nich je dostať v piatich skutočne veľmi pekných farebných prevedeniach. Tí, ktorí majú radi výstrednejší dizajn, môžu siahnuť po verzii Proto Pack. Toľko k základným údajom – poďme si ich obuť. 

Celkovo ma prekvapilo, že napriek tomu, ako „masívne“ tieto tenisky pôsobia, vážia len 245 g (veľkosť UK 8) a na nohe ich (ne)cítiť. Sú skutočne ľahké a spolu s penou Energy Foam EVO to z nich robí ideálneho „hltača“ kilometrov. Aero Glide 3 sú tréningovou cestnou obuvou na dlhé vzdialenosti – a táto rola im naozaj pristane. Keby som predtým nemal na nohách verziu GRVL určenú na šotolinu, bol by som oveľa viac šokovaný, aké pohodlné a zároveň dostatočne svižné tieto tenisky sú. Cestný model funguje rovnako dobre od prvého po dvadsiatypiaty kilometer – a pokojne aj ďalej. 

bežecké tenisky Salomon Aero Glide 3
Aero Glide 3 sú aktuálne jediným cestným modelom s maximálnym tlmením od Salomonu. Foto: Martin Štrba.

Tlmenie nie je prehnane mäkké – pri behu som sa neprepadával do medzipodrážky. No zároveň nie sú také tvrdé ako Aero Glide 2. Jednoducho, je to presne tak, ako to má byť – a Energy Foam EVO nielen tlmí energiu pri dopade, ale dokáže ju aj pekne vrátiť pri odraze. Najlepšie fungujú v tempách medzi 4:30 – 6:00 min./km. Pri rýchlejších behoch by už niektorým bežcom mohol tento tlmiaci maximalizmus prekážať. Pri pomalších behoch mávajú bežci tendenciu došľapovať na pätu, čo Aero Glide 3 nedokážu úplne „vyžehliť“. 

Problém (nielen) tejto vysoko tlmenej obuvi je v tom, že pri dopade na pätu sa kvôli menšej dopadovej ploche prepadnú hlbšie, než by bolo ideálne, a môžu pôsobiť nestabilne. Najviac si ich teda užijú bežci, ktorí dopadajú na stred alebo prednú časť chodidla. 

Veľkostne sedia presne – akú veľkosť nosíte bežne, takú si zoberte aj pri Aero Glide 3. Tí, ktorí majú radi viac priestoru pre prsty, by mohli zvážiť o pol čísla väčšiu topánku. Strih je podobne ako pri väčšine Salomonov skôr užší (najmä v oblasti priehlavku), no v prednej časti majú prsty dosť priestoru na rozloženie. 

Malú výčitku by som mal k výberu vnútornej vložky. Ide síce o Ortholite, no je veľmi tenká a bez akejkoľvek podpory (napr. klenby). Druhá vec, ktorá mi vadila, bol výstupok na vonkajšej strane päty. Pravdepodobne ide o čisto dizajnový prvok – mne sa nepáči, iným sa, samozrejme, môže. 

Aero Glide 3 sú súčasťou širšieho portfólia, kde ich najbližšími príbuznými sú Aero Glide 3 GRVL do zmiešaného terénu (šotolina/tvrdý povrch) a Ultra Glide 3 (na trailový beh). S odporúčanou MOC 160 eur sa v porovnaní s konkurenciou nachádzajú niekde v strede, no vďaka svojim vlastnostiam ponúkajú výborný pomer ceny a výkonu. 

Salomon si vybudoval meno vďaka špičkovým modelom na horský beh (sám ich roky preferujem na trailoch), no ich cesta k dobre fungujúcim cestným teniskám nebola vždy hladká. Niektoré z predchádzajúcich modelov boli skôr priemerné. Salomon Aero Glide 3 však rozhodne nie sú len do počtu ani na doplnenie portfólia. Okamžite sa stali mojou najpreferovanejšou voľbou na cestné behy.  

PLUSY: 

  • Ideálna tvrdosť tlmenia 
  • Nízka hmotnosť 
  • Priedušný zvršok 

MÍNUSY: 

  • Pritenká vnútorná vložka 

Salomonu sa (konečne) podarilo navrhnúť cestné objemovky, ktoré fungujú výborne a je radosť v nich behať. 


Text a foto: Martin Štrba 

1/1
Zavrieť reklamu