Ako kupovať bicykel – ako vybrať rám, komponenty a doplnky na bicykel

Zvoľte si miesto nákupu bicykla. Foto: Shutterstock

Aký je rozdiel v materiáloch rámov bicykla, a na ktorú časť výbavy dbať pri výbere najviac? Pre kupujúceho môžu byť tieto otázky mätúce, no pri výbere nového bicykla sú smerodajné. Poďme si vybrať správne.

Ujasnite si rozpočet

Prvá dôležitá vec, ktorú si treba pred kúpou bicykla ujasniť, je váš rozpočet.

Koľko ste ochotní do bicykla investovať? Aký je váš finančný strop? Je to zásadná informácia, pretože na trhu nájdete bicykle od pár korún po ceny rovnajúce sa slušnému autu.

Ak vám váš rozpočet nedovoľuje žiadne väčšie investície a chcete sa zmestiť najlepšie do nejakých pár stoviek eur, stojí za zváženie aj kúpa jazdeného bicykla z bazáru. Áno, zoženiete aj nové bicykle v tejto cenovej kategórii, ale zväčša sú osadené komponentmi nižšieho štandardu.

Pri otázke rozpočtu by ste mali myslieť aj na to, že kúpou bicykla to nekončí.

Ak na bicykli budete chcieť absolvovať dlhšie výjazdy a budete sa chcieť cítiť dobre, potrebujete aspoň základné cyklo-oblečenie a určite by na vašej hlave nemala chýbať prilba. Neraz pri kúpe bicykla vyberiete rovno aj malé doplnky alebo dokonca detskú sedačku.

A ak budete jazdiť naozaj často, počítajte s tým, že ročne budete potrebovať ešte aspoň 100 € navyše na základný servis vášho bicykla – nové plášte, reťaz, mazanie, prípadne aj brzdové gumičky. Plus nejaká tá koruna za prácu servisákovi. Na tejto poslednej položke môžete ušetriť, ak sa naučíte spraviť si takýto základný servis sami.

Zvoľte si miesto nákupu

Najlepšie miesto na nákup je dobrý bicyklový obchod vo vašom okolí. Hoci internet ponúka veľmi veľa lákadiel, vezmite do úvahy, že váš bicykel budete potrebovať niekde servisovať, spraviť prehliadku po zábehu, možno naň budete chcieť sem-tam niečo dokúpiť a hlavne – budete sa potrebovať s niekým poradiť.

Kamenný obchod je najlepšie miesto, kam ísť.

Dobrý predajca vám poradí a vysvetlí všetko, čo budete potrebovať na to, aby ste sa zorientovali a odišli s nákupom spokojní domov. Ale predtým, ako do obchodu vstúpite, určite musíte vedieť odpovedať na zopár základných otázok, ktoré budú obchodníka zaujímať, aby vám vedel poradiť „na mieru“. Určite by ste mali mať predstavu o tom, aký je váš finančný strop a aký druh bicykla vás zaujíma (viac o typoch bicykla nájdete v našom nasledujúcom článku Aký bicykel je pre mňa?).

Kamenný obchod je najlepšie miesto, kde kupovať bicykel. Foto: Shutterstock
Kamenný obchod je najlepšie miesto, kde kupovať bicykel. Foto: Shutterstock

Nezabúdajte, že aj v kamennom obchode môžete naraziť na akciové ceny a hádam každý obchodník sa rád „zbaví“ minuloročných modelov. Preto je dobré, ak sa zbytočne nefixujete na menej podstatné detaily akými sú farba rámu alebo značka.

Samozrejme, niet najmenších pochýb o tom, že výhodné ponuky na bicykle – či už nové alebo jazdené – nájdete na internete. V dnešnej dobe, keď nakupovanie online v e-shopoch z celého sveta nie je najmenší problém, nie je ľahké odolať ponúkaným lákadlám.

Nezabudnite však, že ak si objednáte bicykel cez internet, pravdepodobne ho budete musieť poskladať, prípadne ponastavovať, aby všetko bolo na svojom mieste tak, ako to má byť. Ak nie ste v tejto oblasti technicky zdatní, budete musieť zájsť do servisu. A tam si prácu nechajú zaplatiť.

Pri kupovaní jazdeného bicykla z druhej ruky treba byť tiež obzvlášť obozretní. Odporúčame, aby ste si od predávajúceho pýtali doklad o kúpe, pretože trh s kradnutými bicyklami je väčší, ako by ste si možno mohli myslieť, a určite nechcete, aby vám v horšom prípade zaklopala na dvere polícia, zhabala váš nový zaplatený bicykel a ešte by ste aj vy mohli mať problémy.

Kvalita jazdených bicyklov býva rôzna, a preto, ak nie ste skúsený mechanik, je dobré stretnúť sa s predávajúcim na neutrálnej pôde a vziať bicykel do cyklo-obchodu, kde vám ho ohodnotí profesionál, alebo kupovať s kamarátom, ktorý sa do bicyklov perfektne rozumie.

A určite sa veľkým oblúkom vyhýbajte rôznym supermarketom, ktoré predávajú všetko – od potravín až po bicykle. Väčšina týchto bicyklov je síce lacná, ale ich kvalita tomu aj zodpovedá.

Zväčša sú vyrábané v hromadných várkach s čo najnižšími nákladmi a nemusíte byť odborník, aby ste si spravili predstavu o kvalite.

Vyberte si materiál rámu

Ako si vybrať ten správny typ bicykla, ktorý bude určený presne pre vás?

Znova sa dostávame k tomu, že je dôležité vedieť, na čo budete chcieť bicykel využívať. Ak vám má slúžiť ako dopravný prostriedok a budete na ňom jazdiť v meste, rozumné je siahnuť po robustnejšej konštrukcii.

Ak si však na bicykli budete chcieť užiť viac zábavy a aj trochu rýchlosti, budete potrebovať niečo ľahšie. Takže, hliník, oceľ alebo kompozit? Materiál, z ktorého je vyrobený rám veľmi úzko súvisí s cenou.

Bežné oceľové rámy môžete kúpiť v cenách približne do 300 €, vyššie sa začína vyskytovať hliník a od 1 000 € sa môžete rozhliadať už aj po prvých známkach kompozitu.

Vo vyšších cenových kategóriách sa môžete znova stretnúť s oceľou, tentokrát s ušľachtilou, ktorá je však kvalitnejšia a ľahšia, označená CrMo, teda chróm-molybdénová. Používa sa pri niektorých typoch bicyklov, ako sú napríklad skladacie, retro mestské a predovšetkým cestovné bicykle.

Ujasnite si materiál rámu bicykla. Foto: Shutterstock
Ujasnite si materiál rámu bicykla. Foto: Shutterstock

Oceľ

Z trojice zmieňovaných materiálov je práve oceľ (teda zliatina železa s inými prvkami) najzhovievavejšia a najtolerantnejšia – vydrží toho veľa, jediné, o čo sa musíte postarať, je, aby nezhrdzavela.

Je veľmi trvanlivá a práve odolnosť je veľmi často jej výhodou. Nájdete ju preto aj na detských bicykloch, BMX-kách alebo bicykloch určených na freestyle. Jednoducho tam, kde sa s bicyklom nezaobchádza v rukavičkách.

Hliník

Rám zo zliatin hliníka znesie tiež pomerne dosť, ale v porovnaní s oceľou má nižšiu húževnatosť a môže časom dochádzať k únave materiálu, najčastejšie v spojoch – zvaroch. Jeho tvarovateľnosť je výhodou. Dovoľuje výrobcom navrhovať rámy tak, aby boli posilnené v miestach, kde to najviac potrebujú.

Najnovšie technológie spracovania hliníka rovnako umožňujú vyrábať oblejšie a teda oku lahodiacejšie tvary rámov. Na výrobu rámov pre najpredávanejšiu strednú kategóriu bicyklov sa dnes vďaka pomeru cena/výkon používa najčastejšie.

Kompozit

Karbón ako najznámejší druh kompozitu je materiál, ktorý je síce pevný a ľahký, ale zato veľmi krehký v bodovom zaťažení.

Akýkoľvek pád na hranu alebo ostrý predmet môže spôsobiť, na rozdiel od pádu na kovových rámoch, väčšie a ťažšie opraviteľnejšie poškodenia. Niekedy to znamená aj koniec vášho bicykla.

Karbón je sám o sebe príliš tuhý, čiže vhodný pre dosahovanie výkonov na úkor komfortu. Mali by ste ho zvažovať iba ak máte pretekárske ambície.

Pozor ale na lacný kompozit – môže to byť mačka vo vreci. Jeho spracovanie je technologicky náročnejšie ako akékoľvek spracovanie kovov a nepoctivý výrobca na ňom môže šetriť. Napríklad prímesami rôznych neotestovaných kompozitov.

Nie je karbón ako „karbón”. Súčasné technológie spracovania dovoľujú výrobcom z každého z týchto materiálov spraviť špičkový produkt na vysokej úrovni.

Aj kvalitný oceľový rám môže byť oveľa lepší ako menej kvalitný karbónový, ak dosahuje parametre kvality pre disciplínu, na ktorú je určený. Preto sa bezhlavo nevrhajte na karbónové bicykle, ak vám to prinesie iba to, že sa budete mať čím pochváliť. Stali sa totiž trendom.

Vyberajte podľa komponentov

Čo vlastne spadá do širokého pojmu komponenty? Je to všetko okrem rámu bicykla. Komponenty sú oblasť, kde sa kreativite a fantázii nekladú žiadne prekážky.

Trh je zaplavený rôznymi druhmi a radmi komponentov, ktorých ceny majú veľký rozptyl. Takže, ak v tejto oblasti nie ste práve doma, znova si musíte položiť rovnaké dve dôležité otázky – koľko chcete do bicykla investovať a čo od neho očakávate.

Vždy však platí pravidlo, že drobnosti sa dajú časom vymeniť za lepšie (radenie, plášte, pedále) a pri kúpe si dobre vyberte predovšetkým veľké veci akými sú vidlica, v prípade celoodpruženého bicykla tlmič a kvalitné kolesá.

Ďalším dôležitým komponentom, na ktorý sa pri výbere bicykla zamerajte, sú brzdy. Na výber máte ráfikové alebo kotúčové. V dnešnej dobe je jedinou výhodou ráfikovej brzdy jej nízka cena. Kotúčové, či už hydraulické alebo mechanické (lankové), sú účinnejšie, brzdia za mokra a nie sú závislé na tom, či je koleso dokonale vycentrované.

Pre nenáročného cyklistu je ideálna voľba mechanická kotúčová brzda, ktorá kombinuje jednoduchosť údržby ráfikovej brzdy s dobrou
účinnosťou kotúčových bŕzd.

Vyberajte podľa komponentov. Foto: Shutterstock
Vyberajte podľa komponentov. Foto: Shutterstock

Určite počítajte s investíciou do vyššie spomínaných pedálov, ktoré často na bicykli nie sú, prípadne sú iba základné plastové, slúžiace na jeho vyskúšanie v predajni. Je to preto, že existujú klasické platformové pedále a nášľapné. Výrobca ponecháva túto voľbu priamo na zákazníkovi a dáva mu možnosť kúpiť si také, aké mu vyhovujú. Dobrý cyklo-obchod nemá problém vyskladať vám bicykel aj na mieru.

Ujasnite si otázku odpruženia

Odpruženie – áno, či nie? Po celoodpruženom bicykli sa poobzerajte, ak máte možnosť investovať viac finančných prostriedkov a budete jazdiť v teréne. Prináša komfort a vyšší výkon pri jazde z kopca. Nevýhodou je však, okrem vyššej ceny, aj vyššia hmotnosť a zložitosť systému. Bicykel odpružený iba vpredu – vidlicou – býva väčšinou štandardom pri horských a krosových modeloch.

Volíte ho vtedy, keď chcete jazdiť len po nerovných šotolinových a poľných cestách. Je to univerzálne riešenie pre ľudí, ktorí majú len jeden bicykel na športové a rekreačné vyžitie, ako aj na jazdu mestom a používajú ho ako dopravný prostriedok.

Pozor na odpružené vidlice pri bicykloch pod 300 eur. Odpružené vidlice pri lacných modeloch nebývajú utlmené a zväčša sa nedajú nijak nastaviť. Ľudia s vyššou hmotnosťou ju stlačia na doraz a nemá preto žiaden efekt.

Vtedy iba zvyšuje cenu bicykla a komplikuje jeho údržbu. Ak máte teda možnosť vybrať si ten istý bicykel v nízkej cenovej kategórii s pevnou vidlicou, voľte radšej ten.

Odpruženú vidlicu nepotrebujete a teda pevnú oceníte aj pri jazdení po asfaltových cestách. Váš cestný či mestský bicykel bude s takouto vidlicou o 1-2 kilá ľahší. Ak budete chcieť na pevnom bicykli komfortnejšiu jazdu, máme pár tipov – vyberte si pohodlné mäkké sedlo a riadidlá vybavte ergonomickými gripmi. Pomôžu aj cyklistické nohavice s vložkou.

Nezabudnite na doplnky

Každý bicykel by mal mať dva základné doplnky, bez ktorých sa nezaobídete, aby ste boli v bezpečí. Tými sú výkonné predné svetlo a zadná červená blikačka.

Ak chcete bicykel využívať aj na prevážanie vecí, uistite sa vopred, že sa naň dá prichytiť zadný nosič. Ak chcete na bicykli dochádzať do práce, alebo ho chcete využívať ako dopravný prostriedok, nemali by mu chýbať blatníky.

Kúpa bicykla. Foto: Shutterstock
Kúpa bicykla. Foto: Shutterstock

Pravdepodobne sa budete chcieť na výlete počas jazdy napiť, preto si hneď vyberte aj košík s cyklistickou fľašou. A čo ak dostanete defekt? Ideálne je nosiť náhradnú dušu, lepenie, multikľúč a minipumpu v rámovej alebo podsedlovej kapsičke.

Predajca vám môže tiež ponúknuť tachometer, zvonček a, samozrejme, zámok.

Vyberte si správnu veľkosť

Keď ste si už premysleli odpovede na vyššie zmieňované otázky a chystáte sa pristúpiť k tomu najdôležitejšiemu a zásadnému kroku – k samotnej kúpe, silno vám odporúčame:

Nikdy nekupujte bicykel bez toho, aby ste sa presvedčili, že vám jeho veľkosť sedí. Je to podobné, ako pri kúpe obuvi alebo oblečenia
– môžete vedieť akú veľkosť nosíte, ale tá sa často u rôznych výrobcov líši.

Takže, hoci budete potrebovať rám veľkosti M od jedného výrobcu, pri inej značke budete možno potrebovať o niečo menší. Alebo väčší.

Ako teda určiť správnu veľkosť bicykla. Začnite tým, že sa postavíte obkročmo nad bicykel (aby ste mali hornú rámovú trubku medzi nohami). Priestor medzi hornou rámovou trubkou a vami by mal byť približne 7 – 8 centimetrov.

Fitnes, mestské , horské a veľa cestných bicyklov má v dnešnej dobe slopingový rám (horná rámová trubka nie je v rovine, ale má mierny sklon alebo priehyb). V minulosti, keď bicykle mali hornú rámovú trubku v rovine, stačil priestor medzi trubkou a vami približne 2 – 3 centimetre.

Rovnako dôležité je zistiť, či vám vyhovuje vzdialenosť od sedla k riadidlám. Krátka testovacia jazda vám ukáže, či je posed pre váš dostatočne pohodlný. Samozrejme, skúsený obchodník vám bude aj v tomto smere veľmi nápomocný.

Základné pravidlá kúpy bicykla

  1. Bicykel kupujte len v renomovanom bicyklovom obchode s dobrou reputáciou a nie v supermarkete.
  2. Nesnažte sa za každú cenu ušetriť na kvalite – pokojne miňte celú čiastku, ktorú váš vopred určený rozpočet zvládne.
  3. Nekupujte mačku vo vreci – vždy si dobre prehliadnite ponúkaný bicykel a kúpu si nechajte prejsť hlavou.
  4. Nebojte sa žargónu, ktorému nerozumiete – v dobrom bicyklovom obchode vám obchodník vysvetlí všetko, čo budete potrebovať, a poradí vám tak, aby ste boli spokojní.
  5. Na veľkosti záleží – vrelo odporúčame, aby ste nekupovali bicykel bez toho, aby ste si vyskúšali veľkosť.

Orientačná tabuľka pre výber veľkosti bicykla

Výška postavy (cm); Horské bicykle (palce); Krosové bicykle (palce); Cestné bicykle (cm)
150 až 155                   13 – 15 “                           16 “                                      49
155 až 160                   15 “                                    16 “                                      52
160 až 165                   15 – 17 “                           17 “                                      52
166 až 170                   17 – 18 “                          17 – 18 “                              52 – 54
171 až 175                    17 – 18 “                         18 – 19 “                               54 – 56
176 až 180                   18 – 19 “                          19 – 20 “                               56
181 až 185                   29 – 20 “                          20 – 21 “                               56 – 58
185 až 190                   20 – 21 “                          21 – 22 “                               58 – 60

Text: Redakcia
Foto: Shutterstock

Vaše reakcie
Najnovšie vydanie

RELAX 6/2018

Relax na Facebooku