Ľudia majú stále záujem o šport: Chcú cestovať a užívať si

Tomáš Sobotovič, vedúci produkčného oddelenia CK FutbalTour, približuje ako funguje tvorba zájazdov na najväčšie športové podujatia na svete.
EURO 2024 klope na dvere. Ako sa FutbalTour pripravuje na podujatie tejto úrovne?
Prípravy u nás začali ihneď po skončení kvalifikácie. Pri tak veľkom podujatí je potrebné myslieť na všetky zložky vo väčšom predstihu: letenky, autobusy, ubytovanie. Keďže sa turnaj uskutoční na začiatku bežnej dovolenkovej sezóny, museli sme konať čo najskôr a dohodnúť sa so svetovými agentúrami na predbežných rezerváciách. Po samotnom žrebe turnaja sa zase prioritou číslo jeden stávajú vstupenky. Pripraviť sa na ME je svojim spôsobom veľká alchýmia.
Rok 2024 prináša nielen futbalové ME, ale aj olympiádu v Paríži, nedávno skončili hokejové MS v Česku. Ako zvládate v tíme takýto nápor veľkých podujatí?
Táto sezóna bola, je a bude výnimočná. Iba pár dní dozadu skončili klubové súťaže, vyvrcholili pohárové súťaže a do toho ešte hokejové MS v Česku, čo je pre našu klientelu naozaj obrovské lákadlo. Teraz sa po pár dňoch musíme preorientovať na ďalší veľký turnaj a sfinalizovať niekoľkomesačné prípravy. Medzičasom sa vyžrebuje nový ročník najlepších futbalových líg. Olympiáda v Paríži už bude iba ten povestný „bonbónik“.
V úvode tohto roka ste ponúkali exkluzívny zájazd na Super Bowl v Las Vegas. Ako sa viete dostať k vstupenkám či ubytovaniu počas takéhoto eventu?
Zabezpečenie vstupeniek je alfou a omegou nášho biznisu. Kúpiť letenku či lístok na autobus a objednať hotel už v dnešnej dobe zvládne veľká časť populácie. Ale dostať sa ku vstupenke na atraktívne podujatie je náročné a často nemožné. Tu prichádza rad na nás, naplno využívame dlhoročné kontakty, partnerov, spoluprácu s rovnakými agentúrami z celého sveta. Konkrétne Super Bowl je udalosť, ktorá nie je pre bežných „smrteľníkov“. Ak už sa niekto rozhodne, že to chce zažiť, musí počítať s investíciou niekoľko tisíc eur.
Čoraz viac sa vo vašej ponuke objavujú destinácie ako Las Vegas, Katar či Južná Amerika. Cítite, že záujem o ľudí o tieto miesta rastie?
Nepochybne. Veľa klientov s nami precestovalo Európu, zúčastnili sa top zápasov v ligových súťažiach alebo Lige majstrov. Ak túžia po ďalších zážitkoch, cesty do týchto destinácií sú logickou voľbou. Najlepší hokej sa hrá v Severnej Amerike, neopakovateľnú fanúšikovskú vášeň zažijete v krajinách Južnej Ameriky. Priaznivci motorizmu radi objavujú exotiku, kde spoja preteky F1 s dovolenkou v teple.
Pre aké typy fanúšikov organizujete zájazdy? Podľa akého kľúča pristupujete k cenotvorbe zájazdov?
Spektrum našich klientov je naozaj veľké. Na jednom zájazde sa bez problémov stretnú mladí študenti s partičkou manažérov na teambuildingu alebo dvojicou starých rodičov, ktorí zobrali vnuka-nádejného futbalistu pozrieť sa na svoje vzory. Snažíme sa mať v ponuke všetky podujatia, ktoré by mohli osloviť fanúšikov športu. Cenotvorba je proces, do ktorého vstupujú rôzne faktory, často len ťažko odhadnuteľné. Spomeniem napríklad úmrtie britskej kráľovnej, kedy sa v podstate zastavil šport v celej krajine, čo ovplyvnilo cestovanie do Veľkej Británie.
Na niečo také sa jednoducho nedokážete pripraviť a musíte improvizovať, bojovať, hľadať riešenia. Tie sa potom musia premietnuť aj do ceny. Je rozdiel, keď si jednotlivec kúpi letenku, hotel a ten šikovnejší aj vstupenku, alebo máme my ako CK zorganizovať zájazd pre skupinu 50+ ľudí. Logicky je cena leteniek aj ubytovania pri takých počtoch výrazne vyššia, čo určitá časť klientov ťažšie chápe.
Utkvel ti v pamäti zájazd, kde ste museli riešiť „plán B“ a ako v takej chvíli firma reaguje?
Núdzové plány v cestovnom ruchu môžu byť pripravené, ale nie vždy dokážu poskytnúť plnohodnotnú náhradu. Ak neodletí lietadlo pre zlé klimatické podmienky a klient sa nemá ako dostať do destinácie, tým pádom nestihne hlavnú časť celého zájazdu. Tu nepomôže žiadny záložný plán. Mohol by síce odletieť iným letom alebo v iný deň, ale nemá to zmysel, zápas sa už odohral.
Ako by si v krátkosti namotivoval ľudí, ktorí možno váhajú, či vycestovať za športom?
Každý je špecifický, potrebuje iný impulz. Niekoho osloví cena, iného destinácia a ďalšieho atraktívny zápas. Niekto túži oddychovať na najkrajšej pláži sveta, chce si užiť skvelé jedlo. V našich zájazdoch sa snažíme ponúknuť kombináciu týchto prvkov a zabezpečiť klientom zážitok, na ktorý tak skoro nezabudnú. Mám taký dojem, že hmotné veci ustupujú do úzadia a ľudia vyslovene vyhľadávajú možnosť zažiť niečo netradičné, výnimočné, na čo môžu spomínať so svojimi blízkymi. Cestujte, spoznávajte, užívajte si.
Text a foto: FutbalTour