Test: horský bicykel Scott Aspect 30 verzus hybrid Scott Sub 30
Zaujímalo nás, či je hybrid horský bicykel len s väčšími kolesami a hladšími plášťami, preto sme si oba typy bicyklov otestovali.
„Hybrid“ bicykle sú zvyčajne postavené na báze horského bicykla s niekoľkými drobnými úpravami, ako sú napríklad úzke plášte cestného bicykla, ktoré zjednodušujú pohyb na asfalte. Hybrid tak spája rôzne vlastnosti cestných aj horských bicyklov.Výsledkom toho by mal byť univerzálny dopravný prostriedok na rôzne typy cyklistických podmienok a využití.
Medzi hybrid bicykle patria aj mestské, krosové či trekingové bicykle. Ich stabilita, pohodlie a jednoduché použitie ich robí populárnymi medzi začínajúcimi a príležitostnými cyklistami, deťmi či ľuďmi jazdiacimi na bicykli denne do práce.
Čo vlastne vystihuje tento typ bicykla, ktorý trávi väčšinu svojho života na ceste alebo hrádzi? Čo ho odlišuje od čistokrvného mountain biku, ktorý je predurčený brázdiť v bahne a preskakovať nerovnosti terénu? Je to len záležitosť výrobcov, či preferujú väčšie alebo menšie kolesá a tenšie alebo hrubšie plášte podľa toho, na akom trhu sa nachádzajú?
Mohol by cyklista – najmä ak sa denne prepravuje na bicykli do práce či školy – premeniť svoj horský bicykel na obstojný hybrid a naopak a to iba jednoduchým vymenením kolies?
Alebo sú tam zásadnejšie rozdiely v dizajne a treba si byť pri takejto zmene istý, že je náš bike na daný terén vhodný?
Zaujímalo nás, či je hybrid horský bicykel len s väčšími kolesami a hladšími plášťami, preto sme si oba typy bicyklov otestovali.
Výbava
Na porovnanie sme si vybrali dva na pohľad podobné bicykle od rovnakého, známeho výrobcu: Scott Aspect 30 a Scott Sub 30.
Scott Aspect 30 je horský bicykel, ktorý stojí približne 640 eur. Jeho príbuzný Scott Sub 30 je hybrid a stojí asi o 25 eur viac. Čo sa týka technických parametrov, majú mnoho rovnakých komponentov: oba majú radenie Shimano Altus RapidFire Plus spojené s predným prešmykačom Acera, oba majú výber 27 prevodov a sú vybavené Tektro hydraulickými kotúčovými brzdami.
Keď sa však lepšie pozrieme, sú tam odlišnosti: tri prevody na biku Aspect majú menší počet zubov (44, 32 a 22) než na Sub (48, 38 a 28). Aspect je vybavený odpruženou vidlicou od Suntour, zatiaľ čo Sub má pevnú zliatinovú vidlicu. Sub má o niečo kvalitnejšiu Shimano Acera prehadzovačku oproti Alivio verzii na Aspecte.
A, samozrejme, majú rozdielne plášte: na Aspecte sú to veľké, off-roadové, 2,1 palcov široké Schwalbe Black Jacks na 26-palcových kolesách. Zatiaľ čo Sub s priemerom kolesa 700c (28 palcov) má štíhlejšie a oveľa hladšie, menej protišmykové mestské plášte Schwalbe Citizen so šírkou 37c.
Detailnejší pohľad na rámy a geometriu tiež odhalí mnohé odlišnosti. Oba bicykle sú tvorené hliníkovými rámami (zo zliatiny 6061) a oba majú šikmo naklonenú hornú rámovú trubku typickú pre horské bicykle. Letmý pohľad na rámy síce navodzuje pocit podobnosti, no keď sa lepšie pozrieme, vidíme zásadnejšie rozdiely.
Spoj na hlavovej rámovej trubke je azda najviditeľnejší príklad: na Sube sú dve rámové trubky napojené na hlavovku na dvoch miestach oddelene ako na typickom cestnom bicykli, čo dáva hlavovej trubke trochu voľnosti a priestoru na ohyby. Na Aspecte sa však všetky tri trubky zbiehajú dokopy v jednom bode, čo vyzerá ako ultra silné spojenie želiez.
To isté pozorujeme aj na profile trubiek: na Sube vyzerajú okrúhlejšie, guľatejšie. Na Aspecte sú viac do štvorca, hranaté a teda pravdepodobne aj pevnejšie. Čo sa týka geometrie, uhly a dĺžky trubiek sú tiež mierne odlišné (pozrite tabuľku s uhlami). Takže ide o dva odlišné bicykle.
Uhly a vzdialenosti | |||||||
A | B | C (mm) | D (mm) | E (mm) | F (mm) | G (mm) | |
Scott Sub 30 (hybrid) | 71° | 73° | 567 | 155 | 1 074 | 456 | 763 |
Scott Aspect 30 (MTB) | 70,5° | 73,5° | 570 | 130 | 1 076 | 427 | 778 |
Teória
Čo teda v teste očakávame? Vďaka pevnejšej a kompaktnejšej prednej časti by mal byť Aspect 30 kontrolovateľnejší bicykel na hrboľatom teréne a vďaka menšiemu počtu zubov na prevodoch aj praktickejší pri manévrovaní cez prekážky. Bude tiež zaujímavé odskúšať, aký vplyv má odpružená vidlica na komfort jazdenia.
Na druhej strane rám Sub 30 má okrúhlejšie trubky a voľnejšiu prednú stavbu, pričom dlhšia hlavovka by mala absorbovať časť nedokonalostí terénu – od tohto hybrid biku teda očakávame, že bude výkonnejší na ceste a jeho väčšie prevodové proporcie by ho mali robiť rýchlejším minimálne na všetkom, čo má hladší typ povrchu.
A, samozrejme, predpokladáme, že typ plášťov na oboch bikoch bude kľúčový.
Metóda
Navrhli sme jednoduchú 8 km dlhú testovaciu trať, rozdelenú na dva typy terénu: 4 km na ceste a 4 km na náročnom off-roade. Odmeriame na nej rýchlostnú skúšku na oboch bicykloch za rovnakých podmienok, aby sme vedeli, ktorý je rýchlejší. Potom otestujeme oba bicykle na rovnom dlhom úseku s dĺžkou 6,5 km. Zaznamenáme aj pocity pri jazde na oboch bikoch na všetkých typoch terénu. Keďže Aspect i Sub majú rovnaké Tektro kotúčové brzdy a virtuálne identické kazety, malo by byť možné – po doladení prevodoviek – vymeniť im kolesá. Potom zistíme, aký bude mať každý z bikov výkon s kolesami toho druhého.
Podmienky na testovanie sú pri oboch bicykloch rovnaké – suchý terén s blatovými úsekmi mimo cesty. Celkové stúpanie na ceste je 150 metrov.
Výsledky
Aspect (v štandardnom vyhotovení)
Napriek svojim širokým plášťom je Aspect celkom dobrým cestným spoločníkom (vzhľadom na to, že ide o horský bike) a išlo sa na ňom dostatočne príjemne na asfalte, najmä s uzamknutou prednou vidlicou. Takisto vyššia poloha jazdca ponúka dobrý prehľad na ceste. Mimo cesty však bicykel reaguje oveľa lepšie. Robustná guma na riadidlách pomáha pri lepšom ovládaní bicykla cez blato alebo klzké povrchy a predná odpružená vidlica dobre pohlcuje nárazy – je obzvlášť účinná pri rýchlom jazdení po rozbitom teréne.
Scott Aspect 30 (mountain bike)
- Cena: 640 €
- Rám: hliník (zliatina 6061)
- Vidlica: Suntour XCR 100 mm
- Kľuky: Shimano Acera
- Prevody: Shimano Alivio/Acera
- Radenie: Shimano Altus
- Brzdy: Tektro kotúčové brzdy 160 mm
- Veľkosť kolies: 26 palcov
- Plášte: Schwalbe Black Jack 2,1 palcov
- Hmotnosť: 13,6 kg
- Testovaná veľkosť: Medium (57 cm)
Sub (v štandardnom vyhotovení)
Sub sa okamžite zdá rýchlejší ako Aspect a napriek dlhšej hlavovej trubke jazdec prirodzene zaujme agresívnejšiu jazdeckú pozíciu. Na ceste to bola príjemnejšia skúsenosť ako s Aspectom – akoby sa vynaložené úsilie jazdca efektívnejšie zužitkovalo. Aj mimo cesty to bola celkom iná skúsenosť – avšak horšia. Zatiaľ čo Aspect brázdil cez technický terén v pohode, Sub sa len kĺzal a šmýkal, najmä zadná časť strácala ťah a prešmykovala na mieste, hlavne pri brzdení v zjazde.
Scott Sub 30 (hybrid)
- Cena: 665 €
- Rám: hliník (zliatina 6061)
- Vidlica: 6061 zliatina
- Kľuky: Shimano Acera
- Prevody: Shimano Acera
- Radenie: Shimano Altus
- Brzdy: Tektro kotúčové brzdy 160 mm
- Veľkosť kolies: 700c (28 palcov)
- Plášte: Schwalbe Citizen 37 mm
- Hmotnosť: 12,3 kg
- Testovaná veľkosť: Medium (57 cm)
Aspect 30 s kolesami 700 × 37c a mestskými plášťami
Napasovať krosové kolesá s veľkosťou 700c na rám horského bicykla uspôsobeného na 26-palcové kolesá je niečo, čo by sme neodporúčali – to radšej zvoľte vhodné 26-palcové polohladké plášte, ak chcete svoj bicykle zasvätiť do radostí asfaltu. Na účel nášho testu sme však urobili výnimku.
Aspect s týmito väčšími kolesami a menej vrúbkovanými plášťami sa pocitovo javil na ceste dosť rýchly, ale nie príliš komfortný. Jazdcov stred gravitácie bol citeľne vyššie, čo naznačovalo o niečo menej stability, a pevná predná časť, ktorá sa predtým zdala rýchla a stabilná v kombinácii s klasickými plášťami, bola zrazu roztrasená. Na off-roadovom teréne sa všetky predošlé schopnosti Aspectu vyparili. Jeho svižná, vrtká manipulácia bola akoby v rozpore s nepredvídateľnou zadnou časťou.
Sub 30 s 26 × 2,1-palcovými kolesami a off-road plášťami
S priľnavejšími vrúbkovanými gumami bol Sub ďaleko zábavnejší a predvídateľnejší bike do blata a na hrboľatý povrch. Pre svoju mierne ťarbavú povahu a uvoľnenejšiu geometriu však ešte stále nemohol ponúknuť takú zábavu ako Aspect. Zároveň akokoľvek zhovievavá geometria aj tak nemôže na rýchlych lesných trailoch nahradiť komfort, aký dáva odpružená vidlica na Aspecte. Tak ako sme očakávali, s veľkými plášťami sa Sub na ceste premenil z rýchleho biku na pomalší, zavalitejší – menšie kolesá a nižší stred gravitácie navodzovali pocit, akoby sa bicykel na ceste váľal.
Záverečné hodnotenie
Vzhľadom na dosť náročný off-roadový úsek sme boli prekvapení, že Sub hybrid vo svojom štandardnom vyhotovení dokázal držať krok s Aspectom v teste na zmiešanom teréne. Rýchlosť však tvorí len časť celkového hodnotenia a zatiaľ čo Sub v nej mal dobré výsledky, pocity z jazdy mimo cesty na ňom neboli veľmi príjemné a ani zďaleka nebol tak pod kontrolou ako Aspect. Keď sme bicyklom zamenili kolesá, dôvod bol jasný – na off-roade je ovládanie akéhokoľvek biku s mestskými plášťami oveľa náročnejšie.
Horský bicykel Aspect je síce celkovo pomalší v štandardnom vyhotovení – a na ceste je vynaložená námaha potrebná na pohyb oveľa väčšia ako na Sube –, je však oveľa príjemnejšie jazdiť s ním na hrboľatom či šmykľavom teréne. Po výmene kolies bol výsledok o niečo viac zahmlený, keďže horský bike sa zdal byť dosť rýchly na asfalte, ale pocitovo to aj tak nebolo ono – v porovnaní so Sub hybridom.
Výsledky | 8 km zmiešaný terén cesta/off-road | 6,5 km rovná cesta |
Štandardné prevedenie | ||
MTB Aspect 30 s 26 × 2,1-palcovými plášťami | 27 min | 18 min |
Hybrid Sub 30 so 700 × 37c plášťami | 27 min | 16 min |
Zámena kolies | ||
MTB Aspect 30 so 700 × 37c plášťami | 29 min | 15 min |
Hybrid Sub 30 s 26 × 2,1-palcovými plášťami | 28 min | 19 min |
Dajú sa teda biky premeniť?
Mohli by ste si jednoducho premeniť váš horský bike na hybrid nahodením hladších plášťov, alebo naopak dať robustné gumy na váš mestský bicykle a mať z neho horský? Určite to pomôže a rozšírili by ste pole schopností vášho biku, netreba však podceňovať spomínané rozdiely. Akékoľvek podobnosti tieto biky predstavujú, v akcii sú to odlišné zbrane. Malé vymoženosti v geometrii a konštrukcii majú obrovský vplyv na to, ako sa bicykel ovláda a – dokonca aj pri tejto relatívne skromnej cene – každý je špecificky navrhnutý na osobitnú úlohu.
V neposlednom rade z testu vyplýva ešte jedno ponaučenie: vybrať vhodné plášte na váš bike podľa prevládajúcich cyklistických podmienok je kľúčové. V našom teste mali oba biky identické Tektro 160 mm hydraulické kotúčové brzdy, avšak v blatových podmienkach na biku s menej vrúbkovanými gumami by ste si ľahko mysleli, že ide o brzdy s diametrálne nižšou kvalitou. Rovnako, keď je vonku všetko suché a hladké, nechcete zase zbytočne vynakladať úsilie a zdolávať silné trenie, takže svoje plášte si vyberte dôsledne.
Je zvláštne, ako jednoducho vieme byť pri kúpe bicykla ovplyvnení kopou nepodstatných činiteľov.
Najlepšia rada je: vybrať si bike, ktorý najviac spĺňa vaše najbežnejšie potreby.
Ak sa máte denno-denne presúvať po asfaltke alebo cyklistickej cestičke a z času na čas chcete prejsť po rozbitej či hrboľatej ceste, kúpte si hybrid. Ak máte radi horskú cyklistiku, ale môžete príležitostne jazdiť aj po asfalte, zvoľte horský bike. Po výmene plášťov by síce oba reagovali lepšie v nepriaznivom teréne, ale mať vhodné náradie je aj tak nenahraditeľné.
Text: Matt Lamy
Foto: Shutterstock