Čo je histamínová intolerancia?

6. novembra 2019
Histamínová intolerancia. Foto: Shutterstock

Patria k vašim „dobrým“ známym únava, opuchy slizníc a kože, dlhodobé tráviace ťažkosti či svrbenie celého tela? Ak vám lekári nepotvrdili alergiu, celiakiu ani potravinovú intoleranciu, potom možno patríte k 2 až 3 % populácie, ktorá trpí histamínovou intoleranciou – touto málo známou chorobou.

Najčastejšie príznaky

Ak mávate pravidelne po konzumácii vybraných jedál či nápojov niektoré z nasledujúcich prejavov, je dosť možné, že váš organizmus trpí práve týmto druhom neznášanlivosti:

Koža: podráždenie kože, začervenanie, opuchy.
Tráviaci trakt: hnačka, nafukovanie, kŕče, bolesti brucha, napínanie na vracanie.

Tráviace problémy. Foto: Shutterstock
Tráviace problémy. Foto: Shutterstock

Dýchacie cesty: svrbenie a opuch pier, opuch nosovej sliznice alebo, naopak, výtok z nosa, ťažkosti s dýchaním podobné astme.
Ostatné orgány: bolesti hlavy podobné migréne, búšenie srdca, závraty, zmeny krvného tlaku, strata vedomia. K ďalším chronickým prejavom typickým pre túto chorobu patria aj iné alergii podobné ťažkosti, chronická únava, bolestivá menštruácia, nervozita, poruchy vedomia a spánku.

Nie je to potravinová alergia

Zdrojom problémov je nesúlad medzi látkou histamín a enzýmom diaminooxidáza (DAO).

Ľudský organizmus si histamín vytvára aj skladuje sám a ľahko ho nájdete aj v rôznych potravinách. V tele má na starosti viacero významných úloh, napríklad aktiváciu nervového systému či podnietenie tvorby žalúdočnej kyseliny. DAO zas nájdete v tenkom čreve a slúži na rozkladanie histamínu.

Zatiaľ čo alergickú reakciu organizmu vyvoláva nesprávna reakcia imunitného systému na alergény, v prípade histamínovej intolerancie ide o nerovnováhu medzi histamínom a enzýmom DAO.

Histamínová intolerancia nie je alergia na potraviny. Foto: Shutterstock
Histamínová intolerancia nie je alergia na potraviny. Foto: Shutterstock

Nedostatočné množstvo DAO vedie k hromadeniu histamínu v tele a výsledkom je jeho reakcia podobná alergii, ktorá však nie je pravou alergiou.

Aktivita enzýmu DAO je geneticky podmienená. V detstve a v mladosti býva tento enzým v dostatočnom množstve a dostatočne aktívny.

U niektorých ľudí však aktivita vekom klesá, pričom až 80 % takto postihnutých sú stredného veku, častejšie ženy. Počas tehotenstva sa histamínová intolerancia objavuje len veľmi zriedkavo.

Histamínová intolerancia nie je alergia na potraviny, aj keď jej spúšťačom býva často strava.

Ako ju potvrdiť

Záleží na tom, či ide o trvalú, chronickú formu HI, alebo o prechodnú formu HI, ktorá dokáže potrápiť skoro každého.

Príčinou dočasnej formy HI bývajú napríklad nadmerné užitie alkoholu (tzv. „opica“) či niektoré lieky (antibiotiká a pod.), ktoré krátkodobo zablokujú tvorbu DAO. Diagnostika a najmä „liečenie“ je v takomto prípade zrejmé.

Čo však v prípade, ak mám dlhodobo vyššie zmienené ťažkosti a vyšetrenia vylúčili potravinovú alergiu, intoleranciu aj celiakiu? V takomto prípade požiadajte svojho alergológaimunológa o jednoduché vyšetrenie z krvi, ktorým sa stanoví aktivita enzýmu DAO.

K správnej diagnóze môže pomôcť aj diéta – vylúčenie potravín bohatých na histamín z jedálnička. V tomto prípade dochádza k prekvapivo rýchlemu ústupu zdravotných problémov.

Bezhistamínová diéta

Tento typ diéty na jednej strane zásadne zmení dovtedajší životný štýl pacienta, na strane druhej predstavuje významný krok v liečbe histamínovej intolerancie.

Mnoho potravín a obľúbených pochutín sa znenazdajky stáva tabu. Nepríjemné je aj to, že na rozdiel od niektorých potravinových alergií nepomáha ani tepelné spracovanie problémových potravín.

Diéta. Foto: Shutterstock
Diéta. Foto: Shutterstock

Ktoré potraviny patria k problémovým? V prvom rade tie, pri ktorých príprave bol použitý proces fermentácie alebo kvasenia. Dlhšie skladovanie zvyšuje v potravinách množstvo histamínu.

Okrem toho, niektoré potraviny alebo pochutiny pôsobia ako „uvoľňovače histamínu“ uloženého v ľudskom tele.

Aké možnosti liečby poznáme?

Liečebným z krokov je už spomínaná bezhistamínová diéta. Pri príprave bezhistamínových jedál sa vo všeobecnosti odporúča uprednostniť čerstvé potraviny pred konzervovanými. K najvhodnejším potravinám a nápojom patria:

  • sacharidy: zemiaky, ryža, cestoviny, cereálie,
  • zelenina: hlávkový šalát, karfiol, brokolica, čakanka, uhorka, mrkva, cesnak, tekvica, huby, cuketa, špargľa, cibuľa, reďkovka, rebarbora
  • ovocie: jablká, nektárinky, broskyne, slivky, čerešne, melóny, citróny, egreše, brusnice
  • rastlinný olej
  • mäso, hydina, ryby sa odporúčajú iba úplne čerstvé alebo hlboko zmrazené
  • čerstvé vajcia
  • z nápojov voda alebo nesýtená minerálna voda.
Histamínová diéta. Foto: Shutterstock
Histamínová diéta. Foto: Shutterstock

Text: Redakcia
Foto: Shutterstock

Vaše reakcie
Najnovšie vydanie

RELAX 7/2019

Objednať
Relax na Facebooku