Ako vybrať správny bicykel pre deti

Detský bicykel. Zdroj: Shutterstock

Máme pre vás zopár rád, ako pre deti vybrať ten najlepší bicykel, ktorý im nielen bude robiť niekoľko rokov radosť, ale možno z nich aj raz vychová celoživotných cyklistov.

Deti sa radi vozia na bicykli. To je fakt, nech už je ten bicykel akýkoľvek. No ak im kúpite kvalitný dvojkolesový darček, budú sa na ňom s úsmevom voziť ešte dlho potom, ako opadne prvotné nadšenie z novej veci. Dobré detské bicykle nie sú lacné, pretože cena bicykla nijako výrazne neklesá s jeho veľkosťou. Keď si však rozrátate cenu na počet prebicyklovaných popoludní, razom vyjdú zo súboja s lacnými a nekvalitnými bicyklami ako víťazi – tie deti často omrzia, alebo ich ešte predtým stihnú rozbiť.

Ak je detský bicykel, po ktorom pokukujete v obchode lacný, väčšinou je to presne z toho istého dôvodu, ako pri tých dospeláckych – sú na ňom ťažké a neodolné komponenty. Detské bicykle však musia byť ľahké. Deti sú oveľa slabšie, tak prečo by mali ulicu pred domom a les za ním brázdiť na bicykli, ktorý je ťažký ako ľahšie bicykle pre dospelých?

Okrem hmotnosti musí byť vhodná aj veľkosť. Bicykle nie sú prezuvky do školy, do ktorých decko dorastie, jednoducho, musia sedieť v čase kúpy. V opačnom prípade sa vaša malá kópia na bicykli viac natrápi, ako poteší. To, samozrejme, znamená kúpiť počas vyrastania viacero bicyklov. Tie „vyrastené” však vždy môžete posunúť mladšiemu súrodencovi, alebo ich predať na inzerát.

V nasledujúcom článku sme bicykle rozdelili podľa vhodnosti k veku dieťaťa. Počet sviečok na torte však je len časť úspechu pri výbere správneho bicykla. Do úvahy berte aj vzrast dieťaťa, jeho zručnosť ovládať bicykel a v tomto vám najlepšie poradia priamo v obchode.

Čo by ste mali vedieť

Váha

Čo sa týka detských bicyklov, nízka váha je na nezaplatenie. Zoberte si to takto: Ak sedemročné dieťa váži 23 kíl a má 14-kilový bicykel, cíti sa na ňom presne tak, ako by ste sa vy, 75-kilový dospelák, cítili na 46-kilovom bicykli. Pritom aj tie najlacnejšie bicykle pre dospelých zriedkakedy prekročia hranicu 20 kíl! Nižšia váha detského bicykla sa enormne odrazí na ovládateľnosti, námahe, ktorú musí dieťa vynaložiť, a hlavne na zábave, ktorú si užije.

Výška stredu a dĺžka kľúk

Kratšie kľuky a nižší stred (miesto, kde sa otáčajú kľuky) sú potrebné, aby dieťa vedelo efektívne pedálovať a zároveň v prípade straty rovnováhy dať na zem nohu. Oba tieto rozmery idú ruka v ruke. S krátkymi kľukami a vysokým stredom sa nebudú vedieť dotknúť zeme. S dlhými kľukami a nízkym stredom budú na nerovnostiach narážať pedálmi o zem. No a s dlhými kľukami a vysokým stredom sa im bude nepohodlne šliapať s „kolenami pri ušiach”.

Brzdové páčky

Uistite sa, že dieťa na ne bez problémov dosiahne prstami. Ak sa nedajú nastaviť dostatočne blízko, vymeňte ich. Tiež sa presvedčte, že dieťa dokáže obe brzdy naplno stlačiť. Zadná sa väčšinou bude stláčať ťažšie, pretože má dlhšie lanko, ktoré musí prekonať viac trenia.

Gripy a radenie

Odrážadlá a prvé naozajstné bicykle mávajú riaditka s tenším priemerom, aby ich malá rúčka dokázala uchopiť. Väčšie bicykle so štandardnými riaditkami majú za rovnakým účelom tenučké gripy (rúčky). Otočné radenie je intuitívnejšie a netreba naň dlhé či silné palce a ukazováky. Treba ich však z času na čas premazať.

Prevody

Ani tak veľmi nezáleží na tom, koľko prevodov má bicykel, pokiaľ sú medzi nimi aj dostatočne ľahké. Na prvom bicykli s pedálmi je dobrá len jedna rýchlosť, zatiaľ čo na prvom horskom bicykli stačí len zadný prehadzovač. Takýto pohon je ľahší, jednoduchší a dieťa tak nájde ten správny prevod.

Odpruženie

Lacné odpružené vidlice sú len na okrasu – bicyklu pridajú na výkone len málo, za to dosť na váhe. A to je dosť zlé aj pre dospeláka. Vaši dediči trónu to však budú mať ešte ťažšie. Odpruženie je okrem toho často príliš tvrdé a pod dieťaťom sa takmer vôbec nehýbe, prípadne jej v plynulom pohybe zabraňujú lacné tesnenia a lacné mazanie. Takže si buď priplaťte za naozaj kvalitnú vidlicu nastavenú na váhu dieťaťa, alebo kúpte bicykel s pevnou, neodpruženou vidlicou.

Vek 2 – 4 roky: odrážadlá

Jednoduchý a zábavný úvod do sveta naozajstných bicyklov.

Odrážadlo.
Odrážadlo.

Ovládanie

Naučiť sa udržiavať rovnováhu je základ či už na odrážadle, alebo ozajstnom bicykli. Prejsť zopár metrov bez odrážania sa nohami je možné vďaka ovládaniu. Na niektorých bicykloch je v hlavovom zložení (v ktorom sa otáča vidlica) len klzné ložisko, no tie s guľôčkovým sú rozhodne lepšie – riaditka sa budú v detských rukách
otáčať ľahšie. Niektoré odrážadlá majú dokonca obmedzovače, ktoré zabránia pretočeniu riaditok a nepeknému pádu.

Gripy s chráničmi

Gripy alebo držadlá s nárazníkmi na koncoch zabraňujú malým ručičkám, aby sa poškriabali o stenu alebo zem v prípade pádu, ktorých bude voľky-nevoľky dosť. Okrem toho sa dieťaťu nezošmyknú ruky z koncov, a ak sa náhodou nešťastne zamotá do bicykla, nemusíte sa obávať o ostré konce riadidiel. Dôvodov pre gripy s chráničmi je mnoho a na Slovensku sa dokonca najmenšie detské bicykle bez nich nesmú predávať.

Výška sedla

Dieťa musí pri sedení na bicykli vedieť položiť obe chodidlá celou plochou na zem. Aj na prvý pohľad jednoduché odrážadlá môžu mať rôzne tvary hlavného rámu, a preto vyberajte najnižší rám, na ktorom sa dá výška sedla nastavovať v rozpätí 10 centimetrov. Malé deti vedia za rok bez upozornenia vyrásť o poriadny kus.

Zadná brzda

Odrážadlá sa dajú zastaviť presne tak, ako rozhýbať – teniskami. Slabá zadná brzda s dostatočne malou páčkou na detské ruky však nemôže nič pokaziť, práve naopak. Aj dvojročné dieťa sa dokáže poodrážať do celkom slušnej rýchlosti a brzda môže odvrátiť pád, napríklad ak sa vydajú dole kopcom. Zadná brzda je oveľa vhodnejšia ako predná, pretože až tak neovplyvní ovládanie bicykla.

Pneumatiky

Pneumatiky naplnené penou alebo takzvané plné obruče (celogumenné pneumatiky bez vzduchu vo vnútri) sa síce neprepichnú, no dušové pneumatiky sú ľahšie a vášmu dieťaťu doprajú oveľa pohodlnejšiu zábavu absorbovaním aspoň časti nerovností. Malé kolieska však nenafúkajte príliš, ináč dieťa ukrátite práve o tento benefit. Keďže dieťa sa bude na bicykli odrážať nožičkami, vzadu vôbec nemusí byť výrazná vzorka, práve naopak.

„Pôvod názvu takéhoto bicykla bez pedálov je jasný – dieťa sa na ňom pohybuje odrážaním sa nohami od zeme. Tento relatívne nový koncept pochádza z Nemecka. Zatiaľ čo prvé odrážadlá boli z dreva, dnes už existujú aj ľahké liatinové rámy, dušové pneumatiky a lepšia geometria.” Daniela Števánková, bývalá šéfredaktorka časopisu Relax.

Vek 3 – 6 rokov: prvý naozajstný bicykel

Udržiavanie rovnováhy zmáknuté? Poďme o level vyššie!

Prvý bicykel.
Prvý bicykel.

Vzpriamený posed

Pre malé deti je zvláštny pocit jazdiť na bicykli v predklone. Majú relatívne veľké vnútorné orgány a väčšiu, a ťažšiu hlavu v porovnaní so zvyškom tela ako dospelí, ktorým sa nemôžu rovnať ani silou v rukách. Vzdialenosť riaditok od sedla by im preto mala dovoliť sedieť na bicykli vzpriamene počas celej doby používania. Preto si vyberajte bicykle s vysokými riaditkami, so stredovou hrazdou, ktoré sa dajú posunúť bližšie, a dostatočne vysokým predstavcom alebo hlavovou trubkou.

Jednoduché brzdy

Snáď ani netreba pripomínať, že brzdové páčky musia byť dosť blízko ku gripom, aby na ne dosiahli detské prsty. Okrem toho sa musia aj ľahko stláčať a práve to je problémom na niektorých bicykloch. Preto pred kúpou vyskúšajte ovládať brzdu malíčkom – ak sa vám to bez výraznej námahy podarí, zvládne to aj vaše dieťa.

Bez pomocných koliesok

Mnohí z vás, tak ako aj mnohí z nás v redakcii, sa učili bicyklovať s pomocnými kolieskami. Dnes už však na ne máme trochu radikálnejší názor. Ak ste kúpili bicykel s kolieskami, rovno ich odmontujte. Nemôžu síce nijak uškodiť, no pokiaľ budú na bicykli, dieťa sa nenaučí bicyklovať a udržiavať balans. Ak prvý bicykel, ktorý kupujete, má pedále a dieťa sa nikdy neučilo udržiavať rovnováhu na odrážadle, môžete z neho pedále odmontovať a znížiť sedlo tak, aby malý pilot dokázal došliapnuť celým chodidlom na zem. Keď sa naučí udržiavať rovnováhu a brzdiť, namontujete ich späť.

Krátke kľuky

Vrcholoví cyklisti, ale aj víkendoví bojovníci si zvyknú vyberať dĺžku kľúk podľa výšky. A preto niekto, kto je nižší ako dve tretiny vašej vlastnej výšky, potrebuje o dve tretiny kratšie kľuky ako vy. Dĺžka okolo 100 – 110 milimetrov by mala byť akurát. Oveľa dlhšie kľuky kazia geometriu bicykla napríklad vyššie položeným stredom, ktorý zabraňuje zavadeniu pedálom o zem. A čím vyššie je stred, tým vyššie je aj ťažisko bicykla, a preto je takýto bicykel menej stabilný.

Prevody

Bicykel s jedným prevodom je pre dieťa v predškolskom veku ideálny. Väčšina z nich má dostatočne ľahký prevod s 36 zubami vpredu a 16 vzadu, čo na 16-palcových kolieskach zodpovedá približne pomeru 32 × 23 na tých „veľkáčskych” 26-palcových. Ak často chodíte na výlety do terénu, môžete sa poobzerať aj po nižšom prevode, prípadne nechať vymeniť zadnú voľnobežku za väčšiu. Ak však vaše dieťa priam žije s bicyklom v ruke, nemusí mu byť na škodu ani bicykel s niekoľkými prevodmi – v obchode určite zoženiete aj také.

„Moja 13-ročná neter má už svoj piaty bicykel v živote a na všetko okrem naozajstnej horskej cyklistiky v lese sa jej vždy viac páčili bicykle s jednou rýchlosťou. Jednorýchlostné bicykle sú ľahšie, odolnejšie a nezamestnávajú mladú myseľ, ktorá sa chce jednoducho tešiť z bicyklovania.” Filip Nagy, šéfredaktor časopisu Biker

Vek 6 – 8 rokov: Prvý horský bicykel

Ak spolu s dieťaťom rastie aj záujem o jazdenie, zaslúži si niečo lepšie.

Prvý horský bicykel.
Prvý horský bicykel.

Detská geometria

Aj deti v tomto veku sa cítia pohodlnejšie vo vzpriamenej pozícii, a preto by mali byť riaditka vyššie ako sedlo a vzdialenosť medzi nimi by nemala byť príliš veľká. S nižšie položeným stredom bude ľahšie rýchlo dať nohu dole z pedála, ak dieťa niečo vyvedie z rovnováhy. S nižším stredom sa dá aj pohodlne šliapať do pedálov bez rizika zachytenia o zem, avšak len v prípade, že rám bol určený, a nie len dodatočne vybavený, na 125- až 140-milimetrové kľuky.

Pevná vidlica

Naozaj kvalitné odpružené vidlice pre bicykle s takto malými kolesami sú skôr výnimkou a sú aj veľmi drahé. Na druhej strane tie lacné sú ťažké, nedajú sa vôbec alebo len veľmi máličko nastaviť a často sú na váhu dieťaťa príliš tvrdé, teda absolútne nespĺňajú účel pohlcovania nerovností. Pevná, neodpružená oceľová vidlica síce nevyzerá tak cool a junior si možno na ihrisku vyslúži zopár posmeškov od kamarátov s ťažkými odpruženými vidlicami, no hriať ho bude myšlienka, že pevná vidlica je oveľa ľahšia, a preto sa aj na bicykli jazdí oveľa jednoduchšie.

Veľkosť kolies

Väčšina bicyklov určených pre túto vekovú kategóriu bude mať 20-palcové kolesá, avšak s trochou návrhárskeho umenia sa dajú aj do rámu s geometriou pre sedemročné deti napasovať 24-palcové kolesá. Väčšie kolesá ľahšie kopírujú nerovnosti, vďaka čomu sa na bicykli dá jazdiť rýchlejšie a pohodlnejšie a absenciu odpruženia je tak cítiť ešte menej. No pokiaľ bicykel s 24-palcovými kolesami nie je špecificky určený pre túto vekovú kategóriu a rám nie je dostatočne malý, držte sa tých 20-palcových.

Len zadná prehadzovačka

Prevody vpredu môžu malého športovca akurát tak zmiasť, a preto môže často radiť prapodivné kombinácie prevodov, ktoré okrem neho neprospievajú ani celému pohonu. Jeden prevod vpredu a zopár prevodov vzadu neváži tak veľa a v konečnom dôsledku úplne stačí. Kazeta s výraznejšie odstupňovanými prevodmi má celkom dobrý rozsah. Veľké 32- až 34-zubové ozubené koliesko vzadu pomôže pri jazde do kopca, zatiaľ čo to najmenšie zas pri jazde z neho.Radenie pomocou otočného radenia na riaditkach je intuitívne, no ak sa oň občas nepostaráte, môže preraďovať sťažka.

V-čkové brzdy

V-čkové brzdy sú ľahšie ako kotúčové a brzdia minimálne tak dobre ako všetky, okrem tých najlepších kotúčových. Modulátor sily brzdenia na prednej brzde môže zabrániť preletu ponad riaditka v prípade príliš silného zatiahnutia. Brzdy často kontrolujte a uistite sa, že brzdia ľahko a hladko – vy možno máte dosť sily, aby ste prekonali trenie lanka, no vaša ratolesť ju mať nemusí.

„Deti láka odpruženie a veľa prevodov rovnako ako dospelých, ak nie ešte viac. No ak mu vysvetlíte, že s jednoduchším a ľahším bicyklom sa bude vládať bicyklovať dlhšie, určite sa bude tešiť aj z bicykla bez odpruženia či zbytočne veľkého počtu prevodov.” Juraj Novotný, redaktor a testovací jazdec časopisu Biker

Vek 8 – 11 rokov: Druhý horský bicykel

Spolu s dieťaťom rastie aj zoznam komponentov.

Druhý horský bicykel.
Druhý horský bicykel.

Lepšie brzdy

Väčší, ťažší a rýchlejší malí jazdci potrebujú na zastavenie väčšiu brzdnú silu. Hydraulické kotúčové brzdy sú najlepšie, pokiaľ, samozrejme, dieťa dosiahne na páčky. V prípade tých lankových mechanických, či už kotúčových, alebo ráfikových, môžete účinnosť maximalizovať minimalizovaním trenia lanka. Vazelína je lacná a rozdiel bude naozaj cítiť.

Ľahké odpruženie

Možno sami dobre viete, koľko stojí dobré odpruženie. A tým, že je na detskom bicykli, nebude o nič lacnejšie. Preto zostaňte vzadu pri neodpruženom bicykli. Ak je vpredu vidlica vnútri s oceľovou pružinou, dajte ju ešte v obchode postláčať dieťaťu, aby ste zistili, či je dostatočne mäkká. Ak nie, možno sa bude dať vymeniť za mäkšiu. Najlepšia však bude vzduchová vidlica nielen preto, že je ľahšia a tlakom vzduchu vnútri sa dá nastaviť aj na nízku váhu jazdca, ale aj preto, že ju môžete počas rastu dieťaťa dofukovať.

Viac prevodov

Ak váš potomok jazdí na bicykli pravidelne, v tomto veku by mu už nemala robiť problém väčšina lesných ciest. Do kopca však nebude mať rovnakú silu ako vy, a preto sa vpredu hodí menší (napr. 22-zubový) prevodník. Veľké tretie prevodníky sa až tak nepoužívajú a môžu byť nahradené napríklad chráničom, tzv. Rockringom, ktorý chráni prevodníky pred poškodením a nohu pred poškriabaním o vyčnievajúce zuby. Deti už tiež majú dostatok sily na stláčanie páčkového radenia.

Krátke kľuky

Deti na základnej škole sú len zriedka tak vysoké, aby im nevadili dospelácke kľuky. Napriek tomu ich niektorí výrobcovia na tieto bicykle montujú. Vy sa radšej obhliadnite po približne 150-milimetrových, ktorým zodpovedajú aj rozmery rámu. Aby ste sa uistili, že stred je dostatočne nízko, posaďte dieťa na bicykel a zistite, či sa dokáže dotknúť špičkou nohy zeme, ak má sedlo dostatočne vysoko na šliapanie do pedálov.

Pneumatiky do terénu

Rôzne pneumatiky ovplyvnia valivý odpor a trakciu kolies. Väčšina bicyklov v tejto kategórii má 24-palcové kolesá. V tejto veľkosti nedostať tak veľa pneumatík vhodných na cross country jazdu v lese, no nájde sa zopár kvalitných ako napríklad Schwalbe Rocket Ron alebo Kenda Small Block Eight. Ak má bicykel 26-palcové kolesá, možností je viac, než si dokážete predstaviť.

„Ak už v tomto veku kúpite dieťaťu bicykel s 26-palcovými kolesami, môžete ho postupne vylepšovať komponentmi z toho vlastného (okrem kľúk, predstavca a riaditok, ktoré by nesedeli rozmerovo na detskú postavu). Ak sa vy sami nevyžívate vo vymieňaní vecí za lepšie, budete mať ľahší aspoň výber nového komponentu, ak sa ten starý zničí. A keď dieťa z bicykla vyrastie a komponenty sú v zachovalom stave, väčšinu z nich môžete jednoducho premontovať na väčší rám.” Filip Nagy, šéfredaktor časopisu Biker

Vek 11 a viac: malý dospelácky bicykel

Tínedžerom už väčšinou bude dobrá aj malá veľkosť bicykla určeného pre dospelých

Malý dospelácky bicykel.
Malý dospelácky bicykel.

Náboje

Náboj s orechom bude pevnejší ako taký, na ktorý sa kazeta skrutkuje, pretože ložiská sú v ňom uložené bližšie k rámu. Zatiaľ čo na niektorých bicykloch sú len sedemrýchlostné kazety, pri ich výmene za osem- alebo
deväťrýchlostné budete musieť meniť celé koleso pre rozdielnu šírku. Aj keď je bicykel osadený V-čkovými
(ráfikovými) brzdami, je dobré vybrať ho s takým nábojom, aby sa naň v budúcnosti dal namontovať kotúč.

Široké riaditka

Širšie riaditka (640 milimetrov a viac) znamenajú väčšiu páku, a tým pádom aj ľahšie ovládanie. Široký kokpit im pomôže udržať všetko pod kontrolou, aj keď sa vyberú do náročnejšieho terénu. Okrem toho pomôžu aj pri zatáčaní v pomalej rýchlosti, kedy ide skôr o otočenie riaditkami než o naklápanie bicykla do zákruty.

Veľkosť

Deťom, ktoré práve nastúpili na druhý stupeň základnej školy, bude často dobrý dospelácky bicykel vo veľkosti
XS (alebo 13 – 14 palcov). Vyšší juniori možno dorástli už aj na veľkosť S (15 – 16 palcov). Kratším predstavcom môžete trochu priblížiť riaditka k sedlu, ak to dieťa potrebuje, a rovnako by sa hodili aj kratšie kľuky (okolo 160 milimetrov). Tie by ste však museli prikúpiť – bicykle určené pre dospelých budú mať len dĺžky od 170 milimetrov vyššie.

Rám

Sami pravdepodobne vážite asi dvakrát toľko ako priemerné jedenásťročné dieťa, takže šetrenie váhy napríklad na ráme je pre nich dvakrát také dôležité. Skontrolujte si, ako blízko je pneumatika k rámu, aby ste vedeli, aké veľké pneumatiky sa doň zmestia. Výmenou 2-palcových pneumatík za 2,3-palcové dodáte vzadu neodpruženému bicyklu značnú časť pohodlia. Väčší uhol hlavovej trubky je stabilnejší a bicykel sa tak
správa pokojnejšie pri rýchlej jazde. Môže tak pomôcť predísť pádom.

Efektívne odpruženie

Ak si ju môžete dovoliť, vzduchová vidlica je vďaka svojej váhe a možnosti nastavenia najlepšia. Aj na nie tak drahých bicykloch nájdete značkové vidlice ako Suntour Epicon, Manitou Drake alebo RockShox Recon. Vidlica First Air od RST tiež nie je zlá, ale nemá až tak plynulý chod. Pri vidliciach s oceľovou pružinou vnútri si skontrolujte ešte pred kúpou jej tvrdosť. Ak sa nedá poriadne stláčať, opýtajte sa predavača, či by vám ju vedeli vymeniť za mäkšiu.

„Keď deti prídu do násťročného veku a je predpoklad, že s nástupom puberty porastú ako z vody, pokušenie kúpiť im o číslo alebo dve väčší bicykel, do ktorého dorastú, je silnejšie ako kedykoľvek predtým. Ak však chcete, aby váš potomok mal z bicyklovania naozajstný pôžitok, ani teraz nie je čas na kompromisy. Príliš dlhý a vysoký bicykel sa ťažko ovláda a v konečnom dôsledku ani nie je bezpečný. Preto dieťaťu kúpte bicykel s krátkou hornou rámovou trubkou, krátkym predstavcom a kvalitnými pedálmi, z ktorých mu pri naháňačkách s kamarátmi a skákaním z obrubníkov pred domom nespadnú tak ľahko nohy. Ak je predné odpruženie príliš necitlivé, vymeňte plášť za väčší a nafúkajte ho len na 20 – 25 psi.” Filip Nagy

Text Filip Nagy, Daniela Števánková, Juraj Novotný
Foto: Cube, DEMA, Vautron, Shutterstock

1/1
Zavrieť reklamu