Dokáže magnet vymazať dáta? Vyvrátili sme 8 technologických mýtov

28. mája 2025

Od násilných videohier cez vybíjanie batérií – tieto rozšírené technologické polopravdy si zaslúžia vysvetlenie.

„Ak sa ľudia hrávajú násilné videohry, majú sklony k násiliu“

Myšlienka, že prijímanie násilného obsahu cez médiá v nás podnecuje násilné myšlienky a spôsobuje násilné konanie, nie je nová. Vznikla už v 70. rokoch, keď sa vo filmoch a seriáloch začali vo veľkom objavovať násilné scény – rodičia a konzervatívne skupiny sa báli negatívneho dopadu na deti.

V nasledujúcich desaťročiach prišiel rýchly vývoj videohier a obavy sa len zvyšovali. Mladí ľudia totiž už nesledovali vo filmoch, ako si ľudia ubližujú, ale sami prevzali kontrolu nad avatarom a začali páchať virtuálne zločiny.

Slávnym príkladom je hra Grand Theft Auto, kde môžu hráči zastreliť nevinné postavy alebo sa na nich vybiť. Hoci sú tieto hry určené na zábavu, apetít po násilí sa zvyšoval a vedci sa rozhodli skúmať ich dopad.

Viaceré štúdie v laboratórnych podmienkach ukázali, že vystavenie násiliu môže vyvolať rovnaké správanie. No porovnávací výskum z roku 2014 použil kriminálne štatistiky a zistil opak.

Výskumníci porovnali počet kriminálnych činov mládeže s časom hrania násilných hier a objavili inverzný vzťah – čím viac mladí hrali, tým menej boli náchylní k násilnému správaniu.

1/8
Zavrieť reklamu