Nášľapné pedále a tretry. Prečo sa ich bojíme?

16. septembra 2019
Tretry na bicykel. Foto: Shutterstock

Bicyklujete v šľapkách, sandáloch či plátených teniskách a len poškuľujete po tých, ktorým noha na pedáli pri nastupovaní spraví „klik“? Predtým, ako sa vyberiete do obchodu kupovať tretry, máme pre vás zopár základných informácií o výhodách aj nástrahách tohto systému.

Väčšinou to tak už býva, že pri výbere bicykla sú to práve pedále, na ktoré sa často zabúda. Kupujúcich zaujíma hmotnosť rámu, sedadlo, radenie, brzdy… a pedále sú zväčša až na konci zoznamu.

Nie, nechceme tým povedať, že pedále sú alfou a omegou výbavy vášho bicykla. Ale aj oni si zaslúžia dostatok pozornosti, pretože keď si vyberiete tie správne, môže to mať veľký vplyv na kvalitu jazdy.

Dokonca, aj keď vymeníte ten lacný obyčajný variant, ktorý ste mali namontovaný na bicykli, keď ste ho kupovali, za kvalitnejšie odľahčené platformy, určite pocítite rozdiel. Bude sa vám pedálovať komfortnejšie, vaše chodidlá budú stabilnejšie a bicykel bude ovládateľnejší.

Tiež si treba uvedomiť, že väčšinou bicykle z továrne vychádzajú s lacnými nekvalitnými pedálmi, prípadne, zvlášť pri drahších modeloch, bez pedálov. Je to kvôli tomu, že pedále sú vysoko osobná záležitosť. Každému vyhovujú iné, takže výrobca počíta s tým, že nový majiteľ si ich aj tak vymení podľa osobných preferencií. Bolo by teda zbytočné v továrni osadzovať bicykel kvalitnými pedálmi a zvýšiť tak finálnu pultovú cenu bicykla.

Základný princíp zacvaknutia

Ak vám nie je stále úplne jasné, ako nášľapné pedále fungujú, máme pre vás stručné vysvetlenie. Pedále majú v sebe mechanizmus, do ktorého zapadne kufor (kovová zarážka na spodnej strane tretry). Keď sa do toho nohou opriete, kufor sa do pedála zacvakne. V tomto okamihu je vaša noha fixovaná k pedálu.

Tretry na bicykel. Foto: Shutterstock
Tretry na bicykel. Foto: Shutterstock

Keď chcete nohu „vycvaknúť“, pätou zatlačíte do vonkajšej strany, fixovací mechanizmus povolí a ste voľní. Väčšina nášľapných pedálov funguje práve na tomto princípe.

Je nepopierateľné, že nášľapné pedále, ktoré nahradili košíky, sú z hľadiska výkonnosti tou najlepšou voľbou. Nie každý sa však dokáže stotožniť s predstavou napevno uchytených nôh v pedáloch, zvlášť pri prejazdoch väčšími mestami a zhustenou dopravou. Nemusíte sa však báť. V dnešnej dobe si na trhu nájde každý to svoje.

Kedy sa to začalo

Hoci sa to môže zdať ako výdobytok modernej doby, prvé pokusy siahajú až do neskorého 19-teho storočia. Počas prvej polovice 20-teho storočia boli patentované najrôznejšie dizajny, ktoré však neniesli žiaden výraznejší úspech. Až v sedemdesiatych rokoch sa výraznejšie presadil produkt M71 od Cinelli. Od amerických jazdcov dostal veľmi príznačné pomenovanie „zarážka smrti“, pretože keď ste sa chceli z pedála vypnúť, najskôr ste museli rukou zatlačiť malú páčku na pedáli.

Netreba ďalej vysvetľovať, že to chcelo istú dávku zručnosti a nie vždy na to bol čas. Veľa jazdcov si preto radšej ešte dekádu počkalo na bezpečnejší mechanizmus.

V roku 1938 francúzska spoločnosť Look vypustila na trh prvé komerčne úspešné nášľapné pedále určené pre cestných cyklistov. Veľa ľudí však stále ostávalo skeptických. Je to naozaj dobré aj z hľadiska výkonu?

Odpoveď dostali na Tour de France 1985, kedy Bernard Hinault vyhral používajúc práve nášľapné pedále Look. Nový módny trend zachytilo viacero výrobcov, hlavne firmy Time a Shimano. Každý cestný cyklista, ktorý chcel na ceste podávať výkon, čoskoro používal nášľapné pedále. A ako sa výhody nášľapného systému prejavovali viac a viac, postupne sa tento druh pedálov dostal aj do terénu na horské bicykle.

Aké sú ich výhody

V týchto miestach nášho článku sa už pravdepodobne zamýšľate nad tým, čo by ste teda mohli získať z toho, že si pripnete nohy k pedálom? Z hľadiska výkonu je výhoda nášľapných pedálov v tom, že môžete uplatniť tzv. kruhové pedálovanie. Zjednodušene ide o to, že keď rozdelíme jednu otáčku nohou na dve fázy, v prvej fáze do pedálu zatlačíte, kľukou sa tak dostanete do najspodnejšej pozície a v druhej fáze nohu ťaháte hore, kým kľuku nedostanete do najvrchnejšej pozície. A práve spomínaná druhá fáza je možná len vďaka nášľapným pedálom, ktoré vám doslova zafixujú pedál k nohe.

Takýmto spôsobom zapojíte do práce aj hamstringy a vaše pedálovanie sa stane efektívnejším, pričom vaša sila môže vzrásť až o 25 percent.

K dobrej technike pedálovania napomáha aj to, že nohu máte fixovanú na pedál v ideálnej polohe, t.j. kufor tretry sa nachádza v strede prednej časti chodidla. V takejto polohe do pedálovnia zapájate efektívne aj lýtka, takže môžu odniesť časť záťaže.

Ak pre vás ale výkony nie sú prioritné, možno vás presvedčí to, že jazdiť na nášľapných pedáloch je bezpečnejšie. Áno, chvíľu trvá, kým sa naučíte zapnúť a vypnúť, čo pre niektorých môže znamenať aj nejaký ten pád, ale keď prejdete cez počiatočnú neistotu, sami si uvedomíte, že takéto jazdenie je naozaj bezpečnejšie. Nie je totiž nič horšie ako mokré tenisky na klasických pedáloch, zvlášť ak šliapete postojačky do kopca.

Navyše, keď budete mať nohy fixované, budete môcť lepšie ovládať svoj bicykel, čo oceníte zvlášť na nerovnom povrchu, prípadne v hustej doprave. Treba tiež pripomenúť, že cyklistické tretry majú tvrdšiu podrážku ako bežná športová obuv, vďaka čomu bude vaše jazdenie nielen komfortnejšie, ale aj efektívnejšie vďaka lepšiemu prenosu sily z nôh na pedále.

Ak sa nedokážete stotožniť s predstavou nôh pripevnených k bicyklu, zvoľte kvalitné platformové pedále a cykloobuv s pevnou protišmykovou podrážkou.

Prečo sa bojíme

Bohužiaľ, desivý obraz „zarážiek smrti“ od Cinelli medzi širšou populáciou cyklistov stále pretrváva a predstava pádu na svetelnej križovatke alebo na rušnej ulici je pre niektorých priveľmi odstrašujúca.

Je pravda, že vypínať sa treba naučiť, ale nie je to tak hrozné, ako si možno myslíte. Nášľapné pedále majú totiž veľkú výhodu – sila upínacieho mechanizmu je u mnohých modelov nastaviteľná, takže keď si povolíte pružinu skrutkou, vypínanie bude naozaj veľmi ľahké.

Vypínanie tretier môže byť naozaj ľahké. Foto: Shutterstock
Vypínanie tretier môže byť naozaj ľahké. Foto: Shutterstock

Skratka SPD skutočne nemusí znamenať SPaDneš ak sa prvýkrát prejdete po rovnom povrchu a pár krát si nacvaknutie a vycvaknutie pred bežnou jazdou vyskúšate. Obťažujúcou skutočnosťou tretier pre mnoho cyklistov, zvlášť pre tých, ktorým bicykel slúži (aj) ako dopravný prostriedok, je, že kufre cestných tretier z podrážky odstávajú a ich klepkavý zvuk pri chôdzi vzbudzuje záujem okoloidúcich, ktorí očakávajú modelku Victoria’s Secret.

Nemusíte však hneď hádzať flintu do žita. Modely tretier určených pre horskú cyklistiku majú kufre zasadené do podrážky, takže pri chôdzi nie sú také „klopkavé“. Plus, podrážky majú tiež lepšiu priľnavosť, čím sú na kráčanie vhodnejšie a prirodzenejšie ako cestné tretry.

Pre koho sú platformy

Ak sa však stále nedokážete stotožniť s predstavou nôh pripevnených k bicyklu alebo nechcete prísť o slobodu rozhodnutia v akej obuvi budete jazdiť, potom sú platformy presne pre vás. Sú to pedále, ktoré majú obdĺžnikový alebo štvorcový tvar a takzvané piny – malé skrutky, ktoré zabezpečujú, aby sa podrážka tenisky na nich nešmýkala.

Pri kvalitnejších modeloch sa dajú vymeniť za nové v prípade opotrebovania alebo straty. Ak ste si zvolili platformy, tak budete mať slobodu pohybu, ale musíte myslieť na to, že prídete o výhodu efektívnejšieho prenosu sily a lepšieho ovládania bicykla.

Nezáleží na tom, na akom povrchu jazdíte, je to na vás. Aj skúsení zjazdári, ktorí prekonávajú kamene a korene, jazdia aj na platformách aj na nášľapoch. Niekto sa cíti bezpečnejšie, keď je s bicyklom v nerovnom teréne „zrastený“ a iný zase, keď môže nohu kedykoľvek zložiť.

Takže, záver ste si spravili už pravdepodobne aj sami. Výber pedálov vo veľkej miere záleží na tom, aké sú vaše osobné preferencia. Výhodou pedálov je však to, že sa dajú poľahky vymeniť – väčšinou vám postačí vidlicový kľúč a v prípade potreby si pred ďalším výjazdom rýchlo vymeníte platformy za nášľapné pedále.


Text: Redakcia
Foto: Shutterstock

1/1
Zavrieť reklamu