5 najlepších cvičení naboso

22. júna 2017
Chôdza naboso. Foto: Shutterstock

V teniskách alebo naboso? Moderný bosonohý trend má čo ponúknuť. Prečo a kedy je dobré sa vyzuť?

Cvičiť naboso je jedna z najprirodzenejších vecí, ktoré môžete dopriať svojmu telu. Jeho veľkou výhodou je, že maximalizuje efekt vašej pohybovej aktivity – môže vám pomôcť „cítiť“ rovnováhu, podporuje svalovú stabilitu, posilňuje a zvyšuje flexibilitu vo vašich chodidlách a členkoch a znižuje riziko zranení (napríklad výron). A aby toho nebolo málo, podľa štúdie Harvardovej univerzity cvičenie naboso môže zvýšiť váš tréningový výkon o 5 percent. Prinášame vám malý návod, ako začleniť behanie do svojho športového programu, aby ste na sebe videli výsledky.

1. Chôdza

Najjednoduchší spôsob, ako začať s bosými aktivitami, je chôdza naboso. Jej výhodou je, že je to prirodzená aktivita, ktorá má pozitívny vplyv na váš postoj a chôdzu. Telo sa takto prirodzene učí ukladať nohy tak, aby to pre vaše zdravie bolo čo najlepšie – aby čo najmenej trpeli vaše kĺby (kolenné, bedrové) a chrbtica.

Chodenie naboso taktiež spáli oveľa viac kalórií, takže sa môžete tešiť na štíhlejšie nohy. A nemusíte sa báť, ani keď ide o váš životný štýl – po prvých skúškach, keď sa možno nebudete cítiť úplne vo svojej koži, si zvyknete a veríme, že sa vám to aj zapáči. S chôdzou naboso alebo v minimalistickej obuvi začínajte postupne – vzdialenosť a častosť zvyšujte pomaly. Najskôr sa prechádzajte bosky len po dome a záhrade, aby ste trochu vybudovali silový základ, na ktorom budete stavať.

2. Beh

Výskumy ukazujú, že bosobežci behávajú ľahšie, s tým, že dopadajú skôr na prednú časť chodidla – vďaka čomu pri behu menej dupocú a ich beh generuje menšie riziko zranenia. Pri behu naboso alebo v minimalistickej obuvi budete oveľa viac zaťažovať lýtkové svaly, čo má nevýhodu v tom, že vás na začiatku môžu dosť bolieť (môžu sa dostaviť aj kŕče), na druhej strane, ako sa hovorí, čo bolí, to rastie – behanie naboso posilní vaše lýtka a prirodzene sa z vás bude stávať rýchlejší bežec.

Ďalšou problémovou partiou sú členky – behanie v teniskách s odpruženou pätou ich oslabuje, takže keď sa vyzujete, myslite na to, že ich musíte najskôr postupnou záťažou posilniť, aby ste sa vyhli vytknutiu. Začnite teda opatrne – na úvod bude úplne stačiť jeden krátky bosý beh týždenne na rovnom povrchu, kde nebudú na zemi žiadne ostré predmety.

3. Skipping

Skipping je vynikajúcim bosonohým cvičením, keďže ho vykonávate na prednej časti chodidiel. Skipping je súčasťou bežeckej abecedy a nie nadarmo – je to vynikajúce cvičenie na zlepšenie techniky a efektivity vášho behu a navyše, prirodzene pri ňom posilňujete lýtka. Ak sa chcete stať lepším a rýchlejším bežcom, toto je tip špeciálne pre vás.

Ale, ako sme už spomínali pri predchádzajúcich aktivitách, nezabúdajte, že pomaly ďalej zájdeš. Začnite opatrne, len pár minút denne, kým nezosilnejú vaše chodidlá a členky. A predtým, ako začnete, nezabudnite na rozcvičku zaťažovaných partií.

4. Bosonohé fitko

Chodíte cvičiť? Alebo cvičíte doma? Či je to posilňovanie s vlastnou hmotnosťou, alebo skôr aeróbne cvičenia, ako napríklad rôzne odnože aerobiku, alebo drsnejšie ladené športy typu box, skúste sa do nich pustiť naboso.

Samozrejme, najdôležitejšia je bezpečnosť, takže najskôr zvážte, či to nie je riziko pri vašej aktivite a vo vašom prostredí. A možno nakoniec zistíte, že bosé nohy sú pri niektorých cvičebných programoch výhodou. Môžete zlepšiť svoj pohyb do strán, rýchlosť, rovnováhu, stabilitu a zároveň zapojíte oveľa viac svalov, ako keď sa obujete do tenisiek.

Medzi najlepšie cvičenia naboso patrí chôdza a tanec. Foto: Shutterstock
Medzi najlepšie cvičenia naboso patrí chôdza a tanec. Foto: Shutterstock

5. Tanec

Tancovanie naboso zlepší nielen váš tanec, ale aj váš tanečný výkon, pretože vám umožní dosiahnuť pohyby, ktoré chcete. Naboso budete mať lepší kontakt so zemou, bude sa vám lepšie odrážať a vaše dopady budú prirodzenejšie ako v odtlmených teniskách.

Tenisky tiež obmedzujú pohyb chodidiel a členkov, takže keď budete naboso, budete mať väčšiu voľnosť pohybu, obzvlášť pri pohyboch do strán a pri otočkách. Ale predtým, ako sa vyzujete, zhodnoťte situáciu – ak sú vaše tanečné lekcie plné, mohlo by sa stať, že vám niekto stúpi na nohu. A ak by ten niekto mal veľké odpružené tenisky, pre vašu bosú nohu by to veru nebolo nič príjemné. V takomto prípadne znova prichádza na scénu minimalistická obuv.

Ak sa celkom  nestotožňujete s predstavou vyraziť úplne naboso do ulíc, dajte si na nohy minimalistickú obuv – najpopulárnejšie sú Vibram FiveFingers, ktoré svojím extravagantným dizajnom priťahujú pohľady.

Text: Redakcia
Foto: Shutterstock

Vaše reakcie