Test Kia EV9: Elektrická sila a luxus v jednom balení
Toto luxusné SUV vás ohromí výkonom, dizajnom, jazdnými vlastnosťami aj výbavou.
V redakcii sme mali možnosť týždeň testovať Kiu EV9 GT line, ktorá je vrcholom ponuky elektromobilov značky Kia a vidieť na nej výrazný krok vpred v dizajne, technológii aj dojazde. Od tohto priestranného SUV s pohonom všetkých kolies čakajte vzrušujúci výkon, komfortnú jazdu a naozaj moderné funkcie.
Na testovanie sme dostali 6-miestnu verziu. Prvé dva rady sedadiel sú plnohodnotné samostatné sedadlá s kompletným elektronickým nastavením. Tretí rad nemá také luxusné vyhotovenie ako prvé dva, ale tým, že viete posúvať druhý rad dopredu, vznikne v treťom rade dosť miesta aj pre dospelého človeka. Sedadlo šoféra je vybavené vyhrievaním, chladením, masážou a dofukovaním bočných častí v režime šport. Druhý rad sedadiel sa dá otočiť o 90 alebo 180°, čím vytvoríte sedenie oproti v druhom a treťom rade.
Veľkosť auta zabezpečuje, že miesta je v ňom luxusne veľa. Klimatizácia je pre každý rad sedadiel zvlášť. Zaujímavé je, že keď sú cestujúci len na predných sedadlách, môžete ostatné pre úsporu energie vypnúť. Samozrejmosťou je množstvo USB nabíjacích konektorov. K dispozícii je panoramatická strecha rozdelená na dve časti. Predná časť sa dá otvoriť, zadná je pevná. Batožinový priestor ponúka obrovský objem a je veľmi variabilný. Vpredu pod kapotou je 52 l, vzadu 308 až 2 393 l podľa sklopenia sedadiel. Auto ponúka aj možnosť obojsmerného nabíjania V2L, čo viete použiť na nabíjanie e-biku alebo kolobežky.
Jazda a parametre
KIA EV9 ponúka 4 módy jazdy – ECO, normal, šport a vlastný. Do nepohody môžete použiť režimy sneh, blato a piesok. Dotykový panel je prehľadný, čitateľný a dobre doplnený HW tlačidlami. Základné info, upozornenia a navigáciu sprostredkuje aj head-up displej.
SUV je dlhé 5,10 m a skoro 2 m široké. Hmotnosť 2,5 t tiež nie je atletická, ale dva elektromotory s výkonom spolu 282 kW (384 k), krútiacim momentom 700 Nm a pohonom všetkých 4 kolies si s ňou s ľahko poradia. Batéria má kapacitu 99,8 kW/h. Výrobca udáva priemerný dojazd 505 km. Nám sa takúto hodnotu dosiahnuť nepodarilo. Pri jazdách v meste a mimo mesta sme mali dojazd cca 450 km, na diaľnici s ľahkou nohou na plyne do 370 km. Samozrejme, tieto údaje závisia od štýlu jazdy a sú veľmi individuálne.
S Kiou EV9 sa jazdí výborne. Napriek svojej veľkosti je dynamická, jej riadenie plynulé, s dobrou odozvou. Výborný výhľad a snáď všetky možné asistenčné systémy vám zaručujú bezpečnosť. Zrýchlenie 5,2 s na 2,5-tonové auto nie je vôbec zlé, maximálna rýchlosť 200 km/h poteší.
Inteligentný Full LED systém predných svetlometov s adaptívnym diaľkovým svietením funguje výborne.
Veľkosť EV9 vzbudzuje rešpekt, no po niekoľkých dňoch je to hračka. Pri parkovaní v mestách v užších uličkách veľmi pomáha automatický systém parkovania, ktorý funguje skvele
Jedna z mála vecí, ktoré sa nám na EV9 nepozdávajú, je polomer otáčania. 12,4 metra je vyššia hodnota a pri parkovaní alebo otáčaní s tým treba počítať.
S autom sa viete na diaľku spojiť aj cez smartfón a aplikáciu KIA Connect, s ktorou môžete sledovať, ako je auto nabité a na mape vidíte, kde presne sa nachádza. Takisto ho dokážete na diaľku v lete ochladiť a v zime vykúriť. Viete si vytvoriť digitálny kľúč do mobilu alebo hodiniek. Aplikácia vás upozorní, či ste auto zamkli, čo môžete spraviť aj na diaľku. A je toho ešte omnoho viac.
Kia EV9 je vlajková loď so všetkým, čo k tomu patrí. Cena od 74 990 eur nie je málo, ale za svoje peniaze dostanete originálne auto prešpikované najmodernejšími technológiami, výkonným motorom a slušným dojazdom. Za nezameniteľným dizajnom nezaostáva ani interiér. Kia EV9 GT je výborné auto. Tým, ktorí požadujú komfort a nechcú robiť kompromisy, ho môžeme len odporučiť.
Cenníková cena modelu: od 74 990 €
Cenníková cena testovaného modelu: 84 670 €
Text a foto: Biker