Zima je ideálna na bežecké začiatky, radí spoluzakladateľka klubu SHEruns

Petra Holeczyová. Foto: Marek Kikkinder

Petra Holeczyová: Mladá, krásna, úspešná. Bežkyňa, ktorá v detstve ohýbala prsty na hodinách klavíra dnes vyhráva bežecké preteky. A to za sebou má ešte len tri roky tréningu. Nechajte sa inšpirovať!

Petra je skvelou inšpiráciou pre všetky ženy, ktoré by hrozne chceli, ale okolie ich presvedčilo, že zmeškali už všetky vlaky. Nikdy nie je neskoro. Chcete behať? Behajte! Samozrejme, olympiádu už (asi) nevyhráte, ale ešte stále môžete toho veľa dokázať. Petra vám to len potvrdí.

Peti, aké boli tvoje športové začiatky?

Hlavne dosť neskoré. V detstve som nepatrila medzi športovcov – pochádzam z umeleckej rodiny, takže voľný čas som trávila na hudobnej a doma som preháňala prsty po klaviatúre. K behaniu som sa dostala až pred troma rokmi.

Prečo práve behanie?

Keď som mala 15, behali sme v škole na telesnej dvanásťminútovku. Vôbec som nešportovala, netrénovala a aj napriek tomu som zabehla dosť slušný výkon. Náš telocvikár bol nadšený a hneď mi oznámil, že pôjdem na preteky a budem reprezentovať školu.

Super! Takže ako dopadli prvé preteky?

Vlastne nijak. Nešla som. V 15-tich som mala úplne iné „problémy“ a záujmy ako behanie alebo preteky. Ale táto skúsenosť mi do budúcna ešte pomohla.

Ako sa teda z umelkyne stala bežkyňa? Čo bolo teda tým počiatočným impulzom?

K behaniu ma vlastne doviedol partner. Pracovala som vtedy v reklamnej agentúre, kde bol veľký stres a cítila som, že by som ho potrebovala nejako odbúrať. Jednoducho, vyvetrať si hlavu. Partner behal a tak som si povedala, že to skúsim tiež. Navyše, spomenula som si na príbeh mojej dvanásťminútovky zo školských čias a vravela som si, že keď mi to vtedy celkom išlo, nemuselo by byť s mojím behaním zlé. A tak som vybehla…

Začiatky vo všeobecnosti bývajú ťažké. Bojovala si niekedy s lenivosťou? Dnes behať nepôjdem, odložím to na zajtra…

Hovorí sa, že najťažšie je vybehnúť. Dostať sa z domu. A s tým sa stotožňujem. Jasné, bývajú chvíle, kedy by človek najradšej sedel doma, ale to treba prekonať. Keď vybehnem, už je dobre.

Neodradí ťa ani dážď?

Na behu je vynikajúce to, že sa dá behať v každom počasí. Keď prší, obujem si nepremokavé tenisky, oblečiem vetrovku a je to v pohode. V dnešnej dobe je na trhu dostupné naozaj kvalitné oblečenie, vďaka ktorému môžeme behať aj vtedy, keď by nás počasie chcelo radšej usadiť doma.

Pre začínajúce bežkyne je často práve zlé počasie hlavný nepriateľ – nedokážu sa prekonať, ak to za oknami vyzerá nevábne. Čo by si im poradila?

Bežkyniam začiatočníčkam by som ani neodporúčala ísť behať do dažďa. Je dôležité, aby z behania mali radosť a zvlášť ak ešte nemajú dobrú výbavu aj do nepriaznivého počasia, hrozí riziko ochorenia. Vtedy je lepšie radšej zájsť do fitka na bežecký pás – ten je zároveň výborným tréningom na „hlavu“ a psychickú odolnosť.  

Aký je tvoj vzťah k bežeckému pásu? Priatelíte sa?

Dlhé behy na páse sú naozaj psycho a nie je to žiadna sranda vydržať to monotónne tempo dlhodobo. Ale cez zimu na páse behávam intervalové tréningy – rýchle úseky.

Nie je to nebezpečné? Internet je plný videí bežcov, ktorí preceneli svoje schopnosti privysokou rýchlosťou pásu.

To áno, človek nemôže preceniť svoje schopnosti a pridávať tempo postupne. Ale dá sa to naučiť a zvyknúť si na to. Na čerstvom vzduchu je to príjemnejšie, ale cez zimu sa vyhýbam intervalovým tréningom vonku kvôli zdraviu a zraneniam – je to neustále striedanie vysokej intenzity, pri ktorej sa človek zapotí s pomalým výklusom alebo oddychom, kedy zase telo schladne a to je pre mňa dosť rizikové.

Petra Holeczyová. Foto: Marek Kikkinder
Petra Holeczyová. Foto: Marek Kikkinder

Odporúčala by si teda začiatočníčkam začínať s behom v tomto ročnom období?

Samozrejme. Problém vidím akurát v intervalových tréningoch – ak bežkyňa nemá práve odolné zdravie, bežecký pás je ideálnou alternatívou. Na druhej strane, začiatočníci si nemusia vôbec lámať hlavu intervalovými tréningami – na začiatok potrebujú veľa nabehať v pomalom tempe a na to je jeseň a zima ideálna. Nie je totiž tak teplo ako cez leto, organizmus sa teda tak rýchlo neprehrieva a zároveň neunavuje, z čoho vyplýva, že začínajúca športovkyňa sa bude príjemnejšie cítiť už počas behu, bude ju viac baviť a tak je aj väčšia pravdepodobnosť, že začne behávať pravidelne.

Ako často by si odporúčala behať v bežeckých začiatkoch?

Na začiatku, zvlášť ak sa človek nevenoval aktívne žiadnemu športu, treba byť opatrný. Radšej začať s dvoma až troma behmi týždenne a až postupne zvyšovať dávky.

Beh je dosť jednostranné zaťažovanie. Nemali by začiatočníci zvážiť aj nejaký doplnkový šport?

Áno, určite. A nielen začiatočníci. Ja som začala chodiť plávať, veľmi ma to chytilo – plávanie je naozaj super šport. Ale čo je najdôležitejšie, sama na sebe cítim ako mi plávanie pomohlo byť aj lepšou bežkyňou. Hlavným prínosom plávania je, že zlepšuje vitálnu kapacitu pľúc. Laicky povedané, viac toho udýchate, čiže svaly dostanú viac kyslíka a vy tak dosahujete lepší výkon.

Nielen pre lepší výkon v dnešnej dobe športovci všetkých odvetví siahajú po doplnkoch výživy. Odporučila by si aj začínajúcim bežcom zvážiť ich zaradenie do jedálnička?

Áno. Ale nielen pre zvyšovanie výkonnosti. Aj u nás v SHEruns sa často stretávame s tým, že baby začnú behať viac-menej z ničoho a začnú mať problémy s kĺbmi – hlavne s kolenami. Je veľmi dôležité to na začiatku s behaním neprehnať, ale je tiež dobré telu trochu pomôcť. Na trhu je veľa kĺbovej výživy, ktorá práve začiatočníkom môže pomôcť predchádzať zraneniam. Zároveň pomáha vybalansovať jedálniček tak, aby telo dostalo všetky živiny potrebné na výkon a regeneráciu.

Áno, na problémy s kolenami si sťažuje veľa bežcov. Čo by si ešte bežcom poradila aby predchádzali zraneniam?

Ako som už spomínala, je dôležité to na začiatku neprehnať a dávky zvyšovať postupne. Ľudia, ktorí začínajú behať pretože chcú schudnúť by si tiež mali uvedomiť, že kilá navyše dávajú kĺbom dosť zabrať, takže treba byť opatrný. Kvalitná obuv by mala byť základ – v zlých teniskách si môžeme spôsobiť dosť nepríjemné zranenia. Zvlášť ťažší bežci a tí, ktorí behajú cez päty by nemali podceniť výber tenisiek – tlmiace prvky im môžu zachrániť kĺby. A netreba zabúdať na bezpečnosť na cestách. Hlavne v tomto období treba byť videný, takže reflexné prvky na oblečení by mali byť samozrejmosťou.

Ďakujeme za rozhovor a prajeme veľa šťastných kilometrov bez zranení.

Minútka

  • Slané alebo sladké?
    Sladké.
  • Pivo alebo víno?
    Víno.
  • Víno alebo ionťák?
    Víno.
  • More alebo hory?
    More.
  • Tenisky alebo ihličky?
    Tenisky.
  • Teplo alebo zima?
    Teplo.
  • Intervalový alebo vytrvalostný tréning?
    Vytrvalostný.

Vizitka

PETRA HOLECZYOVÁ

Bežkyňa, ktorá za tri roky tréningu stihla v behu viac ako niektorí za celý život. Je jednou zo zakladateliek projektu SHEruns, ktorého cieľom je spropagovať beh a aktívny životný štýl medzi ženami všetkých vekových kategórií. Jej osobný rekord na polmaratóne je 1:28, čerstvo má za sebou svoj prvý maratón, ktorý absolvovala v milovanom meste – New Yorku. V budúcej sezóne si chce vyskúšať akvatlon (kombinácia plávania a behu).

Text: Daniela Števánková
Foto: Marek Kikinder

Vaše reakcie
Najnovšie vydanie

RELAX 4/2018

Relax na Facebooku