Cyklovýlet k mohyle Milana Rastislava Štefánika. Na bicykli cez Myjavské kopanice.

Mohyla Milana Rastislava Štefánika. Foto: Marek Kikinder

Kopaničiarsky kraj je nepravidelne zvlnený a popretkávaný väčšími aj menšími kopčekmi, poľami, lúkami, ovocnými sadmi a lesmi.

Ak ste videli Pána prsteňov alebo Hobbita, práve tento kraj vám dokonale pripomenie Stredozem. Aby sme vám ho však predstavili lepšie, začnime niekoľkými dôležitými zemepisnými faktami:

Hranice kraja tvoria vrchy a lesy pohorí Biele Karpaty a Malé Karpaty. Najväčšiu časť kraja zaberá Myjavská pahorkatina. Severná, južná a východná časť kraja zasahuje do Bielych a Malých Karpát. V severovýchodnom cípe, v chotári obce Bzince pod Javorinou, sa kraj otvára do Považia, zlomok územia tak patrí i do Považského podolia.

Myjavské kopanice pri západe slnka. Foto: Shutterstock

Nadmorská výška kraja sa pohybuje v rozmedzí od 209 m n. m. v doline rieky Myjavy až po 970 m n. m. vysoký masív Veľkej Javoriny. Dominantu centrálnej časti kraja – Myjavskej pahorkatiny – tvorí 543 m n. m. vysoké Bradlo s pôsobivou Mohylou M. R. Štefánika.

Toľko sa dozviete zo skutočne dobre spravenej stránky www.podbradlom.sk. Okrem údajov informačného charakteru tu nájdete aj tipy na cyklovýlety či iné športové a kultúrne vyžitie.

Všetko sa začína v Dobrej Vode

Štartovacím bodom všetkých nami prejdených trás bola obec Dobrá Voda. Jej poloha je ideálna z viacerých hľadísk. V prvom rade sa nachádza priamo pod lesom, takže šliapanie nudných kilometrov na začiatku každej trasy
týmto odpadáva.

V druhom rade tu nájdete napríklad pamätnú izbu J. Hollého a zrúcaninu Dobrovodského hradu, ktorá je vzdialená len pár minút, takže ak by ste aj nemali chuť na bikovanie či mali so sebou menej zdatných členov skupiny, budete mať čo robiť.

Hrad Dobrá voda. Foto: Shutterstock

V treťom rade sa z Dobrej Vody cez kopec dostanete priamo do Brezovej pod Bradlom oficiálnou cyklotrasou, ktorú si následne môžete ponadpájať presne podľa svojej chuti a síl pri ceste naspäť. Navyše, pri spomínanom hrade budete prechádzať aj cez prírodnú rezerváciu Slopy, kde sú predmetom ochrany dubovo-hrabové, vápnomilné bukové, bukové kvetnaté a skalné a sutinové spoločenstvá na krasovom reliéfe Dobrovodského krasu.

Zmiešané lesy, ktorými sa budete pohybovať, ponúkajú v lete unikátnu vôňu, ktorá je skrátka odlišná od všetkých ostatných typov lesa.

Pamätník nášho hrdinu

Samozrejme, najvýznamnejším miestom celej oblasti je Mohyla Milana Rastislava Štefánika na Bradle. Na Slovensku máme pomerne málo historických osobností, na ktoré môžeme byť právom hrdí. Generál
Milan Rastislav Štefánik je jednou z nich a mohyla, ktorej autorom je architekt Dušan Jurkovič, je skutočne monumentálne dielo, z ktorého cítiť úctu a rešpekt k padlému.

Výhľad z mohyly Milana R. Štefánika. Foto: Shutterstock

Tento výnimočný pamätník má už takmer 90 rokov a na svoj vek vyzerá stále nadčasovo a majestátne. Žiadne gýče, pietu alebo prečačkané detaily nečakajte. Mohyla je príkladom čistého a funkcionalistického architektonického prejavu, čo minimálne my v redakcii absolútne oceňujeme. Miesto má aj svoju špecifickú atmosféru, určite ho teda pri svojej návšteve kopaničiarskeho kraja nevynechajte.

Cyklotrasy cez Myjavské kopanice

Mapa cyklotrás cez kopanice.

Na Bradlo

Ťažká trasa: 34,43 km/3,5 h

1 Začnite v Dobrej Vode na námestí a vydajte sa smerom doprava od kostola, miernym stúpaním medzi rodinné domy. Pri prvej možnosti odbočte doľava – na stĺpe elektrického napätia uvidíte značky. Pokračujte smerom hore von z dediny, až narazíte na odbočku doľava, ktorá vedie k zrúcanine hradu Dobrá Voda. Dá sa však pomerne ľahko prehliadnuť, pretože ide o úzky chodník v lesnom poraste.

2 Následne trasa vedie po chodníkoch a lesných cestách až do Brezovej pod Bradlom. Tesne pod Širokou bude cyklotrasa križovať modrú značku. V doline sa napojíte na Štefánikovu magistrálu a značka vás dovedie až k napojeniu na okresnú cestu.

3 Dajte sa vpravo, prejdite mestom a stále sledujte červenú turistickú značku. Táto vás totiž spoľahlivo dovedie až na Bradlo. Pred stúpaním k mohyle budete mať na výber cikcakovitú asfaltku alebo turistický chodník.
Ak máte slabšiu kondičku, vyberte si asfalt.

Cyklotrasa na Bradlo. Foto: Marek Kikinder
Cyklotrasa vás dovedie až na Bradlo. Foto: Marek Kikinder

4 Po navštívení mohyly pokračujte v smere na Chrbát Bradla po cyklotrase č. 2 202. Následne budete odbočovať doprava na žltú značku, ktorá vyúsťuje v Dolných Košariskách. Odbočte vľavo a po okresnej ceste prejdete do Košarísk. Za múzeom M. R. Štefánika odbočte doprava na žltú značku.

5 Táto vás dovedie k prameňu Lopušná, pričom ďalej pôjdete po značke modrej. Lesnými cestami prídete najskôr na Hrádok a následne do Pustej Vsi. Prejdite dedinkou a napojte sa na zelenú turistickú značku.

6 Táto vás dovedie do Dobrej Vody. Predtým však budete stúpať na Klenovú, následne vás čaká klesanie až k chate Dolina. Tu sa môžete rozhodnúť pokračovať do Chtelnice a celý výlet sa výrazne predĺži, no ak máte čas,
uvidíte takto pri ceste naspäť viacero malebných dediniek v oblasti.

7 Ak ostanete verní našej trase, budete pokračovať po zelenej značke. Čaká vás už len jedno krátke stúpanie a následne jazda dolu kopcom až do stredu Dobrej Vody, kde sa dajte doprava. Značka vás dovedie až k parkovisku pred reštauráciou.

Do Brezovej pod Bradlom

Stredne ťažká trasa: 18,08 km/2,5 h

Stredne ťažký okruh vás povedie z Dobrej vody do Brezovej pod Bradlom a na 18 kilometroch vám ponúkne rôznorodý, nenáročný terén a parádnu cestu lesom na ceste späť.

1 Štartujete na malom parkovisku pred reštauráciou Hlávka v Dobrej Vode.
Vydajte sa smerom hore k smerovníkom odbočte do mierneho kopca vľavo okolo pamätnej izby J. Hollého.

2 Pokračujte v priamom smere, nikam neodbočujte a držte sa zelenej turistickej značky. Tá vás povedie cez rekreačné stredisko Mariáš a následne budete mať možnosť odbočiť doprava k Dobrovodskému hradu. Pokiaľ sa nechcete zdržovať zachádzkou, pokračujte v priamom smere.

3 Terén bude príjemne klesať a stúpať, až sa zelená značka spojí so značkou modrou. Táto vás dovedie do prvého dôležitého bodu výletu – Hradišťa pod Vrátnom.

4 Urobte si prestávku, oddýchnite si a vydajte sa po okresnej ceste č. 501 smerom na Brezovú pod Bradlom. Táto cesta je zároveň oficiálnou cyklotrasou č. 2 302 a môžeme potvrdiť, že premávka nie je extrémne hustá, takže sa nemusíte obávať neustáleho obiehania prechádzajúcich áut.

5 Do Brezovej pod Bradlom dorazíte po pár nenáročných kilometroch jazdy po asfalte. Tam máte hneď niekoľko možností, ako pokračovať, resp. sa vrátiť späť.

6 Naša trasa vedie po modrej, na ktorú treba odbočiť vpravo pri prvej možnosti po vjazde do mesta. Prejdete poza futbalový štadión a začnete šliapať do mierneho kopca. Stúpanie sa bude zostrovať a nakoniec vás dovedie na Ostrú úboč, kde sa modrá kríži s červenou turistickou značkou.

Oblasť kopaničiarskeho kraja je nádherná a každý cyklista si tam nájde to svoje. Ak uvažujete, kam ísť počas prázdnin či dovolenky, túto lokalitu vám môžeme odporučiť. Foto: Marek Kikinder

7 Späť do Dobrej Vody vás dovedú obe trasy, Štefánikova magistrála (červená) je však dlhšia a skôr na nej stretnete turistov. Od Ostrej
úboče budete klesať, prekrižujte oficiálnu cyklotrasu č. 8 211 (opísanú v najťažšej trase) a následne už pôjdete viac-menej po vrstevnici – žiadne náročné zjazdy alebo výšľapy na vás už nečakajú.

8 Užite si krásy rozprávkového zmiešaného lesa a nakoniec zbehnite späť do Dobrej Vody. Trasa vyúsťuje na asfaltovú cestu priamo v dedine. Odbočte doprava a ste naspäť na námestí.

Do Hradišta pod Vrátnom

Ľahká trasa: 14,53 km/2 h

Ak hľadáte nenáročnú trasu, ktorá vás povedie medzi poľami a nádhernými lúkami, ľahká trasa je správnou voľbou.

1 Tak ako v prípade všetkých trás, začínate v Dobrej Vode pred kostolom, resp. na parkovisku pred reštauráciou Hlávka. Vydajte sa po ceste, ktorou ste prišli, no na ypsilonke sa dajte doprava medzi domy a napojte sa na červenú turistickú značku. Tá je dobre viditeľná zväčša na stĺpoch elektrického vedenia.

2 Červená značka vás po poľnej ceste dostane von z dediny, kde si môžete počas leta vychutnať jazdu popri dozrievajúcich klasoch obilia. Na vrchole mierneho vŕška uvidíte kamenný kríž, okolo ktorého budete zľava prechádzať. Následne sa z červenej značky odpojíte a plynulo prejdete na štrkovú lesnú cestu a táto vás dovedie až na Suchánku, prvý dôležitý bod vášho výletu.

3 Na smerovníkoch uvidíte viacero možných cyklotrás, ktoré vás dovedú do Jablonice alebo do Cerovej. Vy však budete pokračovať rovno dolu kopcom.

4 Zo začiatku kopírujete žltú turistickú značku a po pár minútach jazdy odbočujete doľava v smere na Jablonicu. Vy sa držte žltej – táto značka vás povedie cez krásne lúky a okolo malého salaša až do Hradišťa pod Vrátnom. Lesná cesta je príjemná a nenáročná a jediné, na čo by ste si pri jazde mali dávať pozor, sú odvodňovacie kanály.

5 V Hradišti si urobte prestávku, odpočiňte si a vydajte sa späť po modrej/zelenej turistickej značke. Táto vás dovedie na Skálie, kde sa modrá značka napája na značku červenú. Terén je rôznorodý, chodník bude v určitých miestach aj výraznejšie stúpať.

6 Napojte sa na Štefánikovu magistrálu (červenú značku) a vychutnajte si krásy prírodnej rezervácie Slopy. Čakajú vás zmiešané lesy a najmä podklad z jemného štrku, na ktorom sa hlavne za mokra poriadne šmýka.

7 Trasa vás dovedie k odbočke k Dobrovodskému hradu, ktorého návštevu
si môžete do výletu taktiež zakomponovať. Následne už pôjdete len dolu kopcom po štrkovej ceste.

8 Tá pomerne nezvyčajne prechádza cez cintorín – zosadnite preto z bicykla. Stále ide o turistickú značku, nebuďte teda prekvapení. Cesta vyúsťuje pri kostole, resp. na parkovisku pred reštauráciou.

Zaujímavé tipy

Hrad Dobrá Voda

Dobrá Voda je zrúcanina gotického hradu ležiaca v strednej časti pohoria Malé Karpaty nad obcou Dobrá Voda. Názov hradu je odvodený od početných vodných prameňov v jeho okolí. Hrad postavili na mieste staršieho hradiska v prvej štvrtine 13. storočia v hornatom teréne na skalnom výbežku na jednej z ciest prechádzajúcich hrebeňom Malých Karpát. Prvý raz sa písomne spomína v roku.

Dobrá voda. Foto: Isifa/Shutterstock

Jeho poloha v blízkosti Českej cesty ho predurčovala do úlohy strážneho
hradu. V najstarších časoch tvoril hrad pretiahnutú stavbu s palácom, ktorý mal na oboch užších stranách štvorboké veže.

Mohyla M. R. Štefánika

Mohyla sa nachádza na vrchu Bradlo, ktorý dominuje kraju svojou nadmorskou výškou 543 metrov. Charakteristická bielo sa skvejúca terasovitá stavba so štyrmi obeliskmi predstavuje typickú čistotu architektonického prejavu Dušana Jurkoviča v zosúladení s okolitou krajinou. Po čelných a bočných schodiskách sa dá vykráčať až k hrobu velikána slovenských dejín.

Mohyla Milana Rastislava Štefánika. Foto: Shutterstock

Z mesta Brezová pod Bradlom vedie označená asfaltová cesta takmer až k pamätníku, kde je záchytné parkovisko.

Pamätná izba J. Hollého

Stará katolícka fara v neveľkej obci Dobrá Voda sa koncom prvej polovice 19. storočia stala pôsobiskom významného katolíckeho kňaza a bernolákovského básnika Jána Hollého, autora nesmrteľných diel Selanky,
Svätopluk či Cirillo-Metodiada. Práve tu ho v roku 1843 ako významnú autoritu navštívila trojica národovcov Štúr, Hurban a Hodža, aby ho poprosila o názor na ich novú predstavu o spisovnej slovenčine.

Múzeum M. R. Štefánika

Toto múzeum otvorili v roku 1990 v rodnom dome M. R. Štefánika (nar. 21.júla 1880), teda na bývalej evanjelickej fare. Ide o memoriálne múzeum, ktoré prostredníctvom svojej expozície v šiestich miestnostiach podáva komplexný pohľad na Štefánikovu osobnosť, jeho životnú dráhu, súkromie a záľuby, no najmä jeho vojenskú, diplomatickú a politickú činnosť.