Ako sa v premávke zviditeľniť?
Chodci, bežci, kolobežkári a cyklisti sú najzraniteľnejší účastníci cestnej premávky. Ak sa nechcete zapísať do štatistík nehodovosti, mali by ste dbať nielen na zvýšenú opatrnosť, ale predovšetkým na svoju viditeľnosť.
Väčšina z nás má svoj zaužívaný spôsob trávenia voľného času, a to najmä večer. Niekto si pustí dobrý film a natiahne sa pred telku, iný siahne po rozčítanej knihe, venuje sa deťom, alebo sa snaží dobehnúť zameškané na sociálnych sieťach.
Nech je už váš večerný rituál akýkoľvek, pre niektorých zahŕňa obúvanie tenisiek a vyrážanie za behom v ústrety noci, alebo návrat z cyklistického výjazdu či z práce. Ale pozor: Ani ak si len odkočíte do večierky na druhej strane ulice, nie je na škodu, aby ste boli pre vodičov viditeľní.
V poslednom čase totiž narastá počet dopravných nehôd, ktoré spôsobujú cyklisti a chodci. Či už sú na príčine nevedomosť, nedbalosť alebo nešťastná náhoda, stačí sekunda a následky kolízie môžu byť fatálne! Prinášame vám preto niekoľko tipov, ako spraviť pre svoju bezpečnosť všetko, čo je vo vašich silách.
Ako dobre poznáte Malú Fatru, jedno z najkrajších pohorí na Slovensku?
Ohľaduplnosť na prvom mieste
Bežci to majú jednoduchšie, pretože sú to vlastne chodci a môžu sa pohybovať po chodníkoch. Boj o bezpečnosť v uliciach je však pre vyznávačov bicyklov ako dopravného prostriedku aj športového náradia na dennom poriadku. Ukazuje sa totiž, že fenomén miest – postupné zžívanie automobilistov s čoraz viac sa rozrastajúcou skupinou cyklistov a jazdcov na elektrických kolobežkách – je v mnohých prípadoch bolestný a vojna o priestor na okraji ciest naberá na obrátkach.
Vodičov často hnevá, že ich užívatelia jednostopových dopravných prostriedkov oberajú o priestor, tým im zužujú ulice a inak znepríjemňujú jazdu mestom. Počas dlhých rokov boli zvyknutí na to, že cesty sú pre autá – a bodka! Klin však medzi tieto dve skupiny užívateľov pozemných komunikácií vrážajú aj predsatvitelia mestských zastupiteľstiev. Prečo?
Chýba koncepcia budovania cyklochodníkov, čo vytvára nesúrodosť a nedokonalosť zvládnutia modernej dopravy. Cyklochodníky sú v mestách vybudované „odnikiaľ nikam“, chýba im prepojenosť a samotným cyklistom pohyb mestom vôbec neuľahčujú. Ohľaduplnosť a rešpekt sú preto v premávke, kde sa stretávajú chodci, cyklisti a vodiči áut, na prvom mieste. Keď je na ceste vyznačená cyklocesta, choďte po nej a nezaberajte chodník ani cestu pre autá. Cyklista nepatrí na chodník! Pamätajte si, že tak, ako nebezpečne sa vy na bicykli cítite na vozovke v prítomnosti áut, sa chodci cítia na chodníku, ak po ňom jazdia cyklisti.
Dajte o sebe vedieť
V posledných pätnástich rokoch výrazne (viac ako o polovicu!) klesol počet usmrtených cyklistov na Slovensku. Možným vysvetlením je používanie reflexných prvkov, osvetlenia bicykla a fakt, že viacerí cyklisti bez ohľadu na vek a zákon nosia prilby, ktoré sú čím ďalej, tým dostupnejšie a kvalitnejšie.
Na neustále sa meniacu vyhlášku sa teda nespoliehajte, ale skôr na vlastný rozum a prilbu noste na hlave všade. V meste vám totiž hrozí rovnaké nebezpečenstvo ako v teréne. Nezabúdajte ani na kvalitné predné svetlo, aby ste dobre videli každú nástrahu pred predným kolesom a mali čas na ňu reagovať. Je však dôležité nielen vidieť, ale aj byť videný! Nebezpečná situácia môže nastať počas zhoršenej viditeľnosti, ak nie je bicykel vybavený zadnou blikačkou či reflexnými prvkami.
Áno, aj bicykel by ich na sebe mal mať, nielen cyklista. Pod pojmom reflexné prvky si mnohí vybavia neestetické vesty, no v súčasnosti je k dispozícii veľa pekných a funkčných odevov, doplnkov, pásikov a nálepiek, ktoré vestu plne nahradia. Povinnú výbavu bicykla upravuje vyhláška č. 464/2009 Z.z. v paragrafe 22.
Rešpektujte pravidlá premávky
Ak chcete, aby vás vodiči na ceste rešpektovali, mali by ste sa správať ako účastník cestnej premávky. Dajte im najavo, že ste jej plnohodnotný účastník a podľa toho sa aj správajte. Pre cyklistov (ale aj chodcov) platia na ceste tiež pravidlá, ktoré je potrebné dodržiavať. Treba mať na pamäti, že bicykel vám nedáva právo jazdiť v protismere, na červenú, po chodníku, po priechode pre chodcov, ani neohlasovať zmenu smeru jazdy.
Ako účastníci cestnej premávky by ste mali byť čitateľní, preto nezabúdajte používať ruky ako smerovky pri odbočovaní a preraďovaní do iného pruhu. Nie je na škodu pohľadom cez ľavé rameno sledovať situáciu za vami. Neznalosť zákona neospravedlňuje. Pri potýčke s autom nemusíte byť automaticky v práve. Viete, čo pre vás vyplýva z vyhlášky? Naštudujte si ju!
Očakávajte vždy to najhoršie
Len čo vyskočíte do sedla bicykla, mali by ste byť pripravení reagovať
na rôzne nepredvídateľné situácie.Bicykel nie je terénne auto, ktoréprejde všetky nástrahy ciest bez toho,aby si to šofér všimol, preto sledujtevýtlky, mláky ahlavne poklopykanálov sotvormi vsmere jazdy. Ichobchádzanie si nenechajte na posled-nú chvíľu. Chodci, ktorí nediscipli-novane vchádzajú na vozovku mimopriechodov, sú tiež veľkou hrozbou.Po uliciach sich zvýšeným počtompreto nejazdite veľmi rýchlo, aby stemali možnosť brzdiť včas. Ideálne jemať na riadidlách zvonček, ktorýmdáte chodcom najavo, aby zvýšili opa-trnosť. Majte situáciu pod kontrolou,ato nielen pred, ale aj za vami. Letmépohľady cez rameno aspoliehanie sana zvuk prichádzajúceho auta nesta-čia. Nejazdite preto so slúchadlami.Všeky zmysly musia byť vpremávkeplne vstrehu.
Osvetlenie bicykla
Osvetlenie bicykla je minimálna investícia s maximálnym efektom pre vašu bezpečnosť. Každý bicykel musí byť počas jazdy večer alebo v noci, prípadne za inej zníženej viditeľnosti, vybavený dvomi svetlami. Jedno, biele, svieti dopredu a druhé, červené, dozadu. Dbajte hlavne na pevné prichytenie oboch svetiel, nech ich počas jazdy nestratíte, alebo nech sa na bicykli samovoľne neotáčajú či neposúvajú.
Ak svetlá nie sú napojené na dynamo, pravidelne v nich meňte batérie, alebo ich nabíjajte pomocou USB káblika. Svietiť by mali hodinu a pol bez prerušenia. Predné aj zadné svietidlá musia byť v noci viditeľné zo vzdialenosti minimálne 150m. Výberu predného svetla venujte obzvlášť zvýšenú pozornosť. Rôzne svetlá vrhajú rôzne široké kužele svetla. Široký a menej koncentrovaný je lepší pre pomalšiu jazdu na širších trasách, užší a dlhší, naopak, na úzkych cestičkách.
Niektoré svetlá majú šírku kužeľa nastaviteľnú pomocou funkcie zoom. Možnosť stlmiť intenzitu svietenia sa hodí kvôli šetreniu batérie a tiež na to, aby ste počas jazdy v premávke neoslepovali vodičov áut.
Jesenný cyklovýlet po Tokaji
Viditeľnosť jazdca
Rovnako ako pre chodcov, aj pre cyklistov je nosenie reflexných prvkov za zníženej viditeľnosti povinné. A to aj vtedy, ak ich máte aj na bicykli.
Okrem reflexnej vesty je možné zvoliť iné reflexné oblečenie, ktoré má okrem zvýšenia viditeľnosti aj ďalšie funkcie. Výrobcovia ponúkajú nespočetne veľa možností. Tenké či zateplené krikľavé bundy a vesty proti vetru alebo dažďu, cyklistické nohavice, dlhé aj krátke, so všitými reflexnými prvkami v zadnej časti alebo s reflexnou potlačou, rukavice, ponožky, šatky na krk… výber je len na vás.
Ak sa rozhodnete pre reflexné pásiky na nohu, pamätajte si, že ak nie na oboch stranách, tak majú byť umiestnené naľavo napriek tomu, že na pravej nohe dobre slúžia ako prevencia zamotania nohavice do reťaze. Cyklista sa totiž pohybuje po pravej strane cesty a autá ho obiehajú zľava, preto je vhodné tieto pásky umiestniť tam.
Vedeli ste, že?
Reflexný materiál oblečenia je v noci vidieť až na viac ako trojnásobok vzdialenosti než obyčajné biele oblečenie? V porovnaní s modrým oblečením je táto vzdialenosť dokonca viac ako desaťnásobná. Podľa údajov Becepu (národný koordinátor pre zvyšovanie bezpečnosti cestnej premávky) potrebuje vodič pri rýchlosti 75 km/h minimálne 31 metrov (1,5 sekundy) na to, aby si uvedomil nebezpečenstvo a zodpovedajúcim spôsobom zareagoval.
Z toho jasne vyplýva,že ak sú chodec, bežec alebo cyklista neosvetlení a oblečení v tmavom, alebo aj v obyčajnom červenom oblečení, je takmer nemožné, aby na nich vodič adekvátne reagoval.
Ako je človek v oblečení rôznych farieb v porovnaní s reflexnými prvkami viditeľný, vyplýva z tohto porovnania:
– modré oblečenie je viditeľné z 18 metrov
– červené oblečenie je viditeľné z 24 metrov
– žlté oblečenie je viditeľné z 37 metrov
– biele oblečenie je viditeľné z 55 metrov
– reflexný materiál je viditeľný z 200 metrov.
Predné svetlá
BBB BLS-172 Strike Duo 1600
Predné svetlo s výkonnosťou 1 600 lúmenov. Odolné hliníkové telo, 7 režimov svietenia, úchyt StrapFix, batéria LG 5 200 mAh, nabíjanie cez USB-C konektor, indikátor batérie, možnosť dokúpenia diaľkového ovládača BLS-179.
99 €
BBB BLS-161 Nanostrike 600
Bezkonkurenčný pomer výkonu a veľkosti. 600 lúmenov, 6 režimov svietenia vrátane denného blikania, držiak StrapFix, hliníková hlava, nabíjenie USB káblikom v balení, indikátor stavu batérie.
49,95 €
BBB BLS-151 Spark 2.0
Kompaktné predné svetlo má 4 režimy svietenia vrátane denného blikania a bezpečnostného, ktoré predĺži prevádzku aspoň o 2 hodiny blikania. Elastický popruh, kryt na nabíjací USB port (káblik v balení).
21,95 €
Zadné blikačky
BBB BLS-137 Signal
Výkonná LED blikačka s veľkou plochou svietenia pre dostatočnú, aj bočnú, viditeľnosť.
5 režimov svietenia vrátane denného blikania a bezpečnostného, ktoré predĺži prevádzku aspoň o 4 hodiny blikania. Elastický popruh, micro USB kábel v balení.
29,95 €
BBB BLS-152 Spark 2.0
Kompaktná LED blikačka sa upevňuje na sedlovkou pomocou elastického popruhu a jej tvar koriguje sklon sedlovky. 4 režimy svietenia vrátane denného a bezpečnostného, nabíjanie cez USB kábel (v balení).
21,95 €
BBB BLS-78 Rearlaser
Vodoodolná blikačka s objímkou na sedlovku (z ktorej sa dá vysunúť) a klipom na uchytenie na batoh, podsedlovú kapsičku či oblečenie. 2 režimy svietenia, 3 výkonné mikro LED diódy, napájanie na dve AAA batérie.
8,95 €
Tip redakcie
BBB BSL-227 Spirit
Súprava LED svetiel s USB nabíjaním (predné BLS-225 a zadné BLS-226). Montážne elastické popruhy a samozaisťovací kryt USB. Červené svetlo dodávané s držiakom pre montáž na lyžiny sedadla.
59,95 €
Praktické doplnky zvyšujúce viditeľnosť cyklistu
BBB BHE-29 Kite
Univerzálna prilba na MTB aj cestný bicykel s reflexnými nálepkami na zadnej strane.
59,95 €
BBB BWB-53 Thermotank Reflective
Izolačná fľaša s reflexným povrchom pre zvýšenie viditeľnosti v zlých svetelných podmienkach.
22,95 €
Castelli Emergency 2 W
Kompaktná dámska cyklistická bunda do dažďa pre prípad núdze. Perfektný strih pre pozíciu na biku, ale dostatočne voľná, aby ste si ju mohli obliecť aj cez zateplený dres. Manžety, ktoré idú ľahko na rukavice.
139,95 €
BBB BBP-71 Multi Vis 3M
23 kusov ochranných reflexných nálepiek rôznych tvarov na bicykel alebo prilbu.
13,95 €
Viac svetiel, blikačiek, oblečenia a doplnkov pre cyklistov nájdete na skprofibike.sk.