Ako zostať v pohode… počas pandémie

28. decembra 2020
Relax počas pandémie. Foto: Shutterstock

Pripravili sme si pre vás rady a triky, ako sa popasovať s obmedzeniami, ktoré so sebou priniesla druhá vlna pandémie. Dozviete sa aj to, ako z tejto situácie vyťažiť pre seba čo najviac pozitívneho. Vezmite si šálku svojho obľúbeného čaju, začíname!

Zatočte s úzkosťou!

Ak v tomto období pociťujete zvláštne bolesti žalúdka či hlavy, ak nemôžete spávať a stresu neubúda, ani keď si splníte všetky povinnosti, možno sa u vás hlási úzkosť.

Bohužiaľ, týmto problémom v súčasnosti trpí čoraz viac ľudí – okrem pandemickej situácie je „priťažujúcou okolnosťou“ aj to, že dni sa na jeseň a v zime krátia a vonku je čoraz menej svetla.

Dobrou správou je, že úzkosť sa dá poraziť. Nejde však o rýchly boj s okamžitým efektom, ale treba si zaviesť isté pravidlá a rituály, ktoré do budúcnosti môžete používať aj ako prevenciu.

Psychológovia sa zhodnú na tom, že základom je pohyb. Čím viac aktívneho pohybu máte, tým viac endorfínov si vaše telo vytvára a tým je menšia šanca, že upadnete do nepríjemného stavu.

Mnohí odborníci odporúčajú vzdať sa kofeínu a dopriať si viac spánku a leňošenia. Vhodnou metódou na odbúranie úzkosti je aj brušné dýchanie.

Príroda lieči. Foto: Shutterstock
Príroda lieči. Foto: Shutterstock

Cvičte v rytme…

… a pokojne aj mimo neho. Aktívny pohyb udržiava človeka fit, a to nielen na tele, ale aj na duchu. Preto ak máte možnosť, choďte si zabehať do lesa či do blízkeho parku, v chladných dňoch postačí aj príjemná prechádzka.

Okrem kondičných a posilňovacích cvikov máte aj ďalšie možnosti. Napríklad joga a pilates vás pri pravidelnom cvičení môžu zbaviť bolestí chrbta a pomôžu vám predchádzať takým nepríjemnostiam, ako je stuhnutý krk zo sedenia pri počítači. Garantujeme vám, že si ponaťahujete aj také svaly, o ktorých ste ani netušili, že ich máte. Navyše joga a pilates obrovskou mierou prispievajú k psychickej pohode a vďaka nim si trénujete aj sústredenie. Tak ako? Skúsite to?

Jogou trénujete aj sústredenie. Foto: Shutterstock
Jogou trénujete aj sústredenie. Foto: Shutterstock

Menej mobilu, viac rodiny

Na psychickej pohode rozhodne nepridá, ak si neustále kontrolujete svoje mobily.

Netvrdíme, že sa máte úplne odstrihnúť, skôr si sledujte čas strávený na internete a správy si čítajte raz, maximálne dvakrát denne. Ušetríte tak množstvo času.

A ten potom môžete venovať práve tým, na ktorých najviac záleží. Spoločné hry doma či prechádzka vonku rodinu utužia a takto kvalitne strávený čas sa odrazí aj na psychickej pohode všetkých členov vašej domácnosti.

Menej online, viac s rodinou. Foto: Shutterstock
Menej online, viac s rodinou. Foto: Shutterstock

Čas pre seba

Možno ste si práve povedali: Aký čas pre seba? Veď som so sebou 24 hodín denne, 7 dní v týždni!

Treba si ale uvedomiť, že nie je aktivita ako aktivita. Keď pracujete alebo napríklad varíte či upratujete, vydávate tým zo seba množstvo energie. A túto energiu si potom musíte nejako dobiť.

Čas pre seba neznamená len „čas strávený osamote“. Ide skôr o to, že budete robiť to, čo máte naozaj radi. Vyčleňte si denne hodinku-dve na knižku či seriály, pozrite si s partnerom či partnerkou dobrý film, prečítajte si časopis… Povinne si do svojho denného programu zahrňte aj oddych – a vaša nálada sa jednoznačne zlepší.

Máte čas na seba? Foto: Shutterstock
Máte čas na seba? Foto: Shutterstock

Spojte príjemné s užitočným

Nebudeme si klamať, streamovacie služby priniesli do našich životov úplne nový level leňošenia. Avšak je tu jedna možnosť, ako aj z tejto „aktivity“ čo-to vyťažiť. Odporúčame vám vyberať si programy v angličtine, podľa potreby aj s titulkami. Sľubujeme vám, že za mesiac sa vám angličtina pozorovateľne zlepší.

Učte sa pozeraním filmov. Foto: Shutterstock
Učte sa pozeraním filmov. Foto: Shutterstock

Jedzte zdravo, chutne, farebne

Teraz je ten správny čas, aby ste si vyskúšali nový jedálniček. Už žiadne výhovorky, že sa nestíhate poriadne najesť a cez obed si dáte len nejakú bagetu z kantíny a na večeru cestoviny s omáčkou. Doprajte si napríklad dlhé raňajky: skúste ovsené vločky, ktoré dokázateľne znižujú cholesterol, pridajte chutné ovocie a obyčajné či rastlinné mlieko.

Ak máte radi sladké, neschmatnite v obchode hneď prvú čokoládovú (a éčkovú) tyčinku, ale upečte si trebárs chutný banánový chlebík.

Zdravie, imunita. Foto: Shutterstock
Zdravie a imunita závisia od stravy. Foto: Shutterstock

Zmena stravy smerom k vitamínom, vláknine a vyváženým pomerom potrebných látok je dobrá nielen pre vaše telo, ale prispeje aj k vašej celkovej pohode. Držíme palce!

Viac zaujímavých tipov nájdete tu.

Foto: Shutterstock

Vaše reakcie