Vodík: Budúcnosť áut?

14. marca 2022
Hyundai

Pomaly, ale isto sa posúvame čoraz bližšie k zelenšej budúcnosti. Čo to znamená? Jednou z možností je prechod od spaľovacích motorov
k vodíkovému pohonu.

Meniaca sa klíma Zeme znamená, že aj naše autá sa musia zmeniť, čo je dôvod, prečo sú elektrické autá čoraz populárnejšie, a vodíkové palivové články sa stávajú ďalším významným hráčom v zelenšom motorizme.

Máme veľa dobrých správ – a jednou z nich je tá o vodíku.

Ide o najbežnejší prvok na Zemi a dá sa získať z vody, zemného plynu, biomasy a mnohých iných zdrojov. Nie je toxický, teoreticky ho máme neobmedzené množstvo a vozidlá jazdiace na vodíkový pohon vypúšťajú emisie len v podobe vody a tepla – nie skleníkových plynov.

Vodíkové autá majú tiež pôsobivý dojazd v porovnaní s elektrickými autami, ktorý sa často vyrovná konvenčným autám, sú tiché a dajú sa natankovať aj za päť minút. Elektrické autá sa momentálne plne nabijú za niekoľko hodín.

Z tej negatívnejšej stránky je podstatné to, že v súčasnosti sa vodík často získava pomocou fosílnych palív, čo sa bude musieť zmeniť, ak chce vodík plne nahradiť benzín či diesel – už sa však vyvíjajú spôsoby získavania vodíka na báze biomasy, slnečnej či veternej energie.

Stláčať, prevážať a skladovať vodík si vyžaduje veľa energie a obnoviteľné zdroje energií nemusia byť vždy efektívne. Ani infraštruktúra zásobovania vodíkom zatiaľ nie je vybudovaná, aj keď aj na tejto záležitosti sa už pracuje.

Či sa teda presadí vodík v oblasti osobnej dopravy, hromadnej dopravy, v nákladnej doprave, prípadne vo všetkých týchto oblastiach, ukáže až čas. Ale viaceré spoločnosti, ako je napríklad Hyundai, už dnes dokazujú, že patria k absolútnej špičke v oblasti inovácií a progresívnych technológií budúcnosti.

Až 70 % automobilov s palivovým článkom jazdiacich v Európe vyrobil Hyundai.

Thomas A. Schmid, prevádzkový riaditeľ Hyundai Motors Europe, 2018

Vodíkové vozidlá Hyundai

Efektívne osobné autá

Hyundai Nexo je auto vyrobené na vodíkový pohon
Hyundai Nexo je auto vyrobené na vodíkový pohon

Hyundai NEXO s vodíkovým pohonom prekonal métu 1 000 predaných vozidiel v Európe a právom. Má dojazd 666 km (ide o najväčší dojazd s týmto druhom pohonu a je porovnateľný s autami so spaľovacími motormi), nevypúšťa žiadne tuhé emisie ani CO2 a disponuje aj technológiou autonómneho parkovania. Do roku 2025 má Hyundai uviesť na trh až 18 automobilov s ekologickým pohonom vrátane vodíkového.

Ekologický autobus

Hyundai Elec City
Hyundai Elec City

Autobusy ELEC CITY Fuel Cell začal Hyundai používať v Južnej Kórei ešte v roku 2019 a testujú sa už aj v Európe. Majú dokázať, že autobusy na vodíkový pohon sú efektívnym riešením aj pre komerčnú osobnú dopravu. Očakáva sa, že autobusy ELEC CITY s palivovými článkami ročne znížia emisie CO2 o rovnaké množstvo, aké je viazané na 1 500 hektárov lesa za jeden rok.

Vodíkový nákladiak

Vodíkový kamión Hyundai Xcient Fuel Cell
Vodíkový kamión Hyundai Xcient Fuel Cell

46 nákladných áut XCIENT Fuel Cell, ktoré sú nasadené v komerčnej prevádzke vo Švajčiarsku, prekonalo 1 milión prejdených kilometrov za 11 mesiacov a emisie CO2 sa vďaka tomu znížili o 631 ton. Do roku 2025 má Hyundai v pláne vyrobiť až 1 600 nákladných vozidiel a rozšíriť svoju pôsobnosť aj na severoamerický trh.

Foto: Hyundai

1/1
Zavrieť reklamu